دورهمی قاریان به بهانه جشن پایان یک دور تلاوت قرآن
کد خبر: 3830398
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
شب گذشته در جلسه آموزش قرآن علی‌اکبر ملک‌شاهی شاهد بودیم؛

دورهمی قاریان به بهانه جشن پایان یک دور تلاوت قرآن

گروه جلسات و محافل ــ در شرایطی که شور و هیجان دورهمی‌های قرآنی و نسیم تلاوت‌ خوشخوان‌ها همچون اقتصاد، سیاست، دانشگاه، مدرسه و دیگر ساحت‌های جامعه ساکت مانده و دیگر خبر خاصی از آن‌ها به گوش نمی‌رسد، حضور در یک محفل باصفا که قرار است بزرگترهای قرآنی و جوانان خوشخوان در آن حاضر باشند غنیمت است.

از خبرگزاری ایکنا در مرکز تهران به شمال شرقی‌ تهران، شهرک «شهید محلاتی» می‌رویم، جایی که نامگذاری شهید و شهادت بر عنوانش و طلیعه خیابان‌هایش، تشریفاتی و تزئینی نیست، اینجا مفهوم شهادت، زنده است و پوسترها و بنرهایی که بر سطح شهرک نصب شده است، گویی با همان لحن میثم مطیعی می‌گوید: «از شامِ بَلا شهید آوردند».

شهرک محلاتی به نسبت جمعیت و وسعتش، مساجد زیادی دارد که عمدتاً تازه‌تأسیس هستند، از نقشه تلفن همراه، مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) را جست‌وجو کردیم، جایی که قرار است «جشن ختم قرآن جلسه استاد ملکشاهی» در آن برگزار شود.

جشنی برای پایان یک دور تلاوت قرآن در شهرک محلاتی

آغاز مهمانی

علی‌اکبر ملکشاهی، چهار سال است که در این مسجد تازه‌تأسیس، جلسه هفتگی قرآن برگزار می‌کند، استاد پیشکسوتی که سال 1340 در کرمانشاه متولد شد و از سال 1358 تا 1374 با تلاوت‌هایی ناب که شالوده‌اش را مصطفی اسماعیل و حصان تشکیل می‌داد، در مسابقات مختلف کشورمان حائز رتبه برتر شد، طرح درس برای قرآن‌آموزان جلسه ملکشاهی به گونه‌ای تدوین شده است که در طول یک سال، یک بار کل قرآن را ختم می‌کنند و هرساله اواخر تیر یا اوایل مردادماه، جشنی کوچک و قرآنی به شکرانه این توفیق بزرگ و معنوی برگزار می‌کنند.

بر دیوارهای مسجد، اعلامیه ترحیم شهدای مدافع حرم، کنار تبلیغات انتخابات شورایاری‌ دیده می‌شود، منطقی که نشان می‌دهد دنیا را در کنار آخرت، آباد می‌خواهد، بنای باعظمت مسجد پیامبر اعظم(ص) و مهندسی ویژه آن نیز مؤید همین نکته است، جایی که اصطلاحاً اَشرافی نیست، اما به تهران اِشراف دارد و باشکوه ساخته شده است تا بتواند محل مشورت، همفکری و کار فرهنگی و فکری مردم محله باشد. به شبستان بزرگ مسجد وارد می‌شویم، ملکشاهی در حال صحبت است و میهمانان و اعضای جلسه قرآن با نظم خاصی در مقابل رحل قرآن، زانوی ادب زده‌اند.

جشنی برای پایان یک دور تلاوت قرآن در شهرک محلاتی

آسمان محلاتی، پرستاره

در صدر مجلس، اساتید پیشکسوت قرآنی همچون سیدمحسن موسوی‌بلده، حسن ربیعیان و محمدرضا حشمتی، با چهره‌ای شاداب بر صندلی نشسته‌اند و از حضور در مجلس راضی‌اند، پس از دقایقی، مهدی قره‌شیخلو، قاری بین‌المللی و رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم به جمع آنان اضافه می‌شود و به تلاوت‌ جوانان گوش می‌سپرد. در اواخر جلسه نیز اساتیدی همچون محمدرضا پورزرگری، ابراهیم آهور و علی فربین به جشن ختم قرآن جلسه ملکشاهی اضافه شدند و برای دقایقی آسمان شهرک شهید محلاتی را از درخشش بی‌امان ستاره‌های قرآنی، سرشار کردند.

