محیط زیست از منظر امام رضا(ع)
کد خبر: 3827085
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲

محیط زیست از منظر امام رضا(ع)

گروه اندیشه ـ روز میلاد امام رضا(ع) را به نام روز «محیط‌بان» نام‌گذاری کرده‌اند. دلیل نخست این امام رئوف(ع) با تمام مخلوقات الهی در نهایت مهربانی و رأفت رفتار می‌کردند و داستان معروف ایشان با نام «ضامن آهو» است. اما قرائن دیگری در این زمینه وجود دارد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی، استاد خارج فقه محیط زیست، با توجه به همزمانی روز محیط بان و روز میلاد امام رضا (ع) طی یادداشتی که در قالب اختصاصی در اختیار ایکنا قرار داده است به محیط زیست در نگاه امام رضا (ع) می‌پردازد. در ادامه متن یادداشت از نظر می‌گذرد:

روز میلاد امام رضا(ع) را به نام روز «محیط بان» نامگذاری کرده‌اند. شاید به چند دلیل:

اول اینکه ایشان به «امام رئوف» معروف هستند. امامی مهربان، که البته این مهربانی، ویژه‌ی انسانها، آن هم مؤمنین نبوده، بلکه با همه مخلوقات الهی، جاندار و بی جان، گناهکار و مؤمن، بنده و آزاد، در نهایت مهربانی و رأفت، رفتار می‌کردند.

دوم اینکه معروف است ایشان، «ضامن آهو» است. همان داستانی که بسیاری از ما شنیده‌ایم و خوانده‌ایم که نزد شکارچی ضمانت کرد که آن ماده آهو برود و به بچه خود شیر بدهد و برگردد.

این داستان البته در سند‌های تاریخی به این شکل نیامده است. آنچه شیخ صدوق نقل می‌کند پناه آوردن یک آهو به مقبره مبارک آن حضرت است، که باعث پشیمانی شکارچی می‌شود، و از آن پس، با زائران آن حضرت برخوردی توأم با مهربانی داشته و می‌گوید هر حاجتی که داشتم، در جوار مقبره آن حضرت از خداوند متعال درخواست کردم و آن را به دست آوردم.

در این نوشتار، نمونه‌هایی از رفتار مهربانانه امام رضا (ع) را با طبیعت و مخلوقات الهی مورد بررسی قرار می‌دهیم.

۱- نسبت به آزار و اذیت حیوانات واکنش تندی داشتند تا جایی که برای قانع کردن مردم در منع از حیوان آزاری، از جد بزرگوارشان روایت می‌کنند که فرمود: یک مورچه را نیز نکشید.
۲- با لوازم شخصی خود نیز مهربان بود. بهترین هدیه‌ای که می‌خواست به دعبل بدهد، بخاطر شعری که در وصف اهل بیت سروده بود، پیراهنش بود که در آن نماز شب گزارده بود.
۳- در مورد غذا دادن به حیوانات تاکید زیادی داشت، به طوری که فرمود اگر در بیابان غذا می‌خورید، ریزه‌های غذا را نخورید و برای پرندگان بگذارید.
۴- به خاطر آزار ندیدن حیوان، تاکید می‌کرد که بر الاغی سوار می‌شود که پالان داشته باشد.
۵- درخت‌های میوه دار می‌کاشت. روزی دید درخت سدری خشکیده است. آن را کند و بجایش درخت انگور کاشت.
۶- چاه حفر می‌کرد و آن را وقف طبیعت و مردم می‌نمود. یکی از دوستانم نقل می‌کرد وقف نامه‌ای از حضرت را دیده است که زمین زراعی وقف کرده بود برای خوراک پرندگان و حیوانات.
درب خانه‌اش چه در زمان حیات و چه بعد از شهادت، به روی همه باز است. حتی حیوانات به آنجا پناه می‌آورند.
وی همچنین با توجه به سخنان روز گذشته رئیس قوه قضائیه با فعالان محیط زیست گفت: این سخنان باعث دلگرمی ما شد. سخنان رئیسی مبنی بر اولویت داشتن حفظ محیط زیست بر توسعه، بسیار راهگشا خواهد بود. امیدواریم مردم به خصوص فعالان محیط زیست، با تیزهوشی، مطالبه گری کنند و موارد مختلف تخریب طبیعت را به اطلاع دادستانی‌ها برسانند.
انتهای پیام
captcha