گزارش نشست کمیته علمی پنجمین همایش اعجاز علمی قرآن کریم
کد خبر: 3830865
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷

گزارش نشست کمیته علمی پنجمین همایش اعجاز علمی قرآن کریم

گروه اندیشه ــ کمیته علمی پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم عصر روز گذشته برگزار شد و جمعی از اساتید و دست‌اندرکاران این همایش به ارائه توضیحاتی در زمینه وضعیت برگزاری این رویداد علمی پرداختند و پیشنهاداتی نیز برای ارتقای سطح همایش ارائه شد.

همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم

به گزارش ایکنا؛ نشست کمیته علمی پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم عصر روز گذشته، ششم مرداد، برگزار شد.

در این نشست فرزانه روحانی مشهدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و رئیس پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم با بیان نتایج فزاینده هماهنگی و همکاری فیمابین انجمن علمی اعجاز قرآن ایران و پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی به تشریح فعالیت‌های انجام شده در خصوص برگزاری هرچه موفق‌تر همایش پرداخت.

وی بیان کرد: این همایش که در دهم مهرماه سال جاری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌گردد مورد حمایت معنوی دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، جامعه المصطفی العالمیه، انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، موسسه فرهنگی اکو، مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC است و اساتیدی از این دانشگاهها و موسسات دردآوری مقالات همکاری می‌کنند.

روحانی در ادامه افزود: در پایان تیرماه، 121 چکیده و چهل و چهار مقاله کامل از طریق وب سایت همایش به دبیرخانه ارسال شده است که با استفاده از پنج داور بررسی‌های اولیه انجام پذیرفت و نهایتاً 97 مورد قبولی و 24 مورد عدم پذیرش خلاصه مقالات به نویسندگان آنها اعلام شد. موعد دریافت مقالات کامل تا پایان مردادماه است که بنابر تصمیم کمیته برگزاری همایش، امکان ارسال مقالات کامل برای نویسندگانی که تاکنون موفق به ارسال خلاصه مقالاتشان نشده‌اند نیز فراهم شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین تعداد مقالات دریافتی با حدود 36 درصد در حوزه مطالعات میان رشته‌ای، و پس از آن محور مباحث نظری اعجاز قرآن با 25 درصد و محور اعجاز علمی قرآن کریم با 21 درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اعجاز لفظی قرآن، قرآن‌کاوی رایانشی و سیستم های قرآن دیگر محورهای همایش هستند که با استقبال خوبی از طرف نویسندگان مواجه بوده‌اند.

در ادامه غلامرضا حسن‌زاده، استاد آناتومی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر علمی پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم، با اشاره به استقبال بسیار مناسب انجام شده و کیفیت مقالات دریافت شده، به افزایش دامنه داوران و شرکت کنندگان همایش تأکید کردند و خواستار ارائه آمار مخاطبین همایش به تفکیک مناطق مختلف کشور و مراکز تحقیقاتی از طریق دبیرخانه شدند.

پس از آن مصطفی برهانی، استادیار دانشگاه شهید بهشتی و دبیر اجرایی همایش، به بیان جزئیات اقدامات انجام پذیرفته، فعالیت‌های رسانه‌ای هدفمند و الزامات پیش‌رو در خصوص انجام موفق‌آمیز و شایسته همایش پرداختند. همچنین فعالیت‌های انجام شده در خصوص انتشار مقالات همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC و چاپ مقالات برگزیده در مجله بین المللی پژوهشکده اعجاز قرآن با عنوان Journal of Quranic Interdisciplinary Studies به زبان انگلیسی توسط قاسم درزی، عضو هیات علمی پزوهشکده اعجاز قرآن گزارش شد.

پس از استماع گزارش کمیته برگزاری پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم، حمید لطیفی، استاد فیزیک کاربردی و مواد پیشرفته دانشکده علوم به لزوم برنامه‌ریزی برای برگزاری همزمان چندین کارگاه در موضوعات مرتبط با محور‌های همایش از جمله استانداردسازی روش‌های رایانشی در قرآن کریم، توسط علیرضا طالب‌پور، رئیس پژوهشکده اعجاز قرآن و کارگاه ارائه داده قرآنی توسط محمدرضا فقیهی، دانشیار دانشکده علوم ریاضی دانشگاه شهید بهشتی و یا کارگاه فعالیت‌های بین‌المللی در خصوص قرآن‌کاوی رایانشی توسط مصطفی برهانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و همچنین کارگاه مربوط به زبان‌شناسی توسط مهین‌ناز میردهقان، دانشیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد.

