برنامه‌های دارالقرآن خانه کارگر در ایام مختلف سال
کد خبر: 3818438
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
محجوب تشریح کرد:

برنامه‌های دارالقرآن خانه کارگر در ایام مختلف سال

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس دارالقرآن خانه کارگر ضمن تشریح برنامه‌های ویژه این دارالقرآن در ایام مختلف سال، برگزاری دوره‌های رایگان برای کارگران و خانواده ایشان را از برنامه‌های مهم این دارالقرآن عنوان کرد.

به گزارش ایکنا؛ علیرضا محجوب، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس دارالقرآن خانه کارگر شب گذشته، 20 خردادماه در برنامه شبکه «رصد» شبکه قرآن و معارف سیما در رابطه با فعالیت‌های دارالقرآن خانه کارگر با بیان اینکه فعالیت‌های دارالقرآن تقریبا همزمان با تأسیس خانه کارگر آغاز شد، اظهار کرد: اولین کار ما در این مجموعه، برگزاری مسابقات قرآن ویژه کارگران بود که در این رابطه بیش از 35 سال سابقه فعالیت در خانه کارگر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اولین برنامه‌های ما از سال 62 یا 63 آغاز شد، گفت: همزمان با برگزاری مسابقات، برپایی دوره‌‌های آموزشی قرآن ویژه کارگران را آغاز کردیم. در آن زمان انجمن‌های اسلامی در سطح کشور بسیار فعال بودند و مربیان و قاریان قرآن را برای تعلیم به واحدهای تولیدی می‌فرستادیم. باید اذعان کنم که فعالیت خانه کارگر در گذشته در این زمینه از نظر گستردگی بیش از امروز وسعت داشت که تمامی این فعالیت‌ها نیز امروز به صورت متمرکز انجام می‌شود.
رئیس دارالقرآن خانه کارگر با بیان اینکه با گسترش فعالیت‌های خانه کارگر اقدام به تأسیس دارالقرآن خانه کارگر کردیم، تصریح کرد: با تأسیس دارالقرآن روند فعالیت‌های قرآنی خانه کارگر سرعت بیشتری به خود گرفت، در حدود 15 سال است که فعالیت دارالقرآن خانه کارگر به صورت متمرکز و با گستردگی بیشتری در حال انجام است.

تغییرات در دارالقرآن خانه کارگر
محجوب با بیان اینکه سابقه و تلاش دیروز و امروز ما مسئله‌ای است که به آن افتخار می‌کنیم، گفت: از ابتدا بیشتر به طور عمومی بر روی مسئله قرائت و روخوانی قرآن متمرکز بودیم و مسابقات ما نیز در این حوزه‌ها برگزار می‌شد. حتی ابتدا در رابطه با حفظ قرآن نیز فعالیتی نداشتیم، ولی امروز تغییرات زیادی صورت گرفته و به حفظ قرآن نیز بیشتر می‌پردازیم.
وی با اشاره به به اجرای دوره‌های مختلف دارالقرآن خانه کارگر در قالب دوره‌های تلفنی و مجازی، بیان کرد: در این زمینه دارالقرآن خانه کارگر جزء اولین مراکزی بود که برنامه‌های مجازی را برای قرآن‌آموزان در نظر گرفت. ما اعتقاد داریم که نباید برای ارائه کار قرآنی، پول و مسائل مادی مطرح شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دارالقرآن خانه کارگر امروز بیشتر بر روی برپایی دوره‌های کوتاه مدت متمرکز شده است، گفت: اجرای دوره‌های یک ماهه قرآنی را در 16 رشته برای کارگران عزیز و خانواده ایشان تعریف کردیم و شاید در آینده‌ای نزدیک تعداد این رشته‌های مرتبط با قرآن در دارالقرآن خانه کارگر بسیار فراتر از این عدد شود.
محجوب با بیان اینکه در سنوات اخیر برپایی مدرسه قرآنی و دوره‌های بلندمدت را نیز در این مجموعه پیگیری کرده‌ایم، افزود: عموم دوره‌های دارالقرآن خانه کارگر رایگان است و به همین جهت از تمامی کارگران عزیز و خانواده ایشان دعوت می‌کنیم تا از این دوره‌ها بهره‌مند شوند.

آموزش‌‌های رایگان
وی ادامه داد: کار دیگری که در مجموعه دارالقرآن خانه کارگر پیگیری می‌کنیم این است که از تمامی نهادها و مؤسسات قرآنی دعوت می‌کنیم تا نسبت به آموزش رایگان کارگران اقدام کنند و آماده هستیم تا با این مراکز قرارداد داشته باشیم. همچنین، علاقه‌مند به توسعه دوره‎های حضوری نیز هستیم و در این زمینه مذاکرات خوبی را نیز انجام داده‌ایم و امیدواریم بتوانیم دو یا سه برابر ظرفیت خود فعالیت داشته باشیم.
رئیس دارالقرآن خانه کارگر در ادامه اظهار کرد: با گسترش فعالیت‌های دارالقرآن خانه کارگر با موضوع کمبود مربی قرآن مواجه شدیم که در این مورد نیز با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به راه‌اندازی دوره‌های تربیت مربی نیز اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های ما در سه بخش آموزشی، پژوهشی و تبلیغی پیگیری می‌شود، افزود: طیف مخاطب دارالقرآن، جامعه بزرگی است و با خانواده‌های خود حدود 40 میلیون نفر را تشکیل می‌دهند، البته به طور مستقیم 12 میلیون نفر مخاطبان اصلی ما را شامل می‌شوند، اما تقریباً دو میلیون و دویست هزار نفر هستند که توانسته‌ایم حدود 10 درصد از این تعداد را پوشش دهیم، یعنی بخش بسیار عمده‌ای از کار هنوز باقی است.

تأسیس مدرسه در برنامه دارالقرآن
محجوب با بیان اینکه در مقایسه با کاری که باید انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که حقیقتاً کار زیادی انجام نداده‌ایم و عمیقاً نسبت به جامعه کارگری او خانواده ایشان احساس دین داریم، گفت: دوره‌های متعددی را برای فرزندان کارگران برگزار می‌کنیم؛ چراکه اعتقاد داریم، کیفیت جامعه آینده ما را جامعه‌ای می‌سازد که بتوان برای ایشان کار قرآنی کرد. در این عرصه ما تا برپایی دبستان و دبیرستان قرآنی نیز پیش خواهیم رفت و امیدواریم بتوانیم کسانی را در محیط کار داشته باشیم، که متعهد باشند و این امر نیز در سایه قرآن به وجود خواهد آمد.
وی گفت: در همین ماه مبارک رمضان افتخار این را داشتیم که هر شب میزبان کارگران عزیز و خانواده ایشان بودیم. همچنین، در ایام ماه محرم نیز هر روز مراسم ویژه این ایام را برگزار می‌کنیم که بیش از دو هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.
رئیس دارالقرآن خانه کارگر با اشاره به اینکه این مجموعه در سال حدود 30 عنوان مراسم را برگزار می‌کند، تصریح کرد: با اینکه بیش از 200 هزار نفر را تاکنون تحت آموزش قرار داده‌ایم، ولی این میزان اصلاً کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.
انتهای پیام

captcha