دوری از حجاب، جنگ با فطرت است
کد خبر: 3827640
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
مشاور وزیر ارشاد:

دوری از حجاب، جنگ با فطرت است

گروه هنر ــ مشاور وزیر ارشاد در امور فرهنگی و دینی با بیان اینکه دوری از حجاب، جنگیدن با فطرت است، پاسداری از حجاب را مأموریتی الهی دانست و گفت: حفظ حجاب فقط برعهده زنان نیست، بلکه مردان نیز باید در حفظ آن بکوشند.

حفظ حجاب یک ماموریت الهی است / دوری از حجاب جنگیدن با فترت استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم گرامیداشت روز عفاف و حجاب امروز 25 تیرماه، در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام حمیدرضا ارباب سلیمانی، رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در جوامع غربی به واسطه بی‌توجهی به فرهنگ عفاف و حجاب، آسیب‌های فراوانی پیش آمده است. البته شاید اندک محدودیت‌هایی به واسطه حجاب برای زنان پیش آید، اما مصنویت‌هایی که حجاب برای زنان به همراه دارد قابل قیاس با محدودیت‌های آن نیست.

مشاور وزیر در امور فرهنگی و دینی ادامه داد: حجاب تنها در دین اسلام مطرح نیست، بلکه در تمام ادیان ابراهیمی حجاب مدنظر قرار گرفته است. جالب است بدانید در ایران قبل از اسلام نیز حجاب مدنظر بوده است. در همین راستا در نقش‌هایی که در تخت جمشید وجود دارد، هیچ گاه چهره زنان ترسیم نشده است، زیرا برای آنها حریم قائل شده‌اند. مردمان آن روزگار با این عمل سعی در حفظ حرمت زنان داشتند.

حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی با بیان اینکه هجمه به حجاب با اهداف شوم همراه بوده است، گفت: دنیای غرب وقتی که دریافت حجاب مانعی برای رسیدن به اهدافشان است، سعی کرد این مانع را از سر راه بردارد، حتی این اقدام را به کشورهای در حال توسعه نیز تعمیم داد. در سال‌های اخیر با گسترش وسایل ارتباط جمعی هجمه به حجاب شکلی وسیع‌تر پیدا کرده است؛ در این عرصه سعی شده حملات مورد نظر، شکلی مردم فریب نیز داشته باشد. قرآن کریم می‌فرماید که مراقب باشید شیطان گام به گام به شما نزدیک نشود. منظور از این آیه آن است که در بسیاری از مواقع هجمه‌ها ممکن است اصل یک موضوع را مدنظر قرار ندهد، چون می‌دانند اگر مستقیم بخواهند حمله کنند به هدفشان نخواهند رسید. با این توضیح ابتدا بحث رفع حجاب اجباری را مطرح می‌کنند و در ادامه خود حجاب را هدف قرار خواهند داد. در خانواده‌هایی که زن و مرد به حجاب اعتقاد ندارند، کانون خانواده آسیب‌پذیرتر است. بدین جهت معمولاً بزهکاری در خانواده‌هایی رواج دارد که به حجاب و عفاف باور ندارند.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه حفظ حجاب یک مأموریت الهی است گفت: در زمینه حفظ حجاب فقط زنان مکلف نیستند، بلکه مردان نیز باید در حفظ حجاب بکوشند. حضرت علی(ع) می‌فرمایند: حجاب یک مقاومتی درونی است که باید هم در مرد و هم در زن وجود داشته باشد. افرادی که باحجاب سر جنگ دارند، در حقیقت از فطرت دور شده‌اند؛ این معضلی است که ریشه آن را باید در تربیت خانوادگی آنها جست‌وجو کرد.

خانواده؛ اصلی‌ترین پایگاه برای حفظ و ترویج حجاب

حجت‌الاسلام ارباب سلیمانی با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف باید از خانواده آغاز شود، تأکید کرد: اصلی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه برای حفظ و ترویج حجاب خانواده است و اینکه توقع داشته باشیم صدا و سیما و وزارت ارشاد به تنهایی مروج فرهنگ حجاب باشند رویکردی بی‌ثمر است.

