پیام اتخاذ رویکرد «مقاومت فعال» به اروپا و امریکا/ نقش مثلث نیروهای نظامی، دیپلماتیک و رسانه‌ای در نمایش اقتدار ملی
کد خبر: 3827115
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱
صدرالحسینی بیان کرد:

پیام اتخاذ رویکرد «مقاومت فعال» به اروپا و امریکا/ نقش مثلث نیروهای نظامی، دیپلماتیک و رسانه‌ای در نمایش اقتدار ملی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی معتقد است که جمهوری اسلامی ایران و دستگاه سیاست خارجی با اتخاذ رویکرد مقاومت فعال در ماه‌های اخیر تلاش کرده طرف‌های اروپایی را در موضوع برجام و انجام تعهداتشان فعال کند و به امریکایی‌ها بفهماند نمی‌توانند لطمات سنگین و جبرا‌ن‌ناپذیری به کشور وارد کنند و بالعکس در صورت دست زدن به هرگونه اقدام اشتباهی با ضربات جدی مواجه می‌شوند. ‌

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره تغییر رویکرد سیاست خارجی کشور به سمت مقاومت فعال و مؤلفه‌ها و ویژگی‌های رویکرد جدید گفت: با نگاهی به روند تحولات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران می‌توان آن را به دوره‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم کرد. به گواه ناظران و تحلیل‌گران روابط بین‌الملل، جمهوری اسلامی ایران تاکتیک و شیوه جدیدی را در دستور کار سیاست خارجی خویش قرار داده که می‌تواند نظام را در رسیدن به اهداف خود کمک کند.

مقاومت فعال؛ کاستن از آسیب‌ها همراه با ضربه زدن به دشمن

وی افزود: نامگذاری این شیوه و روش از جانب مقام معظم رهبری که به طور کلی عنوان «مقاومت فعال» را انتخاب کردند به این خاطر بود که در سال‌های نه چندان دور نگرش و رفتار دستگاه دیپلماسی کشور غیرفعال و تا حدودی نظاره‌گر بود و حال پس از گذشت یک‌ سال از خروج امریکا از برجام به نظر می‌رسد برای تأمین بهتر منافع ملی تغییر روش به سمت «مقاومت فعال» بسیار مؤثر خواهد بود. در ایام نه چندان دور گذشته نیز این رویکرد توانسته است به تحرک و جنبش طرف‌های مقابل منجر شود.

صدرالحسینی در تشریح بیشتر این رویکرد گفت: مقاومت فعال بدین معناست که ملتی براساس شرایط موجود برای مقابله با اقدامات قلدرمآبانه دشمن ناگزیر از واکنش واقعی و انجام یک اقدام کنشگرانه شود. ممکن است فرد قلدر و گردن‌کلفتی در مقابل فردی نجیب قرار گرفته و با سوء استفاده از نجابت وی به او آسیب بزند. فرد نجیب در عین اینکه سعی می‌کند کمترین آسیب به او وارد شود به دنبال این است که در زمان مناسب که ضربه و لطمه‌ای را نیز به این فرد گردن‌کلفت و قلدر بزند، لذا نباید مقاومت را به معنای ایستادن و دریافت ضربه تعبیر کرد. در مقاومت فعال ضمن تلاش برای کاستن آثار ضربه‌ها و آسیب‌ها، زدن ضربه و آسیب به دشمن نیز در دستور کار است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی اظهار کرد: جمهوری اسلامی در طول ماه‌های اخیر با اتخاذ چنین رویکردی تلاش کرده طرف‌های اروپایی را در موضوع برجام و انجام تعهداتشان فعال کند و به تکاپو بیندازد و به امریکایی‌ها بفهماند در مقابل نجابت و صلابت ملت ایران نمی‌توانند لطمات سنگین و جبرا‌ن‌ناپذیری را به کشور وارد کنند و بالعکس در صورت دست زدن به هرگونه اقدام خطایی با ضربات و لطمات جدی مواجه می‌شوند.

تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی در راستای رویکرد مقاومت فعال

وی در ادامه به برخی اقدامات اخیر دستگاه دیپلماسی در راستای رویکرد مقاومت فعال اشاره کرد و گفت: وزارت امور خارجه از یک طرف در مجامع حقوقی بین‌المللی فعالانه وارد شده و نسبت به اقدامات خصمانه امریکا طرح شکایت کرده است. از طرف دیگر تلاش کرده با رایزنی‌ها و اقدامات دیپلماتیک طرفداران جمهوری اسلامی را در نقاط مختلف جهان فعال کند و در راستای منافع ملی به کار بگیرد و از سویی دیگر سعی کرده با استفاده از رسانه‌ها و آگاه‌سازی افکار عمومی واقعیت دشمنان کشور را آشکار و شفاف ساخته و چهره ریاکارانه آنها را در فضای جهانی به تصویر بکشد.

صدرالحسینی تأکید کرد: در واقع جمهوری اسلامی با اتخاذ رویکرد مقاومت فعال می‌تواند سریع‌تر و با هزینه کمتر به اهداف خود برسد.

خدمات متقابل نیروهای مسلح و دستگاه دیپلماسی

صدرالحسینی درباره نقش مهم هماهنگی نیروهای مسلح و نیروهای دیپلماتیک در بستر مقاومت فعال و نیل به کسب دستاوردهای بیشتر در صحنه‌های بین‌المللی گفت: در تعریف کلاسیک سیاست خارجی می‌گویند سیاست خارجی تداوم سیاست داخلی است و برای رسیدن به اهداف سیاست خارجی قدرت نظامی یکی از مؤلفه‌های مورد نیاز است. در حقیقت از سالیان بسیار دور و در تاریخ روابط بین‌الملل کشورهایی می‌توانستند به اهداف بین‌المللی خود نائل شوند که از قدرت نظامی قابل توجهی برخوردار باشند و این مسئله موضوعی پذیرفته شده است.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به سابقه این هم‌افزایی و هماهنگی در دوران دفاع مقدس گفت: زمانی که رزمندگان می‌توانستند در نقاط جغرافیایی جدید وارد شوند و خاک کشور را از اشغال دشمن بعثی خارج کنند دیپلمات‌های ما هم در نقاط مختلف جهان حقوق حقه ملت ایران را راحت‌تر بازپس بگیرند و با قدرت و توانمندی بیشتری از آن حقوق دفاع کنند.

وی بیان کرد: در روزهای اخیر هم نزدیکی، هم‌افزایی و پشتیبانی متقابل نیروهای مسلح و دستگاه سیاست خارجی از یکدیگر توانسته ثمرات قابل توجهی داشته باشد. برای نمونه در موضوع پهپاد متجاوز جاسوسی امریکا، دستگاه دیپلماسی توانست با یک اقدام بسیار مناسب و بهنگام اسناد و مدارک این تجاوز را در مجامع بین‌المللی مطرح کند و برای جلوگیری از تضییع حقوق ملت ایران و ممانعت از جا افتادن دروغ امریکایی‌ها مبنی بر اینکه این پهپاد در حریم هوایی ایران نبوده، اقدامات مؤثری انجام داد.

صدرالحسینی در پایان تأکید کرد: به عقیده من مثلث نیروهای مسلح، دستگاه سیاست خارجی و رسانه‌ها می‌توانند این هم‌افزایی و اقتدار ملی را هم در منظر ملت ایران و هم در نگاه سایر دولت‌ها و کشورهای جهان به منصه ظهور برسانند و مانند این روزها طرح‌های مختلف ضد ایرانی امریکا را با شکست مواجه سازند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha