نهاد‌های مسئول برای مدیریت فضای مجازی تقسیم کار کنند
کد خبر: 3824026
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
رئیس دانشکده پست و مخابرات:

نهاد‌های مسئول برای مدیریت فضای مجازی تقسیم کار کنند

گروه فناوری اطلاعات ــ رییس دانشکده پست و مخابرات با تأکید بر ضرورت تقسیم کار نهاد‌های مسئول برای مدیریت فضای مجازی و ارائه محتوا‌های آموزشی در زیست بوم جدید گفت: به دلیل وسعت ابعاد این حوزه باید تقسیم کار بین دستگا‌ه‌های مسئول انجام شود تا هرکسی به اندازه حضور و زمانی که در این فضا صرف می‌کند، آموزش‌های لازم را فراگیرد.

صادق عباسی شاهکوه، رییس دانشکده پست و مخابرات در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اهمیت‎ آموزش اقتصاد دیجیتال و ضرورت آشنا کردن خانواده‌ها با مبانی آن و همچنین تبیین مبانی زندگی در زیست بوم جدید، گفت: امروز آموزش در همه جنبه‌ها از جمله فضای مجازی به عنوان یک زیست بوم جدید، ضروری است. در فضای مجازی حتی استفاده از شبکه‌های اجتماعی نیاز به آموزش دارد. مسئولان و متولیان این امر به ‎دلیل رشد سریع و توسعه ناگهانی این شبکه‌ها در کشور، فرصت برای ارائه آموزش‌های لازم به جامعه و خانواده پیدا نکردند. این ضرورتی است که امروز احساس می‌کنیم باید به‎طور ویژه در عرصه فضای مجازی و موضوعات وابسته به آن پرداخته شود.
 
وی افزود: در فضای اقتصاد دیجیتال هم، به آموزش در همه‌جنبه‌ها از جمله پول دیجیتال، سواد رسانه‌ای، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیاز داریم. در این امر سواد رسانه‌ای مثل یک رژیم غذایی است که هوشمندانه مراقب است که چه موادی مناسب و چه موادی مضرهستند؛ چه چیزی را باید و چه چیزی را نباید مصرف کرد و یا اینکه میزان مصرف هر چیزی برچه مبنایی باید استوار باشد.
 
افزایش شایعات ناشی از فقدان سواد رسانه‌ای
رییس دانشکده پست و مخابرات با ذکر مثالی ادامه داد: امروز به‌دلیل عدم سواد رسانه‌ای در فضای مجازی شایعات به شدت افزایش پیدا کرده و مخرب شده است. بخش عمده این اتفاق به خاطر این است که مردم آموزش لازم را ندیده‌اند؛ یا اگر فردی امروز بخواهد یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی داشته باشد و اطلاعاتی را استخراج کند، اگر خود این فرد از اطلاعات کافی برخوردار نباشد و نداند که چگونه باید اطلاعات معتبر را به دست آورد، گاهی اطلاعات نامعتبری که در اینترنت بسیار زیاد است می‌تواند منجر به گمراهی او شود؛ لذا هرکسی به اندازه حضور و زمانی که در این فضا صرف می‌کند نیاز دارد تا آموزش‌های لازم را فراگیرد.

عباسی اضافه کرد: امروز در حوزه سلامت، مطالب و محتوا‌های بسیاری در فضای مجازی قرار دارد که بخش گسترده‌ای از آن‌ها علمی نیستند و بعضا اشتباه هم هستند؛ بنابراین در همه جنبه‌ها از جمله، سلامت، سواد رسانه‎ای، پول دیجیتال و استفاده از آن‌ها نیاز به آموزش داریم و این دقیقا همان هدفی است که ما به دنبال آن هستیم.

وی در ادامه به فناوری بلاک چین اشاره کرد و گفت: این فناوری در حوزه‌های مختلفی نظیر اقتصاد، تأمین منابع مالی، صنایع پزشکی و مانند آن کاربرد دارد. در این جریان پول دیجیتال یکی از حساس‌ترین و مهمترین مباحث در این حوزه است چرا که پایه و اساس دارایی افراد به آن بستگی دارد و اگر نتوان به درستی از آن بهره‌برداری کرد امکان آسیب و خسارت بسیاری در آن وجود دارد.

رییس دانشکده پست و مخابرات تصریح کرد: گرچه ارز‌های رمزنگاری شده به عنوان روشی آسان برای پرداخت هزینه‌ها، خرید آنلاین و آفلاین، سرمایه‌گذاری، معامله‌گری و نقل و انتقال پول بین طرفین رواج یافته‎‌اند و می‎تواند فرصتی برای برخی از کشور‌ها نیز باشد، ولی آزاد بودن رمز ارز‌ها به‌ویژه بیت کوین به معنای آن است که این‌ها متمرکز نیستند و به تعبیر دیگر صاحب ندارند و هیچ گونه کنترل و نفوذی در این حوزه هم وجود ندارد.

