نگاه مثبتی به بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم/ موضع خود را با رفع ابهامات اعلام می‌کنیم
کد خبر: 3832439
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
سیدعلی سرابی:

نگاه مثبتی به بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم/ موضع خود را با رفع ابهامات اعلام می‌کنیم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با بیان اینکه بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با مسئله ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور ابهاماتی دارد، گفت: در مجموع نگاه ما به بیانیه مثبت است.

به گزارش ایکنا؛ پس از کشمکش‌های فراوان و اختلافاتی که بر سر مسئله ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور وجود داشت، در نهایت شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور به عنوان مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه بیانیه‌ای را با عنوان بیانیه‌ تبیین روند ادغام اتحادیه‌های مردم‌نهاد قرآنی در روز ششم مردادماه صادر کرد که در آن بر مسئله ادغام اتحادیه‌ها تأکید، اتحادیه قانونی را معرفی و «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نیز به عنوان مرجع قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن تعیین کرد. در این رابطه به گفت‌و‌گو با سیدعلی سرابی، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، پرداختیم و این نتیجه حاصل خواهد شد که آیا این اتحادیه که در این بیانیه دیگر نباید وجود خارجی داشته باشد، به روند اجرای این بیانیه مهم پایبند خواهد بود؟

سرابی در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: این بیانیه نکات مثبتی دارد که این نظر دوستان ما در اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز بوده، از جمله اینکه مسئله صدور مجوز و نظارت بر اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی از وظایف هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری به شمار می‌آید که در وزارت ارشاد مستقر است.

وی بیان کرد: این مسئله‌ای است که بر سر آن اختلاف هست و در واقع این بیانیه به همان چیزی که به نظر ما نیز قانونی بوده و در ماده واحده الحاقیه که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با ضوابط تأسیس و نظارت بر مراکز فرهنگی و هنری آمده، بر آن قانون تأکید شده و آن را مورد تأیید قرار می‌دهد که این جنبه مثبتی است که در این بیانیه وجود دارد.

به دلیل ابهاماتی که در بیانیه وجود دارد، منتظر شفاف شدن ابهامات این بیانیه هستیم که پس از رفع آن حتماً موضع خود را در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام خواهیم کرد

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور تصریح کرد: اینکه در این بیانیه، اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآنی که بنا بوده اتحادیه مدغم باشد، به عنوان تنها اتحادیه رسمی عنوان و شناسایی شده است، ابهاماتی دارد؛ چراکه با مصوبه جلسه پایانی سال 97 شورای توسعه، که الزام به ادغام دو اتحادیه با رأی اکثریت مورد تأیید قرار نگرفت، مغایرت دارد.

سرابی ادامه داد: همچنین، ابهامات دیگری نیز در این بیانیه مبنی بر اینکه تکلیف انتخابات و مجمع عمومی‌های استان‌ها به صورت شفاف مشخص نشده برای مثال در بیانیه آمده است که هیئت رسیدگی به امور مؤسسات می‌تواند مجامع عمومی در استان‌ها را پیش از موعد تشکیل دهد که این مسئله مبهم است؛ چراکه مشخص نیست که این می‌تواند یعنی اینکه باید انجام شود یا اختیاری است؟.

وی در ادامه افزود: در ارتباط با مجمع عمومی کشوری نیز، که از سوی اتحادیه وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی طی آذرماه سال 97 بدون حضور اتحادیه تشکل‌ها و تأیید شورای توسعه فرهنگ قرآنی (با توجه به اینکه این شورا در جلسه آذرماه خود تأکید داشت که این مجمع برگزار نشود) برگزار و هیئت‌مدیره‌ای نیز در آن انتخاب شد، ابهاماتی وجود دارد؛ چراکه تکلیف این مجمع و هیئت‌مدیره آن نیز در بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص نشده است.

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: لذا نگاه ما به این بیانیه منفی نیست و علاقه‌ به همراهی با آن داریم، منتهی منتظر هستیم که ابهاماتی که در بیانیه وجود دارد برای ما رفع شود و موضع دستگاه مسئول در این زمینه شفاف و مشخص شود تا بتوانیم نهایتاً در رابطه با موضع خود در قبال این بیانیه تصمیم‌گیری کنیم. البته در مجموع، نکات مثبتی در بیانیه وجود دارد که امیدوار هستیم، ابهامات موجود در آن نیز، به نحوی که منافع مؤسسات عضو اتحادیه تشکل‌های قرآنی نیز در آن تضمین و تأمین شود، رفع شود.

اینکه در این بیانیه، اتحادیه مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآنی که بنا بوده اتحادیه مدغم باشد، به عنوان تنها اتحادیه رسمی عنوان و شناسایی شده است، ابهاماتی دارد؛ چراکه با مصوبه جلسه پایانی سال 97 شورای توسعه، که الزام به ادغام دو اتحادیه با رأی اکثریت مورد تأیید قرار نگرفت، مغایرت دارد

سرابی در ادامه ضمن تأکید مجدد بر یکی از نقاط مثبت بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی که طی آن مسئولیت قانونی اجرای مصوبه ادغام و تعیین فرایندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن برعهده «هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داده شده است، اظهار کرد: طبق ضوابط مصوب سال 75 شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث صدور مجوز و نظارت بر مراکز فرهنگی، هنری برعهده وزارت ارشاد است و تأکید دارد که این مأموریت بر اساس مأموریت‌های وزارت ارشاد در این وزارتخانه انجام شود.

وی بیان کرد: همچنین، در سال 82 نیز با پیگیری ما در آن زمانی که اتحادیه تشکل‌های قرآنی را تشکیل دادیم، به دلیل اینکه ضوابط سال 75 در مورد اتحادیه‌ها ساکت بود، الحاقیه‌ای را پیشنهاد دادیم که در آن الحاقیه نیز تأکید شده که امر نظارت و صدور مجوز اتحادیه‌ها به عهده همین هیئتی است که در بیانیه از آن یاد شده است. این نکته از نکات مثبت بیانیه است که همگان را به آن چیزی که در قانون بدان تصریح شده دعوت می‌کند.

سرابی در پایان تصریح کرد: به دلیل ابهاماتی که در بیانیه وجود دارد و بدان‌ها اشاره شد، منتظر شفاف شدن ابهامات این بیانیه هستیم که پس از رفع این ابهامات حتماً موضع خود در رابطه با بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اعلام خواهیم کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha