گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد
کد خبر: 3853719
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸
روز گذشته؛

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ جمعی از مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت استان‌ها روز گذشته در تهران حضور یافتند و در محل سازمان دارالقرآن الکریم به بحث و تبادل نظر پرداختند.

گردهمایی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ با گذشت بیش از سه ماه از صدور بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شنیده‌ها حاکی است که بر سر ماهیت فعلی اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها به نتایج خوبی دست یافته‌اند و ماهیت اتحادیه‌های استانی مورد تأیید این دبیرخانه قرار گرفته است و اینگونه هم‌اکنون در تمامی استان‌ها، صرفاً یک اتحادیه فعالیت دارد. شاید مهمترین دلیل این تأیید، هزینه بالایی است که به مجموعه‌های قرآنی در امر برگزاری مجدد انتخابات در تمامی استان‌ها تحمیل می‌شود، اما هنوز خبری رسمی از این موضوع نیز منتشر نشده است. طبق این بیانیه به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت قانونی اجرایی شدن مصوبه ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و تعیین فرآیندهای حقوقی و نظارت بر تحقق آن را واگذار کرده است.

اما برخی خبرها حاکی از آن است که باز ان‌قلت‌هایی به مجمعی که براساس قوانین مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به منظور تعیین اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی کشور(همان اتحادیه واحد کشوری) و همچنین اعضای آن، تشکیل شده، وارد شده و قرار است مجدد مجمعی(در حالی که کمتر از یک سال از عمر برپایی آن می‌گذرد)، با هزینه بیت المال(هزینه‌ای که قطعاً اگر صرف ارتقای فعالیت مؤسسات قرآنی شود، شاهد عملکرد بهتر آنها خواهیم بود)، تشکیل شود و دوباره این انتخابات تکرار شود تا شاید اعضایی از اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز در آن کاندیدا و صاحب رأی شوند. این در حالی است که سال گذشته از مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع عمومی که در قم برگزار شد به عنوان مدعو و همچنین کاندیداتوری دعوت به عمل آمد.

اما اعضای فعلی اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی کشور چگونه انتخاب شدند؟ طی جلسات متمادی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرانجام براساس مصوبات قطعی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصمیم بر آن شد تا در تابستان 96 ادغام دو اتحادیه‌های قرآنی در استان‌ها، ابتدا در استان‌ها رقم بخورد و سپس به سطح دو اتحادیه کشوری برسد. پس از آن با وقفه حدود یک ساله در پاییز 97 با مصوبه رسمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به عنوان نهاد بالادستی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کاندیدا شدن ۱۲ نفر به عنوان هیئت بازرسی و همچنین ۵۸ نفر هیئت مدیره، مجمع اتحادیه کشوری در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران برپا شد. مجمع عمومی در قم با شرکت بیش از ۲۰۰ نماینده از مؤسسات قرآنی سراسر کشور تشکیل و در نهایت اعضای فعلی هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل های فرهنگی ـ مردمی قران و عترت کشور انتخاب شدند، اعضایی که تنها محدود به یک استان نشد.

بنابر این اعضای هیئت مدیره متشکل از سیدمحسن موسوی‌بلده(از تهران(، محمداحسان کاظم نیا(از تهران)، مرتضی طلایی(از تهران)، رحیم قربانی(از تهران)، مجید باوردی(از تبریز)، علیرضا احمدی(از تهران)، حسن سلطان پناه(از مازندران)، منصوره معصومی اصل(از البرز)، آیت‌الله محمدعلی کریمی علوی(از تهران)، حسین خاکسارهرندی(از اصفهان)، محمود حمیداوی(از اهواز)، جواد سعیدی(از همدان)، سید‌مهدی پور‌موسوی(از زاهدان)، لیلی شکرانی(از خراسان شمالی) و علی فضیلتی(از اصفهان) و اعضای هیئت بازرسی متشکل از داوود محمودی(از تبریز)، ابراهیم مرادی(از بوشهر) و غلامرضا علیزاده(از ارومیه) شد که طی نخستین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت کشور که 15 آذرماه 97 به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، مرتضی طلایی با اکثریت آرای اعضای هیئت مدیره به عنوان رئیس هیئت مدیره و در جلسه دوم آن رحیم قربانی به عنوان مدیرعامل اتحادیه و سخنگوی آن انتخاب شد. تجمعی نیز در 29 خردادماه 98 نیز با حضور جمعی از مدیران اتحادیه‌های استانی و مسئولان مؤسسات قرآنی سراسر کشور در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی تشکیل شد که با بیان مطالبات خود به ویژه در بحث پایان دادن به کش‌وقوس‌های ادغام دو اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور، خواستار رسیدگی به این امر شدند که در نهایت منجر به صدور بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی شد.