عباسی در ادامه به ماجرای تولید و استخراج ارز‌های مجازی در کشور هم اشاره کرد و گفت: این موضوع از چند ماه قبل در شهر‌های مختلف رونق پیدا کرده و موجب شده تا جمعی با هدف کسب سود سراغ این فعالیت بروند. اما در کنار سودآوری این طرح نباید از هزینه‌های بسیار زیادی که تولید هر واحد بیت کوین در کشور دارد، غافل شد چرا که برای ایجاد واحد‌های ارز مجازی بیت‌کوین، برق زیادی مصرف می‌شود که موجب افزایش بی‌سابقه مصرف برق کشور و فشار‌های سنگین بر شبکه‌های برق شده است.

وی با بیان اینکه برای این موضوع دانشکده پست و مخابرات در حال حاضر برنامه‌ای جز آموزش ندارد و پله پله بر روی آموزش این موضوع کار می‌کنیم، ادامه داد: برهمین اساس اقدامات و برنامه‌های مشترکی را با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای شروع کرده‌ایم تا ببینیم در هر زمینه‌ای چه سطحی از آموزش مورد نیاز است. به دلیل وسعت ابعاد این کار باید تقسیم کاری بین دستگا‌ه‌های مسئول انجام شود. کار ما به عنوان یک دانشکده در حد آموزش دانشجویان است و ما نمی‌توانیم در ابعاد بزرگ فعالیت کنیم.

سمینار آموزشی اقتصاد دیجیتال و مهارت‎های مورد نیاز در اقتصاد دیجیتال از ۱۵ تیرماه، به مدت پنج روز با حضور نمایندگان ۱۶ کشور آسیایی در تهران برگزار می‎شود که سه نفر از آن‌ها مشاوران برجسته اتحادیه جهانی مخابرات هستند
رییس دانشکده پست و مخابرات با تأکید بر اینکه باید کمک کنیم تا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در ابعاد بزرگتر به این فعالیت‌ها بپردازد، اظهار کرد: البته در حال حاضر شرکت‌های بخش خصوصی این قابلیت را دارند و می‌توان از ظرفیت آن‌ها در این حوزه به نحو احسن بهره برد. ما در یک‌سری از جنبه‌ها نیاز به آموزش‌های عمومی داریم. راه‌حل آموزش‌های عمومی این است یک‌سری از محتوا‌ها را تولید و از طریق فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنیم تا مردم هم به واسطه حضور در چنین شبکه‌هایی، این محتوا‌ها را ببینند و آن‌ را فرا گیرند.

وی افزود: می‌توان در قالب آثار هنری و کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی این آموزش‌ها را ارائه کرد. البته در مواقعی هم ممکن است به آموزش‌های بلند مدت نیاز داشته باشیم تا افراد متخصص در این حوزه تربیت شوند و در نهایت به این صورت بتوانیم به مدیرت این فضا برسیم. این کاری است که شروع کرده‌ایم و بررسی و تقسیم کار آن هم در ادامه انجام می‌شود.

رییس دانشکده پست و مخابرات در ادامه، به برگزاری سمینار آموزشی مشترکی با اتحادیه جهانی مخابرات(ITU) در هفته آینده اشاره کرد و گفت: سمینار آموزشی اقتصاد دیجیتال و مهارت‎های مورد نیاز در اقتصاد دیجیتال از ۱۵ تیرماه، به مدت پنج روز با حضور نمایندگان ۱۶ کشور آسیایی در تهران برگزار می‎شود که سه نفر از آن‌ها مشاوران برجسته اتحادیه جهانی مخابرات هستند. این سمینار در ۲۴ نشست تخصصی برنامه‌ریزی شده که بیشتر موضوعات مربوط به اقتصاد دیجیتال و مهارت‌های آن است.

وی انتقال مهارت‌های بین‌المللی در حوزه اقتصاد دیجیتال را یکی از کارکرد‌های این سمینار بیان کرد و ادامه داد: برگزاری چنین سمیناری نخستین تجربه آموزشی بین‌المللی در حوزه دیجیتال محسوب می‌شود، هرچند که در گذشته دانشکده پست و مخابرات در سال‌های قبل کارگاه‌های بین‌المللی موفقی در حوزه‌های مختلف برگزار کرده است، اما برگزاری این سمینار نقطه شروع خوبی برای این دانشکده به منظور ورود به حوزه اقتصاد دیجیتال است.

انتهای پیام
captcha