اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی اعضای کاروان قرآنی نور
کد خبر: 3821384
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ اعلام اسامی اعضای کاروان قرآنی نور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، اول تیرماه می‌توان به خبر اعلام اسامی اعضای کاروان قرآنی نور اعزامی به حج تمتع سال 98 اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز شنبه، اول تیرماه، در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد، خبر اعلام اسامی اعضای کاروان قرآنی نور اعزامی به حج تمتع سال 98 که از سوی مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منعکس شد، یکی از مهم‌ترین این اخبار بود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، اول تیرماه و تا ساعت 14 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که دو خبر از این اخبار با عناوین «اولین جلسه خانگی قرآن نفحات برگزار شد/ جلسات سنتی، زمین خاکی قاریان است» و «اعضای «کاروان قرآنی نور» اعزامی به حج تمتع ۹۸ اعلام شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد و شش خبر دیگر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «اعضای «کاروان قرآنی نور» اعزامی به حج تمتع ۹۸ اعلام شد» کرده که اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌ها به آن پرداخته‌اند و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اسامی اعضای کاروان نور جمهوری اسلام ایران متشکل از قاریان، حافظان و گروه مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم اعزامی به حج تمتع سال 98 را اعلام کرد.
این اسامی در سال‌‌های گذشته توسط کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم اعلام می‌شد امّا امسال از طریق سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز امور قرآنی این سازمان اعلام شده است. در این فهرست 15 قاری، حافظ و مبتهل قرآن کریم و یک گروه مدیحه‌سرایی دیده می‌شود که حضور کریم منصوری، قاری بین‌المللی کشورمان و همچنین قاریان و حافظانی از استان‌های خراسان رضوی، تهران، خوزستان، کرمانشاه، قم، آذربایجان غربی و زنجان از جمله آن‌هاست».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز با خبر تلاوت ترتیل صفحه 65 قرآن کریم با صدای مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری آغاز شده و در ادامه نیز دو خبر دیگر با عناوین «راه ساده‌ کردن شرایط آخرالزمان برای جوانان/ دلیل تأکید رهبر انقلاب به جوان‌گرایی» و «اولین جلسه خانگی قرآن نفحات برگزار شد»‌ بر روی خروجی این صفحه قرار گرفته‌اند که در مجموع دو خبر از سه خبر امروز این صفحه که تا این ساعت انتشار یافته‌اند قرآنی هستند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که قرآنی بوده و عنوان «اولین جلسه خانگی قرآن نفحات برگزار شد»‌ دارد، به مسئله جلسات خانگی قرآن پرداخته و در بخش‌هایی از آن آمده است: «اولین جلسه خانگی قرآن دارالقرآن نفحات‌القرآن شب گذشته با حضور جمعی از علاقه‌مندان در منزل اسماعیل درودیان از فعالان قرآنی تهران برگزار شد.
این دوره‌های خانگی قرآن کریم قرار است به صورت ماهیانه در منازل قرآن دوستان تشکیل شود.
در این محفل حاضران در جلسه ابتدا به تلاوت ترتیل سوره مبارکه واقعه پرداختند و در خلال تلاوت‌ها مسعود سیاف‌زاده، قاری قرآن و مسئول دارالقرآن نفحات‌القرآن نکات تفسیری و تدبری آیات را برای حاضران بیان کرد».
مهر
«ارائه بسته‌های تشویقی حفظ قرآن/ ضرورت تمرکز در سیاستگذاری قرآنی» و «اسامی «کاروان نور» اعزامی به حج تمتع ۹۸ اعلام شد»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
در بخش‌هایی از یکی از این اخبار قرآنی که در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه منعکس شده، آمده است: «حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص فعالیت‌های ستاد ملی حفظ قرآن گفت: آنچه که باعث شد که دبیری ستاد ملی حفظ قرآن و ریاستش به سازمان اوقاف و امور خیریه سپرده شود، سخنان رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۰ مبنی بر تربیت ده میلیون حافظ بوده است.
وی ادامه داد: سازمان اوقاف و امور خیریه در لبیک به فرمان ایشان ستادی را تشکیل داد و در جهات مختلف آغاز به کار کرد. در همین راستا مرکزی را در شهر مقدس قم برای تربیت مربی حفظ قرآن راه اندازی کرد که تا کنون بیش از ۱۴ هزار نفر مربی در آن مرکز تربیت شده‌اند. همچنین مراکز آموزش مجازی حفظ قرآن را، در ۲۶ مرکز دایر کرد و در خصوص ایجاد مراکز شبانه روزی حفظ قرآن با برخی مؤسسات قرآنی فعالیت‌هایی را آغاز کرد.
حسینی افزود: این سازمان کلاسهای حفظ قرآن در بقاع متبرکه را رونق بیشتری بخشید و فعالیت‌هایی را با سایر دستگاه‌ها و نهادها آغاز کرد».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «بزرگ‌ترین رویداد قرآنی دانش‌آموزان بوشهر به میزبانی کاکی برگزار شد» دارد، مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این ساعت سه خبر با عناوین «فعالیت ۸۰۰ مرکز طرح «تلاوت نور» در مسجدهای لرستان»، «اولین نمایش یک فیلم درباره عباس کیارستمی» و «برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی آموزه‌های اسلام» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که تنها یکی از این اخبار در حوزه قرآنی جای دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که در رابطه با طرح‌های مختلف دینی و قرآنی استان لرستان منتشر شده،‌ آمده است: «مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد لرستان از فعالیت تعداد ۴۰۰ کانون فرهنگی ـ هنری مسجد، ۸۰۰ مرکز طرح تلاوت نور، ۲۶ خانه نور، دو مرکز دیجیتال، ۱۰۲ کتابخانه مخزن‌دار و ۱۰۲ باب کتاب باز در مسجدهای این استان خبر داد.