در ادامه این مراسم، فائزه عظیم‌زاده اردبیلی، قرآن پژوه، اظهار کرد: می‌خواهم در سخنرانی امروز خود کمی متفاوت‌تر صحبت کنم. نقش حجاب در افزایش هوش معنوی یک موضوع کاملاً علمی است که در ادبیات غرب هم بدان توجه شده است. در کنار موضوع هوش معنوی موضوع بهزیستی معنوی نیز مطرح است، برای همین بیاید بحث کنیم حجاب چیست و تأثیر آن روی هوش معنوی و بهزیستی معنوی چگونه است. حجاب یک نیروی درونی است که به عنوان بازدارنده درونی عمل می‌کند، بازدارنده‌ای که مثبت است و جلوی رفتارهای افراطی را می‌گیرد؛ این ریشه حجاب است.

استاد دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: هوش معنوی مجموعه‌ای از توانایی‌های معنوی است که به ما قدرت انطباق پذیری، حل مسئله و تا‌ب‌آوری می‌دهد. در همین رابطه باید بگویم کسانی که توانایی معنوی دارند، همیشه رفتار و کردارشان دینی است.

بهزیستی معنوی از خانه آغاز می‌شود

عظیم‌زاده اردبیلی با بیان اینکه بهزیستی معنوی از خانه آغاز می‌شود، تصریح کرد: در مقالات علمی محققانی همچون گودمن و ایمونز بر موضوع اهمیت و جایگاه هوش معنوی تأکید فراوان شده است. آنها نیز هوش معنوی را منبعث از رفتار دینی می‌دانند. 70 درصد از رفتار‌های کودک برگرفته از رفتار مادر است، وقتی مادر حجاب و عفاف را رعایت می‌کند در حقیقت هوش معنوی را در کودکش تقویت کرده است. برای همین افرادی که پوشش از سر برمی‌دارند و زبان گزنده انتخاب می‌کنند، چرایی کارشان را باید از مادرشان سوال کرد. همچنین لقمه‌ای که امروز کودک می‌خورد در آینده او تأثیر دارد و مشخص می‌کند که او به کار حرام میل داشته باشد یا خیر.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: جامعه به مرد پاکی که حجاب داشته باشد هم نیاز دارد، حجابی که هم در نگاه رعایت شود و هم در زبان و پوشش؛ در حقیقت باید گفت پوشش مرد مسلمان باید در حد مرد مسلمان هم باشد.

این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه حجاب نقش مهمی در کاهش استرس دارد، متذکر شد: به لحاظ علمی این مهم به اثبات رسیده که حجاب تأثیر مهمی بر کاهش استرس دارد، به نحوی که امید در میان آدم‌هایی که حجاب را انتخاب می‌کنند بیشتر از افراد بی‌حجاب است؛ حال خود انتخاب کنید می‌خواهید در کدام جهت حرکت کنید. اگر ما باور داشته باشیم که خداوند ما را در هر شرایطی می‌بیند،‌ هیچ‌گاه در خلاف خواست دین و ائمه حرکت نخواهیم کرد. حجاب یکی از این موضوعات است که مکلف بودن به آن همسویی ما را با دین و ائمه نشان می‌دهد.

عظیم‌زاده اردبیلی در بخش دیگری از سخنان خود به جهت‌دار بودن برخی شبهات اشاره کرد و گفت: معمولاً شبهات و ایراداتی که از مبانی اسلامی گرفته می‌شود جهت‌دار است، چون اگر اینگونه نبود کسانی که در داخل درباره چند همسری بحث می‌کنند درباره حرمسراهای دوره هخامنشیان و ساسانیان نیز حرف می‌زدند؛ اما آنها در چنین مواقعی ساکت هستند. این مطلب نشان می‌دهد تا چه حد این انتقادات بی‌پایه و اساس و مغرضانه است. حال که صحبت از هخامنشیان شد در آن زمان به حجاب زنان اهمیت داده می‌شد، چون زنان بالامرتبه عموماً دارای حجاب و کنیزان نیمه‌عریان بودند.

