افزایش اسلام‌گرایی رادیکال در مدارس هامبورگ
کد خبر: 3829536
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴

افزایش اسلام‌گرایی رادیکال در مدارس هامبورگ

گروه بین‌الملل ـ آمارهای جدید پارلمان هامبورگ و اداره حفاظت از قانون اساسی نشان می‌دهد که اسلام‌گرایی رادیکال در مدارس این شهر افزایش یافته است.

به گزارش ایکنا؛ کورت ادلر، کارشناس حوزه افراط‌گرایی در این باره گفت: تأثیر گروه‌های اسلامی رادیکال(افراط‌گرا، تندرو و بنیادگرا) به‌ویژه بر روی کودکان و نوجوانان در هامبورگ افزایش یافته و این مسئله بسیار خطرناک است.

آمارهایی که براساس درخواست نمایندگان حزب دمکرات آزاد آلمان در پارلمان هامبورگ منتشر شده، نشان می‌دهد که تعداد افراد مشکوک به ارتباط با اسلام‌گرایان رادیکال در مؤسسات آموزشی هامبورگ و هانزه‌ اشتات به شکل قابل توجهی در سال جاری افزایش داشته است.

براساس گزارش رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ در سال ۲۰۱۸، تعداد موارد مشکوک تنها ۷ مورد بوده؛ اما در سال جاری به ۳۴ مورد افزایش یافته است. تیز رابه، نماینده امور مدارس در سنای هامبورگ نیز اعلام کرد که از ماه می سال ۲۰۱۸، در حدود ۶۰ درخواست مشاوره از سوی مسئولان دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و مدارس فنی حرفه‌ای در هامبورگ ثبت شده است: «این درخواست‌ها در ارتباط با مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان، اختلافات مذهبی و فرهنگی و همچنین موقعیت‌های خاص در مدارس ارائه شده است. البته در ۲۱ مورد از درخواست‌های مطرح شده، مشکلات چندان جدی نبود و پس از گفت‌وگو میان مسئولان و اعضای مدارس حل شد، اما در ۳۴ مورد دیگر که موارد مشکوک به ارتباط با اسلام‌گرایان رادیکال مطرح بود، مسئولان مدارس مجبور شدند که برای حل مشکلات خود با چندین نهاد مختلف مذاکره کنند. البته از آوریل سال جاری مقرر شده است که چنین مواردی در مرکز مشاوره برای پیشگیری از خشونت هامبورگ مورد بررسی قرار ‌گیرد.»

علاوه بر این، به گفته نمایندگان پارلمان هامبورگ، تحقیقات درباره پنج مورد نگران‌کننده در مدارس همچنان ادامه دارد. آنا فون تروین‌فلز فروواین، رئیس فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان در این باره گفت: «افزایش فعالیت اسلام‌گرایان رادیکال در هامبورگ، به مرز هشدار رسیده است. طرح‌ها و برنامه‌های موجود برای مقابله با اسلام‌گرایی باید مجددا مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم اصلاح شود.» آمارها همچنین نشان می‌دهد که در حال‌ حاضر ۸ نفر از کسانی که با اسلام‌گرایان در ارتباط بوده‌اند، در زندان هامبورگ نگهداری می‌شوند.

همچنین گزارش‌های اخیر اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان از افزایش طرفداران گروه‌های سلفی‌ در هامبورگ خبر می‌دهد. البته این آمار مختص هامبورگ نیست. در سال ۲۰۱۸، تعداد پیروان گروه‌های سلفی در کل آلمان افزایش داشت. تعداد سلفی‌ها در آلمان در سال ۲۰۱۷، در حدود 10 هزار و هشتصد نفر بود و در سال ۲۰۱۸ این آمار به 11 هزار و سیصد نفر رسید. در هامبورگ نیز آنها بسیار پرتعداد هستند. تعداد سلفی‌های هامبورگ در سال ۲۰۱۷، در حدود ۷۸۰ نفر و در سال ۲۰۱۸، این آمار در حدود ۷۷۶ نفر بود.

همچنین براساس آمار اداره حفاظت از قانون اساسی در سال ۲۰۱۸، حدود ۴۲۲ نفر از سلفی‌های هامبورگ در گروه‌های جهادی عضو بودند. براساس این آمارها، در سال ۲۰۱۸، در حدود ۱۰۵۰ نفر برای حضور در جنگ عراق و سوریه، آلمان را ترک کردند که حدود یک ‌سوم از آنها به کشور بازگشتند و ۲۰۰ نفر نیز در جنگ کشته‌ شدند. در این میان، ۸۶ نفر نیز از شهر هامبورگ برای جنگ به عراق و سوریه رفتند که حدود یک‌سوم از آنها به هانزه‌اشتات بازگشتند. رئیس فراکسیون دمکرات آزاد آلمان در پارلمان هامبورگ با انتقاد از بازگشت جنگجویان داعش به آلمان گفت:«ما باید با خشونت‌های اسلام‌گرایان و بنیادگرایان مقابله کنیم و از گسترش فعالیت آنان در کشور جلوگیری کنیم.»

انتهای پیام

captcha