گردهمایی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

اما روزگذشته، 10 آبان‌ماه 98، سومین گردهمایی و نشست مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در سازمان دارالقرآن الکریم در کنار اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی کشور، برگزار شد. طی این نشست، گزارش و مصوباتی که خروجی جلسات اعضای هیئت مدیره اتحادیه قرآنی کشور با هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود به سمع اعضا رسید. در ادامه مرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره به بیان پیشنهاداتی پرداخت و گفت: یا باید همه این موارد را کنار بگذاریم و خودمان کار خودمان را انجام دهیم و یا اینکه در فضای چانه‌زنی با طرف مقابل قرار گیریم و در این زمینه مستحکم باشیم و یا اینکه فرآیند طولانی مدتی را در پیش گیریم و یا اقدام قانونی داشته باشیم و از طریق مراجع قضایی پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر از خروجی جلسات با هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی این بر می‌آید که طرف مقابل، خواسته‌هایی دارد. یکی اینکه انتخابات زودهنگام برگزار شود، دیگری اینکه برای اصلاح مواردی از اساسنامه پیشنهاداتی را دادند که کلیات این دو مورد را قبول می‌کنیم با وجود اینکه سازوکارهایی دارد که با هیئت درباره آن مذاکره می‌کنیم، اما درباره ادعای دیگر آنها که اتحادیه کشوری با شماره ثبت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور باشد، قبول نداریم، چون این، مصوبه‌ای از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ندارد و تنها پیشنهادی بوده که مطرح شده است.

در ادامه تعدادی از مدیران عامل اتحادیه‌های استان‌ها نظرات خود را بیان کردند که در ادامه به خلاصه‌ای از آن اشاره می‌شود؛

محمد الهی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان جنوبی: باید قانون‌مدار بود. همه به دنبال تحقق ادغام کامل هستیم تا شاهد رشد جامعه قرآنی باشیم. لذا قانون محوری باید رأس امور باشد و از سوی دیگر باید در مسیر حق‌مداری حرکت کرد. طی سال‌های گذشته جریان ادغام با صرف وقت و هزینه انجام شد که همچنان مانع تراشی می‌کنند. اعتراضاتی در جریان انتخابات هیئت مدیره تهران و کرمانشاه انجام شد. چنانکه به این اعتراضات رسیدگی شد و دوباره اعضا انتخاب شدند. همچنین در مجمع عمومی اتحادیه کشوری نیز از افراد و مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که حق حضور داشتند، دعوت به عمل آمد، اما حضور پیدا نکردند. اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور فعلی، متشکل از مؤسسه‌دارانی هستند که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین سازمان تبلیغات اسلامی هستند و این مجمع براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و به صورت کاملا قانونی تشکیل شد، لذا باید عدل و انصاف را رعایت کرد. انتخابات زودرس، انجام شود، اما انتخاباتی که از سوی مؤسسات طرف مقابل نیز کاندیدا داشته باشد نه به مانند سابق و از سوی دیگر اینکه کمیته تدوین شیوه‌نامه مجمع عمومی ثانی نیز تشکیل شود.

گردهمایی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

محمدحسین اسلامی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی فارس: از اتحادیه مقابل یعنی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور باید تضمین گرفت که به تعهداتش عمل کند. پیگیر تشکیل سازمان مستقل قرآنی بود و اینکه بخش مردمی بتواند در بسیاری از امور قرآنی کشور ورود کند. سایر امور و مشکلات مؤسسات قرآنی در کنار روند جریان ادغام اتحادیه‌های قرآنی پیگیری شود.