به حجاب عمومی حساس باشیم نه خصوصی 

این قرآن‌پژوه با بیان اینکه کسی که عفیف باشد خودش را عرضه نمی‌کند، تصریح کرد: از اول انقلاب تا کنون در مورد حجاب سخنان زیادی مطرح شده است اما شاید نوع بیان آن صحیح نبوده است. وقتی درباره حجاب حرف می‌زنیم باید به جایگاه این رفتار در حریم عمومی توجه داشته باشیم. در دهه‌های قبل به حجاب در حریم خصوصی پرداخته می‌شد، این اشتباهی است که امروز آسیب‌های آن را می‌بینید. ما مکلف هستیم حجاب را در حریم عمومی به صورت قانونی و دینی رعایت کنیم و اینکه حجاب در داخل خانه‌ها چگونه است به خود افراد بستگی دارد و پایبندی آنها به حجاب در حریم خصوصیشان به خود و خدایشان برمی‌گردد.

وی با تأکید بر اینکه پایبندی به اسلام باید به صورت کامل ادا شود، بیان کرد: نمی‌توان ادعا کرد کشوری اسلامی داریم اما رفتارهای دینی در آن رعایت نشود، اما بیان این هدف باید با زبان زیبا باشد. قرآن بیان می‌کند با مردم قشنگ حرف بزنید زیرا انسان عفیف درست گفت‌وگو می‌کند. برای همین اگر با جوانان با زبان زیبا سخن گفته شود شاهد برخی نابهنجاری‌ها در جامعه نخواهیم بود. در کلام دیگر اگر بچه‌ها قادر باشند در خانواده فرصت درخشیدن داشته باشند، قصد مطرح کردن خود با پوشش‌های نامناسب در جامعه را پیدا نمی‌کنند.

این قرآن‌پژوه با پرداختن به اینکه فقر فرهنگی بدتر از فقر مادی است، اظهار کرد: خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد، برای همین زیبا پوشیدن به هیچ وجه عیب نیست بلکه حسن نیز محسوب می‌شود؛ با این حال زیباپوشی باید در محدوده قانون و شرع باشد. در تفکر اسلامی چادر لباس برتر است، اما این بدان معنا نیست که پوشش دیگری برای جامعه اسلامی مد نظر نیست، ولیکن همان گونه که تأکید کردم، پوشش‌های دیگر باید پایبند به قانون اسلام باشد.

استاد دانشگاه الزهرا(س) افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند که عاقلترین افراد عفیف‌ترین آنها هستند. سقراط نیز می‌گوید هدف از تربیت عشق به زیبایی است. در ایران اسلامی حجاب به عنوان الزام قانونی و حقوقی مطرح شده و همین مهم برای زنان این سرزمین امنیت به همراه داشته است. وقتی امنیت زنان در ایران را با کشورهای غربی مقایسه می‌کنم، متوجه اهمیت حجاب می‌شوم، برای مثال در کشوری نظیر هلند به اندازه‌ای فرومایگی اشاعه پیدا کرده است که زنان با حیوانات ازدواج می‌کنند. این رفتار در هیچ قاموس بشری وجود ندارد، ولی متأسفانه در غرب مد نظر قرار گرفته است؛ آیا می‌خواهیم از چنین فرهنگی تقلید کنیم.

این قرآن‌پژوه درباره ازدواج سفید نیز چنین توضیح داد: ازدواج سفید عنوان درستی نیست، مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند که باید آن را ازدواج سیاه نام نهاد.

وی با بیان اینکه به مسائل علمی باید با دید علمی نگریسته شود، گفت: حجاب حتی روی نابهنجاری‌های جامعه تأثیرگذار است. افراد هنجارشکن،‌ هوش معنوی پایینی دارند، پس باید با آنها به صورت علمی رفتار کنیم زیرا تا زمانی که از حجاب به عنوان مقوله‌ای سیاسی بهره برده شود نا بهنجاری‌ها از بین نخواهد رفت. برای رسیدن به هدف موردنظر نیز فقط یک نهاد یا یک بخش پاسخگو نیست بلکه 80 میلیون ایرانی باید آن را رعایت کنند.

عظیم‌زاده اردبیلی درباره اهمیت فضای مجازی چنین اظهار کرد: از مقام معظم رهبری سؤال شد اگر رهبر نبودید دوست داشتید چه کاری داشته باشید، ایشان فرمودند مدیریت یکی از شبکه‌های مجازی را. این گفته رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت فضای مجازی دارد؛ دشمنان این مرز و بوم امروز می‌خواهند از فضای مجازی بر علیه رفتارهایی همچون حجاب سود برند اما ما باید از این ظرفیت در جهت ترویج تشیع استفاده کنیم.