وی با اشاره به استقبال فراوان از برگزاری کارگاه‌ها در دوره‌های پیشین همایش، خواستار همکاری سایر اساتید و فعالین در این حوزه شد. در همین راستا حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد سادات منصوری، استاد فقه و اصول به همکاری بیشتر با پژوهشکده قرآن و عترت تأکید کرد و مجید معارف، استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران به همکاری گسترده این گروه با همایش اشاره کرد.

معارف در خصوص امکان چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی انجمن علوم قرآن و حدیث ایران از جمله پژوهش نامه قرآن و حدیث و پژوهش دینی اشاره کرد. همچنین توضیحاتی در خصوص امکان پذیرش مقاله در مجله علمی پژوهشی پژوهش‌های زبان‌شناسی ارائه شد و از کمیته برگزاری درخواست کرد ییشنهاد برگزاری همایش به صورت منطقه‌ای و در فرصت‌های آتی به صورت بین‌المللی را به صورت جدی‌تری پیگیری کنند.

منصور پهلوان، استاد تمام گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، با تأکید بر راه‌اندازی مجله علمی پژوهشی اعجاز قرآن توسط پژوهشکده اعجاز قرآن، با اشاره به آیه ۴۹ سوره قصص «قُلْ فَأْتُوا بِکِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَى مِنْهُمَا»، مهمترین وجه اعجازی قرآن کریم را هدایت‌گری بیان کرد که در طی قرن‌ها موجب هدایت جوامع مختلف و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی شد. طی مباحث مطرح شده به کارگیری دریچه علم در اثبات اعجاز قرآن کریم به دلیل فراگیر و همه فهم بودن آن در جهان و به عنوان زبان مشترک تأکید شد. ارائه مصادیق متقن با نگاه برون دینی و همچنین نگرشی سیستمی برای هدایت انسان‌ها در عرصه جهانی بسیار مهم و موثر، کاربردی و پایدار است.

غلامرضا حسن‌زاده، دبیرعلمی همایش، پس از پاسخ به سوالات مطرح شده توسط مرضیه محصص، استادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی، توضیحاتی در خصوص نحوه ارائه خاص در نظر گرفته شده برای پوستر‌های همایش به صورت سخنرانی‌های زمانبندی شده کوتاه مدت و منظم به عنوان یکی از نوآوری‌های اجرایی پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم نمود و از مصطفی برهانی، دبیر اجرایی همایش، خواست تا با مدیریت منسجم شرایط مناسب و فرهنگ این روش ارائه را در سطح ملی نهادینه کنند.

پنجمین همایش ملی اعجاز علمی قرآن کریم، محفلی علمی جهت تبادل تجارب علمی و ارائه آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی اساتید، دانشجویان، دانشگاهیان و محققان در حوزه اعجاز قرآن کریم است که تا پایان مرداد ماه پذیرای آخرین یافته‌های علمی در محور‌های اصلی و تخصصی از جمله «مباحث نظری اعجاز قرآن: دلایل اعجاز قرآن، وجوه اعجاز قرآن، مصادر قرآنی اعجاز قرآن»، «اعجاز علمی قرآن: در حوزه‌های علوم پزشکی، علوم پایه، علوم انسانی، علوم مهندسی و ...»، «اعجاز زبانی قرآن: اعجاز ادبی و بیانی قرآن، اعجاز لفظی در سطوح حرف، کلمه و عبارت، الگو‌های ریاضی و ...»، «سیستم‌های قرآن: شناسایی سیستم‌های قرآن، ارائه و تحلیل سیستم‌های قرآن» و «قرآن کاوی رایانشی: ﮐﺎوش، اﺳـﺘﺨﺮاج و ﭘﺮدازش. واژه ﻫﺎ و ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻗﺮآﻧﯽ و رواﺑﻂ ﻣﯿﺎن آﻧﻬﺎ ﺑﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از روش‌ﻫﺎ و اﻟﮕﻮرﯾﺘﻢ‌ﻫﺎی دادهﮐﺎوی، رﻣﺰﻧﮕﺎری، ﮐﺸﻒ اﻟﮕﻮ و ...» است.

علاوه بر نمایه‌سازی مقالات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و چاپ مقالات برگزیده در مجلات علمی پژوهشی و انگلیسی زبان، امکان شبکه سازی، معرفی و انتخاب همکار علمی و یا قرآنی در تحقیقات میان رشته‌ای در حوزه اعجاز قرآن و همچنین پژوهش‌های اعجاز علمی، اعجاز لفظی و سیستم‌های قرآن جهت ایجاد مقالات مشترک در این همایش به وجود می‌آید.

انتهای پیام

captcha