داود محمودی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی آذربایجان شرقی: برخی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه کشوری و مدیران عامل استان‌ها در این جلسه غیبت دارند و علت عدم حضور این افراد باید پرسیده شده و به آنان تذکرات لازم داده شود. درباره پیشنهاد اول جناب آقای طلایی، کار به جایی نمی‌بریم و در پیشنهاد دوم و سوم روند طولانی مدتی را پیش رو خواهیم داشت و با اختلاف، کاری را از پیش نخواهیم برد، چنانکه در برخی از استان‌ها دو دستگاه تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات قرآنی حمایت نمی‌کنند، لذا باید تدبیر کنیم و پیشنهاد تشکیل کمیته و انتخاب هشت نفر عضو اصلی و دو نفر علی البدل از هر دو طرف را برای بررسی انتخاب زودهنگام در بازه زمانی مشخص بپذیریم.

حیدرقلی صدقی، مدیرعامل اتحادیه موسسات قرآنی چهارمحال و بختیاری: در کنار بحث ادغام باید به سایر مسائل و مشکلات مؤسسات قرآنی چون بیمه فعالان قرآنی، مالیات و ... نیز پرداخته و رسیدگی شود. بهتر است انتخابات زودهنگام پذیرفته شود.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، از اتحادیه مؤسسات قرآنی لرستان: تاکنون چندین بار در این زمینه مذاکره کرده‌ایم، اما هر بار به دلایلی که طرف مقابل آورده است به نتایج مثبت دست نیافتیم. اما به این جریان و امور خوش‌بین نیستم، اتحادیه‌های استانی تثبیت شده است و نیاز نیست، آنها را تأیید کنند و نهایتا تا هشت ماه آینده(تیر تا شهریورماه سال 99) مجمع عمومی هر یک و انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرسی اتحادیه‌های استانی تشکیل می‌شود. اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، آورده‌ای در استان‌ها نداشته است و آنها این اتحادیه را به چشم اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی سابق نگاه می‌کنند و این آسیب است. اما به دلیل اینکه حسن ظنمان را نشان دهیم با برگزاری انتخابات زودرس موافق هستیم، اما با شاکله‌ای که حیثیت اتحادیه مدغم پیگیری شود و با سازوکاری که اساسنامه اتحادیه مدغم می‌گوید. اگر بپذیریم اتحادیه مدغم کشوری با شماره ثبت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت به فعالیتش ادامه دهد، یعنی ما تغییرات را در آن اتحادیه اعمال کردیم، حال آنکه اتحادیه مدغم خود اتحادیه دیگری است که باید اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت نیز به مانند اتحادیه مؤسسات قرآنی سابق، آن را به رسمیت بشناسد و منحل شدن خود را اعلام و روند انحلال را سپری کند. اتحادیه مدغم قانونی شکل گرفته است و باید تمامی تغییرات پیرامون آن انجام شود. پیشنهاد می‌کنم زمینه و سازوکارهای انتخابات زودهنگام را مهیا کنیم و کمیته‌ای مشترک از دو طرف را تشکیل دهیم تا طی زمانی مشخص مراحل و فرایند این امر را انجام دهند.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی گیلان: اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور باید کنار رود. از سوی دیگر اگر شماره ثبت این اتحادیه برای اتحادیه مدغم کشوری پذیرفته شود یعنی اتحادیه تشکل‌ها و هیئت مؤسس آن به قوت خود باقی هستند و اتحادیه مدغم کشوری رد می‌شود، این اشتباه است. شما باید مذاکره کنید. همچنین در اصلاح اساسنامه مشکلی نیست، موارد اختلافی را بیاورند و درباره آن بحث و تبادل نظر کنیم. باید این را متذکر شد که انتخابات زودهنگام، درون این اتحادیه نیست، یعنی علی رغم اینکه دو سال به مدت زمان اتحادیه مدغم کشوری داریم، می‌توانیم شرایطی فراهم کنید تا اعضا از آن اتحادیه بیایند و کاندیدا شوند. از سوی دیگر چه تضمینی است که با برگزاری انتخابات مجدد و رای نیاوردن کاندیدای مورد نظر آنها باز هم ان قلت وارد نکنند. همچنین هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی نمی‌تواند وظایف خود را به هیئت دیگری تفویض کند. مبنا اتحادیه مدغم است و باید تصمیمات ذیل آن انجام شود. بنابر این اتحادیه تشکل‌ها باید انحلال خود را اعلام کند.