به گزارش ایکنا؛ حسین قلعه‌نویان، محمدجواد جاوری و علی معصومی از قاریان جوانی بودند که سوره‌هایی کوتاه از جزء سی‌ام را به خوبی تلاوت کردند. امکانات صوتی و جانبی مسجد و فضای بزرگ آن، برای برگزاری مسابقات و جشن‌های قرآنی بسیار مناسب جلوه می‌کند و به نظر می‌رسد اگر علاقه‌مندان به قرائت قرآن از این شرایط و صفای استاد جلسه اطلاع کافی داشته باشند، حضور در جلسات هفتگی این مسجد را از دست نخواهند داد.

حالا نوبت به سیدمحسن موسوی‌‌بلده، استاد پیشکسوت، می‌رسد که به دعوت ملکشاهی در جایگاه تلاوت مستقر شود تا هم سوره‌های پایانی جزء سی‌ام را تلاوت کند و هم دعای ختم قرآن را بخواند، موسوی‌بلده از حاضران در جلسه خواست سه سوره اخلاص، فلق و ناس را با او همخوانی کنند، لحظات معنوی و زیبایی از همخوانی حاضران با این معلم بااخلاق قرآن رقم می‌خورد و اشک در چشمان بعضی بزرگترهای مسجد جمع می‌شود. عجیب است که هر سن و سالی در این جلسه حضور دارند، از بچه‌های بسیار خردسال تا پیرمردهای کهنسال در حال همخوانی هستند، قسمتی از پرده حائل میان آقایان و خانم‌ها را نیز بالا زده‌اند تا خانم‌های حاضر، جایگاه قرائت را ببینند؛ از آنجا نیز صدای همخوانی خانم‌ها به گوش می‌رسد.

جشنی برای پایان یک دور تلاوت قرآن در شهرک محلاتی

تلاوت قرآن؛ زیارت قرآن

پس از همخوانی این سه سوره از آخر قرآن، رسماً یک دوره دیگر از قرآن کریم ختم شد و موسوی‌بلده دعای ختم قرآن را قرائت کرد. دعاهایی که حاضران با آن‌ها، دست‌ها را بالا برده‌ بودند و بلند «آمین» می‌گفتند. پس از دعا، سیدمحسن موسوی‌بلده به ارائه سخنان کوتاهی در اهمیت ختم قرآن پرداخت و گفت: «شیوه پیامبر(ص) این بود که بلافاصله پس از ختم قرآن و قرائت سوره ناس، سوره حمد و پنج آیه ابتدایی سوره بقرة را قرائت می‌کردند تا عزم و اراده خود برای ادامه ختم قرآن را به خداوند متعال نشان دهند و به مؤمنان بیاموزند که در این راه، ثابت‌قدم باشند».

او سپس بار دیگر از جمع خواست سوره حمد و آیات ابتدایی سوره بقرة را با او همخوانی کنند، موسوی‌بلده در ادامه به ذکر نکاتی درباره اهمیت تفکر در قرآن و لزوم دریافت نور آن پرداخت و گفت: «اکتفای به معانی ظاهری قرآن، کافی نیست و چنین اکتفایی، باعث شد که دشمن بتواند گروه‌های جنایتکار همچون داعش را برسازد». او که با نگاه نافذ و حرکات دست سعی می‌کرد اهمیت کلامش را برای مخاطب جا بیندازد، تأکید کرد: «باید در محتوای آیات قرآن کریم، تفکر و تعقل کرد و علاوه بر آن با رعایت آداب، به زیارت رفت، یکی زیارت ائمه اطهار(ع) که تببین‌گر قرآن کریم و بردل‌نشاننده نور هستند و دیگری زیارت خودِ قرآن کریم که به واسطه تلاوت آن محقق می‌شود».

قدرشناسی از فعالان قرآنی

در ادامه برنامه، نوبت به تجلیل از فعالان قرآنی مسجد پیامبر اعظم(ص) رسید، فعالان و دغدغه‌مندان قرآنی در کشورمان هیچ چشم‌داشتی به تقدیر و تجلیل ندارند، اما گاهی یک «خسته نباشید» و قدردانی زبانی از آنان، غبار خستگی را از چهره این فعالان بی‌ادعای فرهنگی می‌زداید، آن گونه که یکی از اعضای جلسه ملکشاهی برای ما روایت کرد، فعالان قرآنی مسجد پیامبر اعظم(ص) در طول سال بی‌هیچ چشم‌داشتی برای برگزاری جلسات قرائت و حفظ، جلسات تدبر در قرآن و ... تلاش می‌کنند و تنها مجالی که برای تجلیل و «خداقوت» گفتن به آنان وجود دارد، جشن سالانه ختم قرآن است. در این تقدیر از نماینده مؤذنان، مکبران، توزیع‌کنندگان رحل قرآن و نمایندگان همیاران برگزاری جلسات قرائت و تدبر تقدیر به عمل آمد، دو تن از خانم‌ها نیز جزء تقدیرشدگان بودند که از پس پرده برون آمدند و هدیه خود را از دست استاد ملکشاهی دریافت کردند. 