سه ضلع موفقیت خانواده؛ صداقت، درستکاری و روزی حلال

این قرآن پژوه صداقت، درستکاری و روزی حلال را سه ضلع موفقیت خانواده توصیف کرد و گفت: پایبندی به این سه اصل می‌تواند قوام خانواده را تضمین کند. در این میان مادران نقش بسیار ویژه‌ای دارند چون بالاترین تأثیرپذیری برای کودکان از طریق مادران رخ می‌دهد. سخن پایانی این است که صدا و سیما عضو نامرئی همه خانواده‌هاست و قادر است نقش مهمی در تربیت و الگوسازی داشته باشد. امیدوارم کارکنان این بخش بتوانند به خوبی به رسالت خود پایبند باشند.

در ادامه این مراسم گروه همخوانی بین‌المللی محمد رسول‌الله(ص) سه قطعه مذهبی اجرا کرد و سپس از دو بانوی خارجی که تشیع را برگزیده بودند دعوت آمد روی سن حاضر شده و درباره چرایی انتخابشان سخن بگویند.

الیسا یالچین از ترکیه و اسماء بایو از الجزایر نام این دو بانوی مسلمان بود. اسما بایو در ابتدای سخنانش با تأکید بر اینکه وی از کشوری می‌آید که یک ونیم میلیون شهید دارد، گفت: وقتی درباره هفته حجاب و عفاف خواندم مشابهت‌هایی بین ایران و الجزایر مشاهده کردم؛ رضا شاه حجاب را از سر زنان برداشت و این اتفاق در الجزایر نیز از سوی فرانسویان رخ داد.

وی ادامه داد: البته فرانسویان دریافته بودند بسیاری از حرکات انقلابی و مجاهدت‌های مبارزان به واسطه زنان و حجابشان پشتیبانی می‌شود، برای همین تصمیم گرفتند با شعارها و حرف‌هایی فریبنده چون آزادی زنان حجاب را از بین ببرند، اما تلاش آنها در الجزایر با شکست مواجه شد، چون زنان الجزایری نشان دادند هویتشان با حجابشان گره خورده است. حجاب سلاح زنان مسلمان است، به همین سبب وقتی حجاب را از سر زن مسلمان برداریم در حقیقت سلاحش را از دستش گرفته‌ایم و او را تبدیل به یک انسان بی دفاع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه همیشه به خانم‌های ایرانی می‌گوید که باید به حجابشان افتخار کنند، گفت: وقتی زنان ورزشکار ایرانی را می‌بینم که با حجاب در مسابقات بین‌المللی حاضر می‌شوند، این نکته در ذهنم شکل می‌گیرد که انقلاب امام خمینی(ره) پیروز بوده و این پیروزی همچنان ادامه داشته و دارد. درباره امام خمینی(ره) نیز باید این نکته را اضافه کنم که از برکت ایشان بود که خانواده من مذهب تشیع را انتخاب کردند.

الیسا یالچین، بانوی مسلمان اهل ترکیه، نیز تأکید کرد: در خانواده‌ای به دنیا آمدم که پدرم مبلغ اهل تسنن بود. در ادامه وقتی به چهار سالگی رسیدم به فرانسه مهاجرت کردم. در فرانسه به همه چیز شک کردم، حتی به وجود خدا نیز شک کردم و وقتی سؤالاتم را نزد پدرم که مبلغ اهل تسنن بود می‌بردم، جوابی برای پرسش‌هایم دریافت نمی‌کردم. برای همین از اسلام خارج شدم، ولی در همان دورانی که سراشیبی سقوط را طی می‌کردم، پدرم امام خمینی(ره) را به من معرفی کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: وقتی با اندیشه‌های امام خمینی(ره) آشنا شدم، دریافتم که مسلمانی آن چیزی نیست که تا به آن روز فهمیده بودم، زیرا اسلام امام راحل بسیار مترقی و آگاهانه بود. برای همین تشیع را انتخاب کردم و سعی می‌کنم همیشه پیرو اندیشه‌های این بزرگمرد تاریخ باشم.

انتهای پیام

captcha