حسین قضاتلو، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی البرز: با انتخابات زودهنگام مخالفم. این به نفع ما نیست. باید استحکام خود را با صبر و بردباری نشان دهیم تا اتحادیه به بالندگی برسد زیرا آنها به وعده‌هایشان عمل نمی‌کنند کما اینکه طی این مدت هربار همین کار را تکرار کردند. عملکرد خوب اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها موجب شده است تا اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بخواهند به این جایگاه برسند. از سوی دیگر آنها به دنبال خرید زمان هستند و ما می‌توانیم از این وقت و زمان برای استحکام اتحادیه استفاده کنیم.

حسین خاکساری هرندی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی اصفهان: صدور مجوز مؤسسات قرآنی به اتحادیه‌ها واگذار شود. چنانکه اتحادیه سایر صنوف نیز مجوز فعالیت مؤسسات و تشکل‌هایشان را صادر می‌کنند.

هاشم سعیدی‌شکوه، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی همدان: اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور فرزند دو دستگاه تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چرا جلسات باید در سازمان دارالقرآن باشد. جلسات را در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد نیز برگزار کنیم. همچنین در کنار بحث ادغام، مؤسسات با بیمه فعالان قرآنی، بودجه و اعتبارات کم و نامناسب و... که بعضا منجر به تعطیلی این تشکل‌های مردمی شده است، دست به گریبان هستند.

سیده‌مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان: تعداد نفراتی که از هر استان برای انتخابات اتحادیه قرآنی کشور، حضور پیدا می‌کنند و مدل برپایی مجمع بسیار مهم است. انتخابات در همین سال 98 برگزار شود و به سال 99 موکول نشود.

تأکید بر پیشنهاداتی چون تشکیل کمیته انتخابات زودهنگام نه با عنوان هیئت مدیره موقت، پیگیری سازمان مستقل قرآنی، انجام ادامه مذاکرات تا رسیدن به سازوکارهایی برای حل مشکلات، رعایت خط قرمزهای اتحادیه مدغم قرآنی، واگذاری صدور مجوز مؤسسات به اتحادیه‌های استانی، پیگیری حق و حقوق اتحادیه‌های استانی از دستگاه‌های متولی قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی از دیگر پیشنهادات و مطالبات مدیران عامل اتحادیه و یا نمایندگان آنها در استان‌های خراسان جنوبی، اردبیل، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، مازندران، زنجان، همدان و ... بود.

سپس درباره پیشنهادات و موارد مطروحه رأی‌گیری شد و موضوعات ذیل با حداکثریت آرا مورد پذیرش اعضای حاضر در نشست قرار گرفت.

1ـ ادامه مذاکره با هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آن تأکید شده و ادامه مذ اکره با اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در راستای موضوعاتی که در این هیئت به آن پرداخته می‌شود.

2ـ برگزاری انتخابات زودهنگام با حضور مؤسسات دارای مجوز قانونی اعم از تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در قالب اتحادیه مدغم کشوری

3ـ موافقت با پیشنهاد اصلاح اساسنامه اتحادیه مدغم از طریق اقدامات کارشناسی توسط کمیته مشترک
4ـ موافقت با شماره ثبت اتحادیه مدغم کشوری پس از اصلاح اساسنامه و بنا به ضرورت با شماره ثبت جدید نه شماره ثبت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور

5ـ تشکیل کمیته مشترک با حضور نمایندگان اتحادیه مدغم و تشکل‌های قرآن و عترت کشور با نظارت هیئت رسیدگی به منظور اصلاح اساسنامه و فراهم کردن شرایط انتخابات زودهنگام.

در ادامه رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل های قرآنی کشور بر انتخاب اعضای نماینده اتحادیه مدغم در کمیته مشترک و کاندیدا شدن افراد متقاضی تأکید کرد و سپس 13 نفر از مدیران عامل اتحادیه‌ها به شرط حضور در تمامی جلسات این کمیته، داوطلب شدند که از میان آنها مرتضی طلایی، رحیم قربانی، سیدمهدی پورموسوی، امیرحجت مرادی، حجت الاسلام مهدی امیدیان، محمدحسین اسلامی، محمد الهی، حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، سلطان پناه، جواد سعیدی حائز بیشترین رأی شدند.

