پناهجویان و اسلام؛ تابوی ژرمن‌ها
کد خبر: 3815853
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۳
نظرسنجی یک مؤسسه آلمانی نشان داد؛

پناهجویان و اسلام؛ تابوی ژرمن‌ها

گروه بین‌الملل ـ نظرسنجی جدید مؤسسه تحقیقاتی «دیموسکاپی النسباخ» در آلمان نشان می‌دهد که آلمانی‌ها از صحبت‌کردن درباره اسلام و پناهجویان می‌ترسند و این دو موضوع از جمله موضوعات تابو برای آنان به شمار می‌روند.

به گزارش ایکنا؛ نظرسنجی جدید مؤسسه تحقیقاتی «دیموسکاپی النسباخ» در آلمان نشان می‌دهد که آلمانی‌ها از صحبت‌کردن درباره اسلام و پناهجویان می‌ترسند. همچنین در نتایج این نظرسنجی آمده است: بیشتر آلمانی‌ها می‌توانند نظرات خود را درباره مسائل مختلف در محافل خصوصی بیان کنند، اما به دلیل قوانین نانوشته‌ و تابو‌های اجتماعی که وجود دارد، آنها دیدگاه‌های خود را در محیط‌های عمومی به سختی بیان می‌کنند.

در این نظرسنجی که نتایج آن، در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه به چاپ رسیده است، ۱۲۸۳ نفر از سراسر آلمان از سوم تا شانزدهم ماه به پرسش‌های پژوهشگران مؤسسه تحقیقاتی دیموسکاپی النسباخ پاسخ داده‌اند.

وقتی از این گروه پرسیده شد که آیا می‌توانید دیدگاه‌های خود را درباره مسائل مختلف به راحتی در محافل عمومی و یا در میان دوستان مطرح کنید؛ ۵۹ درصد پاسخ دادند که می‌توانند، نظراتشان را آزادانه در میان دوستان و آشنایان خود بیان کنند اما فقط ۱۸ درصد از آنها گفتند که عقایدشان را در فضای عمومی نیز به راحتی مطرح می‌کنند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ از این میان، ۳۴ درصد گفتند که در میان دوستان و آشنایان با احتیاط صحبت می‌کنند و ۵۸ درصد نیز اعلام کردند که در محیط‌های عمومی با احتیاط بیشتری عقاید خود را بیان می‌کنند.

پاسخ شرکت‌کنندگان به نظرسنجی درباره محیط اینترنت نیز جالب توجه است. در حالی‌که ۱۷ درصد از شرکت‌کنندگان مدعی شده‌اند که عقاید خود را در محیط اینترنت به راحتی بیان می‌کنند، ۳۶ درصد گفته‌اند که به خاطر درگیری‌ها و خشونت‌های کلامی که در محیط اینترنت وجود دارد، با احتیاط بیشتری نظراتشان را بیان می‌کنند.

همچنین نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که پناهجویان و اسلام از جمله موضوعات تابو برای آلمانی‌ها به شمار می‌روند. تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی ادعا کرده‌اند که از صحبت‌کردن درباره پناهجویان و اسلام در محیط‌های عمومی می‌ترسند؛ ۴۱ درصد از آلمانی‌ها از مصلحت‌گرایی‌ اغراق‌آمیز سیاستمداران انتقاد کرده‌اند؛ ۳۵ درصد از آنها نیز بر این باورند که تنها در محیط‌های خصوصی می‌توانند درباره عقایدشان صحبت کنند.

بسیاری معتقدند که نوع گفتار و رفتار سیاستمداران در محدود شدن آزادی بیان نقش دارد؛ برای مثال، سیاستمداران به جای استفاده از کلمه «خارجی» یا عبارت  «افرادی که در خارج از آلمان متولد شده‌اند»، مجبورند از عبارت «افرادی با پس‌زمینه مهاجرت» استفاده کنند؛ دو سوم از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی، استفاده محتاطانه از چنین اصطلاحاتی را نادرست می‌‌دانند؛ آنها با جایگزین‌کردن اصطلاحات محتاطانه به جای واژه‌ها و عبارات اصلی به دلیل حساسیت‌ها و هنجارهای امروزی موافق نیستند؛ ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که ترجیح می‌دهند از اصطلاحات اصلی استفاده کنند و تنها ۱۴ درصد گفته‌اند که ترجیح می‌دهند، کلمات و عبارات با حساسیت‌های کمتر را جایگزین کلمات اصلی کنند.

البته براساس گزارشی که روزنامه فرانکفورتر آلگماینه منتشر کرده است، شهروندان آلمانی معتقدند که باید مرزهایی نیز برای آزادی بیان وجود داشته باشد؛ به طور مثال، ۷۶ درصد از آنها، سخنان الکساندر گولند، از رهبران حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان درباره تاریخ این کشور را غیرقابل قبول دانسته‌اند؛ گولند پیش‌تر جنایات آدولف هیتلر و نازی‌ها را فضله کوچکی از یک پرنده بر روی تاریخ هزار ساله مملو از موفقیت آلمان دانسته بود.

انتهای پیام

captcha