انتصاب مأمور «مقابله با اسلام‌هراسی» در آلمان
کد خبر: 3802290
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱
مسلمانان برای چندمین بار خواستار شدند؛

انتصاب مأمور «مقابله با اسلام‌هراسی» در آلمان

گروه بین‌الملل ـ کشته‌شدن ۵۰ نمازگزار در مساجد کرایست‌چرچ نیوزیلند و ثبت بیش از ۸۰۰ حمله به مسلمانان در آلمان، سبب شده است سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی در کشور ژرمن‌ها خواهان انتصاب یک مأمور ویژه مقابله با اسلام‌هراسی در دولت فدرال شوند.

به گزارش ایکنا؛ سال گذشته، مسئولان دولت فدرال آلمان برای مقابله با یهودی‌ستیزی در این کشور، پستی جدید با عنوان «مأمور مبارزه با یهودی‌ستیزی» ایجاد کردند. حال، مسلمانان آلمان معتقدند که با وجود افزایش اسلام‌هراسی و قدرت‌گرفتن گروه‌های راستگرای افراطی در این کشور، وجود مأموری برای مقابله با آزار و اذیت مسلمانان نیز ضروری است.

آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان یکی از کسانی است که خواستار انتصاب مأمور ويژه برای مقابله با اسلام‌هراسی در آلمان شده است. اما آیا واقعا ایجاد چنین پستی ضروری است؟ کارشناسان و مسئولان انجمن‌های اسلامی آلمان در این باره نظرات متفاوتی دارند.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ رئیس شورای مرکزی مسلمانان در نشستی که در نشریه آلمانی «نویه اسنابروکر تسایتونگ» برگزار شد در این باره گفت: «آلمان نیاز به یک مأمور دولتی برای مقابله با حمله و آزار و اذیت مسلمانان دارد.» آیمان مازیک با اشاره به قتل عام مسلمانان در مساجد کرایست‌چرچ نیوزیلند که اواسط ماه مارس امسال اتفاق افتاد، خواستار ایجاد چنین پستی شد.او معتقد است با وجود اسلام‌هراسی گسترده در سطح کشور آلمان، ایجاد چنین پستی ضروری است.

مازیک گفت:« وجود چنین نماینده‌ای در دولت فدرال و همچنین در سطح ایالتی بیش از گذشته ضرورت دارد، زیرا احساسات ضد اسلامی در آلمان بیشتر شده است. مأمور مبارزه با یهودی‌ستیزی می‌تواند به عنوان نمونه‌ در نظر گرفته شود و دولت فدرال آلمان برای مقابله با آزار و اذیت مسلمانان نیز مسئولی در نظر بگیرد.»

به گفته او مقابله با اسلام‌هراسی در آلمان اهمیت چندانی ندارد. چرا که پس از کشتار مسلمانان در کرایست‌چرچ چندین حمله به مسلمانان در آلمان نیز صورت گرفته، اما کسی برای مقابله با آن اقدامی انجام نداده است.

ثبت ۸۱۳ حمله به مسلمانان در ۲۰۱۸

مازیک می‌داند که به طور کلی تعداد حملات به مسلمانان در سال گذشته در کشور آلمان کاهش داشته است. وزارت کشور آلمان در پاسخ به درخواست نمایندگان حزب چپ اعلام کرد که در سال ۲۰۱۸، ۸۱۳ حمله به مسلمانان و مساجد این کشور گزارش شده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷، تعداد حملات ثبت شده ۹۵۰ مورد بود. با این وجود، در سال گذشته، تعداد مصدومان جدی این حملات افزایش داشته و از ۳۲ نفر( در سال ۲۰۱۷) به ۵۴ نفر( در سال ۲۰۱۸) رسیده است.

گزارش‌های وزارت کشور فدرال نشان‌ می‌دهد که شکایت‌های زیادی به دلیل آسیب‌های جسمی، توهین، صدمه به اموال و به همراه داشتن نمادهای نازی ثبت شده است. مسئولان وزارت کشور هنوز منتظر ثبت گزارش‌های بیشتری از حملات در سال گذشته هستند، از این رو، آمار سال ۲۰۱۸ قطعی نیست و می‌تواند افزایش یابد. مشخص است که مازیک نمی‌خواهد درباره آمارها صحبت کند. از نظر او، تعداد حملات گزارش‌نشده بسیار زیاد است. از سوی دیگر تمام جرایم هنوز ثبت نشده است. به اعتقاد او، آلمان در چنین شرایطی به یک مأمور ویژه نیاز دارد تا با انتشار گزارش‌ها و برگزاری کنفرانس‌ها، اطلاعات و آموزش‌های لازم را به شهروندان منتقل کند. مازیک در این باره گفت: «ما برای آنکه بتوانیم با حملات علیه مسلمانان مقابله کنیم، نیاز به مسئول دولتی و آموزش عمومی داریم. باید در سطح جامعه این مسئله پذیرفته شود که هرگونه حمله به گروه‌های اقلیت، باعث از بین رفتن دموکراسی می‌شود.»

کمک به انسجام یا تجزیه؛ مسئله این است

رالف قدبان، محقق امور ادغام در برلین و اسلام‌شناس نظر متقاوتی در این باره دارد. او به عنوان یکی از اعضای کنفرانس اسلامی آلمان معتقد است که وجود مأمور ویژه از سوی دولت فدرال، به جای آنکه به انسجام اجتماعی کمک کند، باعث تجزیه و جدا شدن اعضای یک جامعه از یکدیگر می‌شود. او نگران است که ایجاد چنین پستی برای مقابله با اسلام‌هراسی سبب شود هویت جمعی از بین برود و مسلمانان کمتر از قبل به عنوان بخشی از جامعه آلمان شناخته شوند.