گردهمایی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

در ادامه مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم حضور پیدا کرد و از حمایت‌ها و زحمات وی از بخش مردمی و فرآیند ادغام با اعطای لوح سپاس، تجلیل به عمل آمد. وی با تأکید بر بخش مردمی، اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی از نهادهای مردمی است که توجه ویژه به این بخش داشته است و ما هم در سازمان دارالقرآن الکریم با توجه به امکانات موجود همواره این مطلب را در نظر داشتیم و در حد مقدورات در این زمینه تلاش کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: مؤسسات قرآنی، حساس‌ترین وظیفه را عهده‌ دارند به گونه‌ای که باید تصمیمات کشور در حوزه قرآنی را رصد کنند و نسبت به آنها حساس باشند نه اینکه بی تفاوت از کنار آن بگذرند و بخش مردمی ظرفیتی دارد که نباید از آن غافل شد، بلکه باید همواره از این ظرفیت بهره‌مند شد.

در نوبت عصر این نشست مهدی محمدی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر هیئت رسیدگی به امور فرهنگی این وزارتخانه، میهمان این برنامه بود. وی طی سخنانی گفت: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیئتی به نام هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی است که تقریباً پس از شورای معاونان، عالی‌ترین شورای وزارت ارشاد است.

محمدی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس این هیئت است و معاونان تخصصی وزیر عضو هیئت و سه صاحب نظر فرهنگی نیز عضو هستند. هیئت رسیدگی به مراکز فرهنگی وظیفه صدور مجوز مؤسسات فرهنگی ـ هنری اعم از تک منظوره، چند منظوره، کانون های آگهی تبلیغات و انجمن‌های مؤسسات را عهده دار است.

وی ادامه داد: به معاونت‌های تخصصی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای صدور مجوزهای مؤسسات تک منظوره هنری، قرآنی، مطبوعاتی، فرهنگی تفویض اختیار شده است. یکی از وظایفی که شورای عالی انقلاب فرهنگی بر عهده این هیئت قرار داده است، صدور مجوز برای انجمن‌ها است که در اصطلاح به آن اتحادیه می‌گویند که صدور مجوز این اتحادیه‌ها نیز برعهده این هیئت قرار گرفته است.

مشاوره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه از حدود دو ماه گذشته در شورای توسعه فرهنگ قرآنی به این نتیجه رسیدند که مشکل اتحادیه‌های قرآنی از سوی این هیئت حل و فصل شود، بیان کرد: شورای توسعه فرهنگ قرآنی بیانیه‌ای صادر کرد و سپس حدود 10 ساعت بعد نامه‌ای از سوی رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حجت‌الاسلام عاملی به این هیئت زده شد که به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفتم، کدام یک از اینها را باید قبول کنیم؟ به لحاظ قانونی، اهمیت نامه بیشتر از بیانیه است، چون به امضای رئیس شورا است. در بیانیه آمده بود که ادغام خوب انجام شد، اما در نامه آمده است ادغام اتحادیه‌ها انجام شد، اما دارای مشکلات بسیار عدیده‌ای است. کدام اینها را باید باور کنیم؟

وی با اشاره به اینکه پیرامون این موضوع چهار جلسه یک ساعت و 30 دقیقه‌ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ام، اظهار کرد: متن و مفاد بیانیه و نامه را با هم تطبیق دادیم. دوستان در شورای توسعه فرهنگ قرآن اذعان داشتند، هنگامی که اختیار به این هیئت رسیدگی داده شده است، یعنی اینکه شما می‌توانید مجوز اتحادیه‌ها را صادر و یا لغو کنید و اتحادیه‌ها نیز ملزم به رعایت هستند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکیدشان بر این بود که این مشکل باید توسط اهالی قرآن حل شود و شما دخالتی نکنید و تنها به عنوان ناظر در کنار آنها باشید. چون شأن و ساحت قرآن بالاتر از این است که بخواهیم به عنوان حاکمیت ورود پیدا کنیم.

