طرح تربیت ۱۰ هزار حافظ سه جزء قرآن اجرا می‌شود/حمایت از جلسات تفسیر استان‌ها
کد خبر: 3816526
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴

طرح تربیت ۱۰ هزار حافظ سه جزء قرآن اجرا می‌شود/حمایت از جلسات تفسیر استان‌ها

صادقی با اشاره به برنامه‌های سازمان دارالقرآن الکریم برای تابستان ۹۸، گفت: برگزاری همایش‌های تخصصی حفظ قرآن در ۱۰ استان و اجرای طرح «حمایت از حافظان قرآن کریم» با برنامه‌ریزی برای تربیت ۱۰ هزار حافظ سه جزء از قرآن از اولویت‌های ما است.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «سید جعفر صادقی» با اشاره به فعالیت های سازمان دارالقرآن الکریم برای ایام تعطیلات تابستان، اظهار کرد: حمایت از موسسات قرآنی، حمایت از خانه های قرآن شهری و روستایی برای دوره های آموزش عمومی قرآن بخشی از فعالیت های ما است.

مدیر دفتر برنامه ریزی سازمان دارالقرآن کریم ادامه داد: با توجه به اینکه حمایت از بخش بزرگی از موسسات و خانه های قرآن را چندسالی است که به صورت هدفمند انجام می دهیم، انتظار است که در قبال این حمایت، کلاس ها و دوره های آموزش عمومی شامل روخوانی، روان خوانی، نماز و مفاهیم عمومی در این موسسات و خانه های قرآن برگزار شود.

صادقی تصریح کرد: نزدیک به 23 هزار نفر با اعتبار حمایتی دارالقرآن در سطح کشور تحت پوشش این فعالیت ها قرار می گیرند ضمن اینکه، آموزش های تخصصی قرآن را نیز در دستور کار قرار داده ایم که در این زمینه قرائت سطح 6 و 7 را امسال در سطح کشور برگزار می کنیم، این قرائت ها تخصصی است و برای قاریان و کسانی که از نظر فنون تلاوت از بحث تقلیدی گذر کرده اند، برگزار می شود.

وی اضافه کرد: همچنین از برنامه های کشوری دیگری که امسال و در فصل تابستان در حوزه آموزشی اجرا می شود می توان به دوره های آموزشی تربیت کادر متخصص قرآن اشاره داشت که پیش بینی شده تا در سطح کشوری اجرا شود، این دوره ها آموزشی هستند و برای کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در قالب دوره های آموزشی و تخصصی ارایه می شوند.

وی تاکید کرد: این موارد عمده ترین بخش آموزش های عمومی و تخصصی سازمان دارالقرآن است و پیشینه اجرای این برنامه ها به ۴۰ سال قبل برمی گردد، یعنی از دهه شصت که سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دارالقرآن را راه اندازی کرد و طرح هایی مثل طرح رمضان یا بسیج قرآن آموزی اجرا شد، از آن زمان سازمان تبلیغات در بحث آموزش های عمومی و تخصصی قرآن فعال است و دوره های تربیتی را با همین سابقه برگزار کمی کند.

مدیر دفتر برنامه ریزی سازمان دارالقرآن کریم در ادامه بیان کرد: امسال به صورت خاص در مورد حمایت از موضوع حفظ قرآن دو برنامه را در نظر گرفته ایم، در 10 استان همایش تخصصی حافظان قرآن ویژه حافظان بالای 10 جزء که مدارک سازمان تبلیغات را بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دریافت کرده اند و نیز حافظانی که این مدرک را ندارند، برگزار می شود،  قصد داریم در این همایش ها در مورد بحث این مدارک توضیحاتی را ارایه کنیم، در نتیجه همایش های مذکور هم جنبه آموزشی و هم جنبه توجیهی و اطلاع رسانی دارند.

وی ادامه داد: به منظور تامین بعد آموزشیِ در این همایش ها استادان برجسته حفظ قرآن حضور می یابند، مسایل خاص و ویژه در مورد حفظ قرآن و دستاوردهای علمی در این زمینه برای حافظان توضیح داده می شود. ضمن این که همایش ها ایده ای شد تا ارتباط سازمان با حافظان قرآن بیشتر شود. از طرف دیگر از رهگذر برگزاری این همایش ها، حافظان قرآن به راه اندازی جلسات آموزشی حفظ رهنمون می شوند.

صادقی تصریح کرد: امسال این همایش ها در 10 استان برگزار می شود ضمن اینکه برنامه دیگری با عنوان طرح «حمایت از حافظان قرآن کریم» نیز در دستور کار سازمان قرار دارد که طی آن هر موسسه ای به ازای تربیت یک حافظِ حداقل سه جزء قرآن، مبلغ حمایتی از سازمان دریافت می کند، بنابراین فرصتی ایجاد شده تا موسساتی که در حوزه حفظ قرآن فعال اند بتوانند از حمایت مالی برخوردار شوند ضمن اینکه در سوابق کاری این موسسات و شناسنامه کاری آنها لحاظ می شود، امسال در نظر داریم که نزدیک به 10 هزار حافظ سه جزء از قرآن را از طریق اعتباز سازمان دارالقرآن تربیت کنیم.

وی تاکید کرد: همچنین کارگاه های آشنایی با سبک زندگی قرآنی که از چهار سال قبل آغاز شده، در ایام تابستان امسال هم برگزار می شود به صورت استانی برگزار می شود. برخی کارگاه های این دوره یک روزه و برخی سه روزه هستند و محورهای مختلی از جمله سبک زندگی قرآنی در آنها پیش بینی شده است.

مدیر دفتر برنامه ریزی سازمان دارالقرآن کریم ابراز کرد: در این راستا استادانی به استان ها اعزام می شوند. علاوه بر این، از جلسات شاخص تفسیر قرآن در استان ها نیز حمایت مالی می کنیم. اما بحث شناسنامه دار کردن این جلسات و شناسایی آنها نیز موضوع دیگری است که مد نظر سازمان قرار دارد.

وی اضافه کرد: برنامه دیگر در حوزه آموزش که برای چهارمین سال است که برگزار می شود، آموزش تخصصی ۶۰۰ نفر از استعدادهای قرآنی است که خودمان آموزش داده ایم، این دوره با عنوان دوره های تخصصی «ویژه استعداد های قرآنی» برگزار می شود و شرکت کنندگان در آن عموما در رشته قرائت فعال هستند اما جنبه های مفاهیم و تفسیر نیز با آنها کار می شود.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر فعالیت های پیش رو که امسال برگزار می کنیم کارگاه هایی برای مدیران تشکل های قرآنی مردمی است که به صورت استانی برگزار و در آنها مسایل مبتلابه موسسات و مواردی نظیر امور قانونی، بیمه و .. آموزش داده می شود.

انتهای پیام

captcha