قدبان در مصاحبه با دویچه‌وله گفت:«قانون عمومی رفتار مساوی در آلمان وجود دارد که وظیفه آن جلوگیری از هرگونه تبعیض علیه گروه‌های مختلف است و می‌تواند این مشکلات را حل کند. اگر برای هر گروه، مأموری ویژه در نظر بگیریم، جامعه را به بخش‌های مختلف تجزیه می‌کنیم و این راهی است که پایانی ندارد. در واقع پس از اسلام‌هراسی، ممکن است گروهی ادعا کنند که دشمنی با آلمانی‌ها افزایش یافته است. در این صورت باید مأمور ویژه‌ای هم برای مقابله با آزار و اذیت این گروه در نظر بگیریم و این روند ادامه خواهد یافت. پس از مدتی گروه‌های مختلفی رشد می‌کنند که ارتباط چندانی با هم ندارند، هر یک به منافع خود فکر می‌کند و بدین ترتیب حتی ممکن است، گروه‌های مختلف مقابل یکدیگر قرار گیرند».

مأمور مقابله با یهودی‌ستیزی یک الگو است

با این وجود، عبدالصمد الیزیدی، دبیر کمیته مرکزی شورای مرکزی مسلمانان آلمان معتقد است مأمور مبارزه با آزار و اذیت علیه یهودیان در دولت فدرال می‌تواند الگویی برای دیگر مأموران حفاظت از گروه‌های اقلیت در جامعه آلمان باشد. شورای مرکزی مسلمانان به صراحت از وجود چنین مأموری استقبال می‌کند.

الیزیدی در این باره گفت: «ما مسلمانان با حملات علیه یهودیان مخالفیم، یهودی‌ستیزی در جامعه غیرقابل ‌قبول است، اما حملات علیه مسلمانان و اسلام نیز به همان اندازه باید مورد اعتراض قرار گیرد. ما همه کسانی را که به یهودیان، مسلمانان، سیاه پوستان، زنان و سایر گروه‌های اقلیت در جامعه آلمان حمله می‌کنند و صدمه می‌رسانند، محکوم می‌کنیم.»

در حال حاضر در دولت فدرال، مأمور ویژه‌ای برای مبارزه با یهودی ستیزی وجود دارد؛ فلیکس کلاین از سال ۲۰۱۸ به این کار مشغول است. او با تصمیم نمایندگان بوندستاگ از اواسط ژانویه ۲۰۱۸ به کار خود مشغول شده است. این پست در واقع به‌ دلیل گسترش حملات علیه یهودیان در جامعه آلمان ایجاد شده است. مسئولان دولت آلمان به دلیل نسل‌کشی یهودیان در گذشته، خود را متعهد به حفاظت از آنها می‌دانند.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که حملات علیه یهودیان در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته است. آنطور که دولت آلمان در پاسخ به حزب چپ اعلام کرده است؛ تعداد حملات به یهودیان از ۳۷ مورد( در سال ۲۰۱۷) به ۶۲ مورد ( در سال ۲۰۱۸) افزایش یافته است.

آزادی بیان محدود می‌شود

حال خواسته بسیاری از مسلمانان این است که مأموری مانند کلاین برای مبارزه با اسلام‌هراسی در جامعه آلمان تعیین شود. این در حالی است که برخی مانند رالف قدبان با این خواسته مخالفند. او در گفت‌وگو با دویچه‌وله هشدار داد که وجود مأمور ویژه برای مبارزه با اسلام‌هراسی، امکان هرگونه انتقاد از مسلمانان را نیز از بین می‌برد.

به اعتقاد او، چنین پستی می‌تواند به دموکراسی و آزادی در آلمان آسیب برساند. او گفت:« اصطلاحی مانند «اسلام هراسی» می‌تواند جلوی هرگونه انتقاد از مسلمانان در جامعه را بگیرد و در نهایت، این خطر وجود دارد که آزادی بیان محدود شود. افرادی هستند که اسلام‌هراسی را به معنای نژادپرستی می‌دانند و در این شرایط، ممکن است خواستار ممنوعیت هرگونه انتقاد از مسلمانان شوند. این در حالی است که براساس قوانین آلمان، انتقاد از هر گروه مذهبی و غیرمذهبی امکان‌پذیر است.»

قدبان ادامه داد:«مطمئنا، انتقاد باید حقیقی باشد، اما اساسا وجود مأمور ویژه محدودیت ایجاد می‌کند. این خطر وجود دارد که هر گونه انتقاد به عنوان اسلام‌هراسی در نظر گرفته شود و به طور کلی آزادی بیان محدود شود.»

البته الیزیدی صحبت‌های قدبان را قبول ندارد. او در این باره گفت: «هر گروه مذهبی و غیرمذهبی باید انتقاد درست را بپذیرد. ما هم از انتقادات سازنده استقبال می‌کنیم. دین اسلام بر گفت‌وگو با پیروان سایر ادیان تأکید دارد. اما اینکه آزادیم از یکدیگر انتقاد کنیم، نباید مجوزی برای حمله و صدمه‌زدن به مسلمانان باشد.»

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha