«آغاز مرحله مقدماتی کشوری مسابقات سراسری قرآن» در رسانه‌ها
کد خبر: 3831557
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴

«آغاز مرحله مقدماتی کشوری مسابقات سراسری قرآن» در رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ از جمله مهم‌ترین رویدادهای معارفی امروز، 9 مردادماه می‌توان به خبر «آغاز مرحله مقدماتی کشوری مسابقات سراسری قرآن از فردا» اشاره کرد.

به گزارش ایکنا؛ در کنار اخبار متعددی که طی امروز چهارشنبه، 9 مردادماه در صفحات معارفی رسانه‌ها منتشر شد، می‌توان به خبر آغاز مرحله مقدماتی کشوری مسابقات سراسری قرآن که از فردا، 10 مردادماه در شهر مقدس قم برگزار می‌شود، به عنوان یکی از مهمترین این اخبار اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز چهارشنبه، 9 مردادماه و تا ساعت 15 تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند.
تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که تا این ساعت منعکس شده، خبری با عنوان «دعای شهید منا بدرقه راه قاری برتر مسابقات مالزی/ به خادمی امام رضا(ع) افتخار می‌کنم» است که در گفت‌‌وگو با حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم منتشر شده و در بخش‌‌هایی از آن نیز آمده است: «مسابقات کشور مالزی چه ویژگی‌هایی دارد که از آن به‌عنوان بزرگترین مسابقه قرآنی جهان اسلام یاد می‌کنند؟
مسابقات مالزی یکی از خاص‌ترین مسابقاتی است که در سراسر جهان اسلام برگزار می‌شود و می‌توان گفت از جمله مسابقاتی است که عدالت در آن حکم‌فرماست. برای اثبات این ادعا، همین بس که در شصت دوره‌ای که برگزار شده 10 ایرانی توانسه‌اند مقام اول را کسب کنند و به همین اندازه نیز کشورهای دیگری همچون عراق، اندونزی، مصر و غیره مقام آورده‌اند. در طول این 60 دوره، نیمی از رتبه‌های اولی به قاریان غیر مالزیایی رسیده است و همین کافی است برای اینکه بگوییم در مسابقات مالزی هیچ تعصبی برای مقام آوردن قاریان مالزیایی وجود ندارد، در حالی که برخی از مسابقات بین‌المللی این طور نیست، یعنی در هر صورت باید نماینده کشور میزبان رتبه اول را بگیرد و بارها اتفاق افتاده که داوران خارجی مسابقات از حق قاری کشورشان نیز دفاع کرده‌اند.
اگر تلاوت قاریان حائز رتبه در مالزی را مشاهده کنید، همگی یک وجه مشترک دارند و آنهم نحوه تلاوت آنها است. در تلاوت آنها اشتراکاتی وجود دارد که شاید در مسابقات دیگر نباشد. مسابقات مالزی در آیین‌نامه بسیار سخت‌گیر است؛ مثلاً در مسابقات مالزی باید روش تلاوت به روش مقام بیات باشد، دلیلش هم این است که استاد مصطفی اسماعیل در زمان حیاتش سفر‌های زیادی به مالزی داشت و مردم مالزی علاقه زیادی به ایشان و تلاوتش دارند و به همین جهت است که آیین‌نامه مسابقات بر اساس تلاوت مصطفی اسماعیل بنا نهاده‌ شده است».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 104 قرآن کریم توسط حامد ولیزاده، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «مرحوم آهی یکی از صالح‌ترین پرچمداران عرصه ادبیات آیینی بود»، «حرکت دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) در روز شهادت امام جواد(ع)»، «کتاب «تاریخ مختصر فلسفه‏ اسلامی» منبع دانشگاهی در صربستان شد» و «چرا امام (ره) آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانست/ خطرناک‌ترین انسان‌ها روی زمین» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که از اخبار قرآنی در میان آن‌ها خبری نیست.
با توجه به نزدیکی به ایام شهادت حرت امام جواد(ع)، این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز خبری با عنوان «حرکت دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) در روز شهادت امام جواد(ع)» را در این رابطه منعکس کرده که علی‌رغم اینکه در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارد، ولی با توجه به اینکه اکثر صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف به موضوع این خبر یعنی شهادت امام جواد(ع) پرداخته‌اند، خبری مهم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مراسم عزاداری امام جواد(ع) با حضور خیل عظیم عاشقان اهل بیت(ع) در حرم نورانی حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
در همین راستا دسته عزاداری زائران و مجاوران حضرت معصومه(س) با حضور خادمان حرم نورانی کریمه اهل بیت(ع) صبح روز جمعه از مسجد امام حسن عسکری(ع) شهر قم به سمت حرم حضرت معصومه حرکت می‌کند.
این اجتماع از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه ۱۱ مرداد انجام می‌شود و مدیحه‌سرایی، نوحه‌خوانی بخشی از آیتم‌های آن است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تنها یک خبر با عنوان «آغاز مرحله مقدماتی کشوری مسابقات سراسری قرآن از فردا» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که خبری مهم در حوزه قرآنی بوده و در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام مقنی، دبیر بنیاد مسابقات قرآن انتشار یافته است.
در بخش‌هایی از این خبر مهم قرآنی آمده است: «حجت‌الاسلام علی مقنی دبیر بنیاد مسابقات در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مسابقات سراسری قرآن گفت: مرحله استانی چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن در مرحله استانی از هفته اول تیرماه آغاز شد و تا پایان تیرماه ادامه داشت.
وی ادامه داد: نتایج و افراد برگزیده جمع بندی شد و افراد به مرحله مقدماتی کشوری که از فردا دهم مرداد ماه در شهر مقدس قم آغاز می شود، دعوت شده‌اند.
مقنی با اشاره به اینکه مرحله کشوری مانند سال گذشته در دو مرحله انجام می شود، افزود: مرحله مقدماتی در سطح کشوری دهم مرداد ماه شروع می‌شود و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت و افراد شرکت کننده در شهر مقدس قم به رقابت می پردازند و این رقابت‌ها نیز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه دهم الی ۳۱ مرداد ماه مرحله مقدماتی کشوری برگزار خواهد شد، تصریح کرد: نفرات برتر مرحله کشوری که از دهم مرداد الی پایان مرداد ماه در قم برگزار می‌شود معرفی شده و فینال مسابقات برادران در همه رشته‌ها از ششم تا یازدهم مهرماه در اصفهان آغاز خواهد شد».
ایرنا
«خدمت به مردم در حاکمیت جمهوری اسلامی باید ویژه باشد»، عنوان تنها خبر امروز صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دهد که این خبر نیز خبری قرآنی نبوده و در دیگر حوزه‌های معارفی منتشر شده است.
ایسنا
«تفریحات سالم و حلال؛ چیستی و چرایی»، «فراخوان مقالات همایش ملی اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی»، «خاموشی درگذشت حسین آهی را تسلیت گفت»، «برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت امام جواد(ع) در آستان مقدس»، «مشاهده هلال ذیحجه در شامگاه جمعه»، «استان بوشهر رتبه برتر فعالیت‌های قرآنی کشور را کسب کرد» و «ساماندهی هیات‌های مذهبی اتباع و مهاجرین افغانستانی»، عناوین اخبار امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان را تشکیل می‌دهند که تنها دو خبر از این هفت خبر در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان ««استان بوشهر رتبه برتر فعالیت‌های قرآنی کشور را کسب کرد» دارد، در گفت‌و‌گو با مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر منتشر شده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «در ارزیابی سازمان دارالقرآن‌ الکریم کشور از عملکرد قرآنی استان‌ها، استان بوشهر رتبه دوم برترین استان فعال قرآنی کشور در سال 97 توسط اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی را کسب کرد.
حجت‌الاسلام عبدالرضا سروستانی با اشاره به این موضوع گفت: مطابق ارزشیابی و رتبه‌بندی عملکرد ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها که همه ساله توسط سازمان دارالقرآن‌الکریم انجام می‌شود، و پس از ارزیابی در ۵ محور از سوی سازمان دارالقرآن اسامی ۷ استان با عملکرد موفق در فعالیت‌های قرآنی اعلام شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: با توجه به نتایج به دست آمده، استان‌های «یزد»، «بوشهر»، «اردبیل»، «مازندران» و «کرمان» عنوان «استان‌های برتر» و استان‌های «تهران» و «مرکزی» به عنوان «شایسته تقدیر» در سال ۱۳۹۷ شناخته شدند.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «حدیث امام حسن عسکری(ع) درباره کار و تلاش» و «هیئت‌های مذهبی مهاجران افغانستانی ساماندهی می شود» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز قرآنی نبوده و در حوزه‌‌های مختلف معارفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
ایبنا
«فراخوان همایش «اعجاز قرآن با تأکید بر آراء علامه طباطبایی» اعلام شد»، «تخصیص اعتبار برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در قم» و «ششمین هم‌اندیشی جایگاه مطالعات قرآنی در تحول علوم انسانی فراخوان داد»، عناوین اخبار امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران تا این ساعت را تشکیل می‌دهند که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
یکی از اخبار قرآنی امروز این صفحه که عنوان «فراخوان همایش «اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی» اعلام شد» دارد، مربوط به سخنان حجت‌الاسلام سید محمدحسن جواهری مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و دبیر علمی همایش بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «حجت‌الاسلام سید محمدحسن جواهری مدیر گروه قرآن پژوهی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی و دبیر علمی همایش ضمن اعلام این خبر گفت:‌ همایش ملی اعجاز قرآن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی(ره) به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دارالقرآن آیت الله سید محمدحسین طباطبایی(ره) همزمان با سی و نهمین سالگرد ارتحال آن عالم ربانی آبان ماه سال جاری در قم برگزار شد.
به همین مناسبت فراخوان مقالات این همایش با محورهای اعجاز و تحدی؛ اعجاز بیانی قرآن؛ اعجاز علمی قرآن؛ اعجاز تاثیری قرآن؛ اعجاز معارفی قرآن؛ اعجاز تشریعی قـرآن و دیگر وجوه و مسائل فرعی اعجاز قرآن اعلام شده است.

دبیر علمی همایش اعجاز قرآن همچنین افزود: مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان مردادماه ۹۸ بوده و مهلت ارسال اصل مقالات نیز تا پایان شهریورماه سال جاری تعیین گردیده است. روز برگزاری همایش نیز همزمان با سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره) نیمه دوم آبان ماه ۹۸ تعیین خواهد شد».
میزان
آخرین خبری که بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده، خبری با عنوان «اعمال روز «دحو الارض»/شکر پروردگار به خاطر رحمتش در این روز با عظمت» است که مربوط به سه روز گذشته بوده و از آن زمان تا به امروز نیز هیچ خبری بر روی این خروجی منعکس نشده است.
انتهای پیام

captcha