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، هم‌زمان با تعطیلات تابستان، طرح غنی‌سازی اوقات فراغت بچه‌های مسجد در سطح کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور با شعار «اخلاق، نشاط و معنویت» در شش محور «قرآن و عترت»، «آموزش و توانمندسازی»، «شبکه‌سازی و فضای مجازی»، «کتاب و کتاب‌خوانی»، «هنر متعالی» و «فعالیت‌های اجتماعی» برگزار می‌شود که قرار است یک‌شنبه، دوم تیرماه امسال آئین افتتاحیه طرح ملی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در مناطق سیل‌زده لرستان، برگزار شود.
جذب جوانان و نوجوانان به مساجد، برگزاری دوره‌های آموزشی با رویکرد کشف و پرورش استعدادها و بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی از اهداف طرح غنی‌سازی اوقات فراغت کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد اعلام شده است.
محمد ابدالی‌پور در جلسه هماهنگی مراسم افتتاحیه اوقات فراغت بچه‌های مسجد که در خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: در مساجد استان لرستان تعداد ۴۰۰ کانون فرهنگی و هنری مسجد، ۸۰۰ مرکز طرح تلاوت نور، ۲۶ خانه نور، دو مرکز دیجیتال، ۱۰۲ کتابخانه مخزن دار و ۱۰۲ باب کتاب باز وجود دارد».
باشگاه خبرنگاران جوان
«اولین جلسه خانگی قرآن نفحات برگزار شد /جلسات خانگی قرآن؛ زمین خاکی هنر تلاوت قرآن کریم»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان است که در کنار سه خبر معارفی دیگر انتشار یافته است.
«حدیث امام علی(ع) درباره سامان دادن کارها»، «تبلیغ دین با امر به معروف فرق دارد/ با پوشش و زرق و برق‌های خدماتی جامعه دینی نمی‌شود/ مردمی کردن تبلیغ دین مهم است» و «حکم کسب درآمد در مکان غصبی چیست؟»، عناوین سه خبر دیگر این صفحه را تشکیل می‌دهند که در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انتشار یافته‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان «برگزیدگان چهل و دومین دوره مسابقات قرآن کریم در قزوین معرفی شدند» دارد، مربوط به روز 29 خردادماه است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت دارد، طی امروز و تا این ساعت هنوز هیچ خبری را بر روی خروجی خود منعکس کرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در صفحه معارف شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «حکمت آزمایش‌های الهی برای جامعه(2)» کرده که در رابطه با سخنان شهید مطهری در رابطه با آزمایش‌های الهی است که در بخش‌هایی از آن آمده است: «شهید مطهری(ره) در تبیین فلسفه و حکمت آزمایش‌های الهی برای جامعه در کتاب آشنایی با قرآن، جلد سوم، صفحه 51 تا 53 می‌نویسد: «در دنیا بد مطلق وجود ندارد. هیچ بدی نیست که یک نتیجه خوب نداشته باشد. یکی از چیزهایی که به حسب ظاهر به نظر می‌رسد بد است و در باطن خوب است آزمایش‌های الهی است. وقتی اجتماع آرام است یعنی یک امتحان بزرگی پیش نیامده است، اینان همه مردم را یکرنگ و مانند هم می‌بیند، همه شبیه همدیگرند. انسان خیال می‌کند یک مردم یکدست وجود دارد و حتی بعضی از افراد خیلی بهتر از دیگران جلوه می کنند و انسان آنها را بهتر تشخیص می دهد تا اینکه یک حادثه تندی و به تعبیر قرآن یک امتحانی پیش می‌آید. یک وقت انسان می بیند که گویی مردم غربال می‌شوند، یک عده یک طرف قرار می‌گیرند و یک عده طرف دیگر. به اصطلاح امروز صف‌ها از هم جدا می‌شود. از یک نظر خیلی اسباب تاسف است. انسان یک وقت می‌بیند افرادی که هیچ از آنها انتظار نداشت چغاله از آب درآمدند. ولی از نظر افراد دقیق و باریک‌بین باید گفت خوب شد که صف‌ها از همدیگر جدا شد. مثلاً اگر پیامبر اکرم(ص) در مکه مبعوث نشده بود و فرضا ما را می‌بردند در همان جامعه مکه، در آنجا افرادی را می‌دیدیم همه مثل همدیگر، یکسره و همانند و یکسان. ابوجهل و ابوسفیان را می‌دیدیم، عمار یاسر و ابوذر غفاری را هم می‌دیدیم و از نظر ما میان اینها فرقی نبود. اما حادثه شدیدی مثل ظهور اسلام و نزول قرآن پیش‌ می‌آید، یک تکان شدید می‌دهد، یک وقت می‌بینیم که اینها از همدیگر جدا می‌شوند، درست مثل دستگا‌ه‌های تجزیه شیمیایی که عناصری را که به یکدیگر آمیخته‌اند از همدیگر جدا می‌کند، هر قسمتش به یک طرف می‌رود»».
انتهای پیام

captcha