محمدی افزود: همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با هم جلساتی داشته که طی آن به توافقاتی رسیدند که این مشکل در هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد حل شود. مقرر شد تا جلساتی با هر دو طرف درباره رفع موارد اختلافی اساسنامه و بررسی مکانیزم برگزاری انتخابات و احراز هویت مؤسسات قرآنی داشته باشیم.

گردهمایی اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

وی با اشاره به اینکه نخستین جلسه با حضور رئیس هیئت مدیره هر دو اتحادیه و چهار نفر از اعضای هیئت مدیره تشکیل شد، گفت: نتایج خوبی داشت که به اطلاع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز رسید و منتج به جلسه دوم با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیران عامل دو اتحادیه شد که توافقات خوبی طی آن جلسه شد و سپس صورت جلسه به امضای حاضران رسید. سومین جلسه پس از ایام اربعین تشکیل شد که باز هم توافق‌های خوبی در آن انجام شد که مقرر شد جلسه بعدی در 21 آبان ماه تشکیل شود که هشت نفر از اعضای هیئت مدیره حضور داشته باشند.

دبیر هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اظهار نظرات خوبی در این جلسات شده است که از نزدیکی نظرات به یکدیگر حکایت می‌کند، گفت: نخستین باری نیست که مشکل اتحادیه‌ها و انجمن‌ها را حل می‌کنیم، بلکه مشکل انجمن‌های مختلف چون خوشنویسان، هنری، سینمایی و هنرهای تجسمی و ... بوده است که هنگامی از اعضای هیئت مدیره آنها دعوت می‌کردیم واقعا جلسه غیر قابل کنترل بود و حال آنکه در جلساتی که هیئت مدیره اتحادیه‌های قرآنی را دعوت کردیم، اصلا با این صحنه‌ها روبه‌رو نشدیم، بلکه دل ها را نزدیک به هم دیدیم به گونه‌ای که همه دغدغه حل این مشکل را داشتند.

محمدی بیان کرد: مقرر شد 10 نفر از اعضای هیئت مدیره هر دو اتحادیه در جلسه 21 آبان ماه با حضور دو بازرس، حضور داشته باشند تا موارد اختلافی اساسنامه بررسی شود و ما در کنار این دوستان خواهیم بود تا در موارد اختلافی که حل نشد دبیرخانه ورود پیدا کند و فصل الخطاب را بیان کند. امیدوارم با یک‌دلی بتوانیم مشکل مؤسسات قرآنی را حل کنیم، چون این زیبنده قرآن و عترت و اهل بیت(ع) نیست که بخواهیم به این اختلافات دامن بزنیم. امیدوارم تمامی این مشکلات با انتخابات اتحادیه کشوری حل شود.

محمدی پس از شنیدن درخواست‌ها و پیشنهادات و مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌ها، در پایان گفت: امیدواریم با موافقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستور به معاونت قرآن و عترت وزیر، اتحادیه‌های قرآنی در هر استان به عنوان بازوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشند و از سوی دیگر حمایت‌های مادی نیز از مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت مشترک صورت گیرد. ضمناً درباره ضمانت اجرایی افرادی که توافقات را بهم بزنند، تصمیم خواهیم گرفت؛ چرا که در جلسه اتحادیه مدغم کشوری، منافع مادی و معنوی استان‌ها برایمان مهم است.

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

در ادامه مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی موارد مورد نظر خود را مطرح کردند و سیدمحسن موسوی‌بلده از اعضای هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور با اشاره به اینکه در شرح وظایف سازمان دارالقرآن که مقام معظم رهبری دستورالعملش را امضا کرده است، صدور، هدایت و نظارت و حمایت از مؤسسات قرآنی است، افزود: اگر می‌خواهند این وظیفه را از این سازمان بگیرند، باید باز هم با نظر مقام معظم رهبری باشد.

در ادامه آیت الله علوی از دیگر اعضای هیئت مدیره اتحادیه گفت: بزرگترین خدمت به قرآن، ایجاد وحدت است که باقیات الصالحاتی است که امیدواریم به زودی در اتحادیه‌های قرآنی کشور شاهد این وحدت باشیم. از سوی دیگر طولانی شدن انتخابات جدید زمینه را برای بذر اختلافات فراهم می‌کند.

گردهمایی مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها در تهران برگزار شد

لازم بذکر است، حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز دقایق پایانی به این جمع پیوسته است.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha