«حج به زبان ساده»؛ کتابی متمایز در آموزش مناسک حج به روایت اهل سنت
کد خبر: 3830100
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹

«حج به زبان ساده»؛ کتابی متمایز در آموزش مناسک حج به روایت اهل سنت

گروه فرهنگی ــ «حج به زبان ساده» کتابی در بیان آداب حج میان جامعه اهل سنت و تجارب عملی و علمی یک روحانی حج است؛ نگارنده کوشیده زائران خانه خدا را با زبان ساده و بی‎پیرانه و به دور از پیچیدگی‌های فقهی با زبانی شیوا و ساده با چگونگی انجام درست اعمال حج آشنا گرداند.

به گزارش ایکنا از کردستان، مؤلف و خالق اثر «حج به‌ زبان ساده»، «عبدالرشید تریز» مدرس مدرسه حقانیه ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان است. ناشر درباره‌ قلم او گفته است که این کتاب «به دلیل سبک نگارش و شیوه طرح و ارائه زیبا و روان مسائل در بین سایر کتاب‌های حج بدیع می‌نماید».

کتاب حج به زبان ساده، نخستین بار در سال ۱۳۹۲ توسط انتشارات احسان در تهران در شمارگان دو هزار و در ۳۰۴ صفحه منتشر شده است.

به گفته‌ «محمد انور بزرگ‌زاده» نویسنده پیش‌گفتار، این کتاب «محصول تجارب و اندوخته‌های گران‌سنگی است که مؤلف در سالیان متمادی و در خلال سفرهای متعدد حج لحظه‌به‌لحظه در حین انجام اعمال و مناسک و باتجربه‌ مستقیم سختی‌ها و مشقت‌ها به‌دست آورده است»؛ می‌توان گفت کتاب حج به زبان ساده محصول تراوش‌های تجربی است که مؤلف در کنار مطالعه‌‌ منابع مهم در زمینه‌‌ حج کسب کرده است.

نگارنده، زائران را اطمینان داده است که با مطالعه و عمل کردن به دستورالعمل‌های این کتاب می‌توانند بدون کوچک‌ترین خطر و نگرانی و بدون آنکه خللی به حج زائری وارد شود، حج خود را به پایان برسانند.

«عبدالرشید تریز» درباره محتوای کتاب حج به‌زبان ساده می‌نویسد: کتاب را به سه باب و هر باب را به بخش‌ها و فصل‌هایی تقسیم‌بندی کرده تا دسترسی به مطالب آن آسان‌تر باشد.

باب اول کتاب حج به زبان ساده، به «دانستنی‌های مکه‌‌ مکرمه و حج» می‌پردازد. در این باب مباحثی چون حِل، حرم، مقام ابراهیم، شاذَروان، عرفات، مزدلفه، آب زمزم، تا آغاز مناسک حج و اعمال حج توضیح داده شده است.

در باب دوم که با عنوان «نگاهی اجمالی به اعمال حج» تنظیم شده زائر می‌تواند به‌سادگی با مفاهیم حج مبرور، حج اکبر و جواب پرسش‌های «آیا حج و عمره افضل است یا انفاق بر فقراء؟ آیا کثرت طواف در مکه مکرمه افضل است یا تکرار عمره؟ و فضیلت روزه و صدقات در حرمین شریفین» آشنا شود.

باب سوم کتاب حج به زبان ساده به دانستنی‌های مدینه‌ منوره می‌پردازد. نویسنده در این باب دانستنی‌های مدینه‌ منوره از قبیل بقیع و علت نام‌گذاری و فضایل پیرامون آن، ریاض‌الجنه، روضه‌النبی مسجد قبا و کیفیت عرض سلام را برای زائران توضیح داده است.

انتهای پیام

captcha