قرآن خطی دوره صفوی در موزه ملی قرآن به نمایش گذاشته شد+ عکس
کد خبر: 3815746
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹

قرآن خطی دوره صفوی در موزه ملی قرآن به نمایش گذاشته شد+ عکس

گروه ادب ــ قرآن خطی نفیس متعلق به دوره صفوی در قالب نمایشگاهی تک‌اثر در موزه ملی قرآن به نمایش عموم درآمد.

قرآن خطی دوره صفوی در موزه ملی قرآن به نمایش گذاشته شدبه گزارش ایکنا؛ موزه ملی قرآن برای نخستین بار نمایشگاه متقابل تک‌اثر را با موزه ملی ایران اجرا می‌کند و در این راستا یک اثر از موزه ملی قرآن در موزه ملی ایران و برعکس به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه که شب گذشته افتتاح شد تا ۱۰ تیرماه به کار خود ادامه خواهد داد.

اثری که در موزه ملی قرآن به نمایش گذاشته شده قرآنی به خط نسخ جلی خوش است که شمس‌الدین عبدالله آن را در سال ۹۸۹ قمری کتابت کرده است. این کتابت به دوره صفوی برمی‌گردد و قطع آن رحلی بزرگ است و هر صفحه ۱۲ سطر دارد.

کاغذ آن سمرقندی است و جدول زرین زرفشان دارد و جلد آن نیز سوخت تحریر طلاپوش و لولادار است. دو صفحه اول تمام مذهب مرصع است و در میان دو ترنج روی متن زر به خط رقاع و در پیشانی و ذیل به قلم سفیدآب و خط ثلث جلی خوش نوشته شده است.

دو صفحه دوم تمام مذهب مرصع بوده و سوره فاتحه روی متن زر به قلم سفیدآب و خط ثلث عالی نوشته شده است. دو صفحه سوم نیز متن و حاشیه مذهب مرصع بوده و آغاز سوره نوشته و بین سطر‌ها طلااندازی شده است.

پس از خاتمه متن قرآن دو صفحه تمام مذهب مرصع و در میان دو ترنج به خط رقاع است و دعای ختم تلاوت قرآن روی متن زر به سفیدآب نگاشته شده است. دو صفحه بعد تمام مذهب و در جداول است. منظومه فالنامه نیز روی متن زر به خط نستعلیق خوش نوشته شده است.

یادآور می‌شود شمس‌الدین عبدالله، از خوشنویسان نسخ‌نویس و کاتبان قرآن در قرن دهم هجری است. خوشنویسی در این دوره به اوج خود رسید، چون شاهان و شاهزادگان صفوی نیز خود خوشنویس بودند و همین امر باعث پیدایش خوشنویسان بزرگی در این دوره شد.

قرآنی که موزه ملی قرآن به عنوان تک‌اثر قرآنی در موزه ملی ایران ارائه کرده است، قرآن طوماری به خط غبار است که سرلوح مذهب و مرصع و سربرگردان چرمی دارد. این اثر جدول‌کشی دارد و در میانه متن اسامی حضرت رسول(ص) و اهل بیت(ع) و بعضی اصحاب پیامبر(ص) با ذکر صلوات بر آن‌ها وجود دارد.

کاتب آن محمدعلی است که در تاریخ ۱۲۸۸ قمری به سفارش شاهزاده حمزه میرزا والی خراسان آن را در مشهد مقدس کتابت کرده است. این اثر یک محفظه مقوایی فشرده با روکش لاکی گل و مرغ دارد و در ۱۰ آبان ۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

علاقه‌مندان برای بازدید از این دو نسخه خطی قرآن می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ به موزه ملی قرآن واقع در تقاطع خیابان امام خمینی(ره) و خیابان ولیعصر(عج) و موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی(ره)، نبش خیابان ۳۰ تیر، خیابان پروفسور رولن، پلاک ۱ مراجعه کنند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید!

انتهای پیام

captcha