امروز فراتر از هر زمان، نیازمند مطالعه تاریخ هستیم
کد خبر: 3816335
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
مؤمنی شریف:

امروز فراتر از هر زمان، نیازمند مطالعه تاریخ هستیم

گروه هنر ــ رئیس حوزه هنری درباره برنامه «دوران» و اهمیت مطالعه سرگذشت انقلاب‌های جهان گفت: متأسفانه ما در مطالعه تاریخ با نوعی نگاه خشک و انتقادی مواجهیم که برای مردم جذابیت لازم را ندارد، اما برنامه «دوران» با شیوه روایت مطلوب و جذاب توانست مخاطبان را جذاب کند و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار بینندگان این برنامه قرار دهد.

به گزارش ایکنا، محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، درباره اهمیت مطالعه تاریخ و سرگذشت انقلاب‌های رخ داده در جهان، گفت: مطالعه تاریخ یکی از نیاز‌های مهم انسانی و بشری است و انسان‌های اندیشمند و خردمند به مطالعه تاریخ می‌پردازند. کسانی که دغدغه آینده را دارند و می‌خواهند از سرگذشت گذشتگان درس بیاموزند به مطالعه تاریخ مشغول می‌شوند. حال این مطالعه می‌تواند در حیطه مطالعه تاریخ جهان، سرگذشت ملل یا تاریخ کشور خودمان باشد. کسانی که تاریخ کشورشان را مطالعه نمی‌کنند و از آن اطلاعی ندارند از نظر هویتی دچار مشکل می‌شوند.
وی ادامه داد: در قرآن کریم خداوند انسان را به مطالعه تاریخ و سرگذشت اقوام توصیه می‌کند. ائمه (ع) به‌ویژه حضرت علی (ع) نیز بر مطالعه تاریخ تأکید بسیار دارند؛ به طوری که ایشان می‌فرمایند من با خواندن و تدبیر در تاریخ ملل گویی با آن‌ها زندگی کرده‌ام؛ مضاف بر اینکه در زمانی که ما زندگی می‌کنیم مطالعه تاریخ یک نیاز اساسی و مهم است تا با فراگیری آن بتوانیم با دقت بیشتری درباره آینده تصمیم‌گیری کنیم. ما فراتر از هر زمان، نیازمند مطالعه تاریخ هستیم.
رئیس حوزه هنری درباره برنامه «دوران» نیز گفت: برنامه دوران بر مسئله بسیار مهمی ورود کرد؛ به طوری که توانست روایت خشک و انتقادی تاریخ را که معمولاً مردم علاقه‌ای ندارند با جذابیت بسیار روایت کند. دیدگاه انتقادی تاریخ که بعد از مشروطه بسیار پررنگ است، نیاز فضا‌های تحقیقاتی و دانشگاهی است؛ اما مردم از این نوع ادبیات خیلی استقبال نمی‌کنند. برنامه دوران با جذابیت بسیار به بررسی تاریخ انقلاب‌های جهان پرداخت؛ به طوری که بینندگان از دیدن این مجموعه لذت می‌برند. نکته مهم دیگر درباره برنامه دوران اهمیت پژوهش‌هایی است که پیش‌تر به آن‌ها پرداخته نشده بود؛ مثلاً تاریخ انقلاب کره موضوعی بود که قبلاً تنها در کتاب‌های مرجع به شکل خلاصه درباره آن موضوعاتی مطرح بود و بیشتر منابع به زبان اصلی بودند. به واسطه این برنامه خیلی از کتاب‌ها و مقالات ترجمه شد و امروز منابع بسیار خوبی برای علاقه‌مندان و البته دانشجویان رشته‌های علوم سیاسی فراهم شده است.
مؤمنی شریف درباره ظرفیت‌های حوزه هنری درباره تولید برنامه‌های مشابهی همچون برنامه دوران گفت: در حوزه هنری به‌ویژه بخش آموزش ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها برنامه‌هایی همچون دوران را تولید کرد و در اختیار مردم، دانشجویان و پژوهشگران قرار داد. رسانه ملی می‌تواند با در اختیار قرار دادن فضای کافی ظرفیت‌های حوزه را بیش از پیش معرفی کند و مورد بهره‌برداری قرار دهد.
برنامه «دوران» در ۲۷ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای تولید و روز‌های جمعه هر هفته از شبکه افق پخش شد.
انتهای پیام
captcha