جشنی برای پایان یک دور تلاوت قرآن در شهرک محلاتی

تلاوت‌های کوتاه و فنی 

در ادامه این جشن قرآنی، ملکشاهی از قاریان پرتعداد حاضر در جلسه درخواست کرد که هر کدام حداکثر پنج دقیقه به تلاوت قرآن بپردازند، کاری که برای قاریان جوان ایرانی سخت است، اما شب گذشته کمبود وقت این توفیق را به وجود آورد که قاریان جوان، خوشخوان و باافتخار کشورمان به تلاوت‌هایی کوتاه اما فنی بپردازند و حاضران را با تشویق‌های مکررشان به وجد آورند.

مهدی غلام‌نژاد، جوان بااخلاق و نفر دوم مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران، با دعوت ملکشاهی به جایگاه قرائت حاضر و با ارائه تلاوتی زیبا و فنی، نه تنها از شایستگی خود در کسب مقام‌های کشوری و بین‌المللی دفاع کرد، بلکه نشان داد به پختگی خوبی در تلاوت رسیده است، جَوَلان او در مقام بیات که بی‌شک استادش حاج احمد ابوالقاسمی در آن بی‌تأثیر نبوده و گریزهای باحلاوتش به مقام حجاز و رست، شاکله اصلی تلاوت او را تشکیل می‌داد.     

همچنین محسن قاسمی، تلاوت کوتاهی از سوره مبارکه اسرا داشت. این تلاوت با وجود اینکه، اوج‌های خوب و زیبایی داشت، اما به دور از شلوغ‌کاری لحنی بود و یک تلاوت فنی را به رخ کشید. قاسمی، امسال رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران را دریافت کرده است و خود را برای حضور در مرحله کشوری آماده می‌کند. ملکشاهی پس از استماع تلاوتش، او را امید آینده برای افتخارآفرینی برای کشورمان در رقابت‌های جهانی قرآن برشمرد.

جشنی برای پایان یک دور تلاوت قرآن در شهرک محلاتی

حبیب صداقت، دیگر قاری جوان کشورمان، آیاتی از سوره نور را اجرا کرد و در ادامه محمدرضا حاتمی به سبک قاری شهیر مصری، عبدالباسط تلاوت داشت و مورد تشویق قرار گرفت. تلاوت این قاری نوجوان در عین اینکه انسان را به وجد می‌آورد، نگران می‌کند که مبادا فشار صوتی بر حنجره او آینده جواد فروغی، قاری مطرح کشور در دهه 70 را رقم بزند. اساتید حاتمی باید مشورت بیشتری داده و مراقبت از صوت این قاری خوشخوان داشته باشند.

حسن ختام تلاوت‌های شب گذشته در شبستان باشکوه مسجد پیامبر اعظم(ص)، تلاوت کوتاه و فنی مهدی عادلی، قاری بین‌المللی از سوره نصر بود که مورد تشویق حاضران قرار گرفت. دو نوجوان، علی و زینب فیضی از حافظان کل قرآن کریم در این مراسم حضور داشتند.

یکی از ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز در پایان، مجلس را به فیض رساند و سپس سفره اطعام با حضور قرآنیان و اهالی خون‌گرم محله شهید محلاتی برپا شد.

هنگام بازگشت و در حالی که ساعت، حدود 12 بامداد را نشان می‌دهد، از ایوان مسجد جامع پیامبر اعظم(ص) به پهنه شهر نگاهی می‌اندازیم و به این فکر می‌کنیم که هنوز چراغ‌های معنا و معنویت در این شهر روشن است و آتش تهاجم فرهنگی دشمن نتوانسته سنگرهای ایمانی آن را فتح کند، افرادی همچون استاد ملکشاهی که پنجم مرداد 67 در عملیات مرصاد، سنگرهای وطن و دین را حفظ کردند و به جانبازی نائل آمدند، پنجم مرداد 98 نیز همچنان در سنگر قرآن هستند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha