بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»
کد خبر: 3832448
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۸

بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»

گروه سیاسی ــ در بخشی از بیانیه مجمع جهانی صلح اسلامی به مناسبت روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» آمده است: «روز حقوق بشر، حقوق بنیادین و پایه‌ای است که هر انسان تنها از آن جهت که انسان است، فارغ از رنگ، نژاد، زبان، ملیت، جغرافیا و با پیدایش خلقت واجد آن شده است. حقوق بشر و کرامت انسانی، از موضوعاتی است که همه انسان های آزاداندیش و پاک فطرت، برای تعالی جوامع انسانی خواهان آن هستند».

به گزارش ایکنا؛ متن بیانیه «مجمع جهانی صلح اسلامی» به مناسبت 14 مرداد ، روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» به شرح ذیل است:

«مجمع جهانی صلح اسلامی» به عنوان یک سازمان مردم‌نهاد که همواره فعالیت‌های متعدد و متنوعی را در ارتباط با حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی انجام داده؛ معتقد است، علیرغم اذعان همگان به حقوق ذاتی و فطری بشر و لزوم حفظ کرامت انسانی، در جهان معاصر شاهد افزایش تنش، ترور، جنگ و جنایات سازمان‌یافته ملی و بین‌المللی هستیم که حقوق اولیه و ذاتی انسان‌ها را دچار خدشه و آسیب ساخته است. همین عوامل سبب شده که در جهان امروز بحث و گفت‌وگو پیرامون حقوق بشر و میثاق و پیمان‌نامه‌های بین‌المللی ناظر بر روند این حقوق، بیش از دوران‌های گذشته ضرورت یافته است.

به نظر ما و بر اساس شواهد مختلف موجود در اوضاع جهان، وضع‌کنندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر خود افرادی هستند که نه تنها حقوق بشر را محترم نمی‌شمرند، بلکه همواره از نقض‌کنندگان آن بوده و هرگاه بخواهند و منافعشان ایجاب کند از آن به عنوان ابزاری که دارای ظاهری قانونی است علیه دیگران مخصوصاً کشورهای اسلامی استفاده می‌کنند.

از طرف دیگر غرب همواره تلاش کرده است در تدوین و تصویب هنجارهای بین‌المللی از جمله حقوق بشر، ارزش‌ها و هنجارهای مادی و لیبرالی را بر جهان تحمیل کند.

بنابراین مجمع جهانی صلح اسلامی معتقد است:
1.اعلامیه جهانی حقوق بشر به جهت نگاه مادی، تفاسیر مغرضانه و عدم نگاه جامع به تمامی انسان‌ها با نواقص فراوانی روبرو است که از آن جمله عدم توجه جامع و معنوی به حقوق انسان‌ها و دستاویز قرار گرفتن حقوق بشر برای اهداف غیرانسانی کشورهای استعماری است.
2. به نظر ما، آموزه‌های اسلامی مبانی و اصول جامعی وجود دارد که به جهت نگاه انسان‌شمول و جهان‌شمول آن، می‌تواند کاستی‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر را مرتفع کند.
3.مجمع جهانی صلح اسلامی بر این باور است که جهان معاصر از یک سو شاهد نقض حقوق بشر و استفاده ابزاری از آن توسط دولت‌های استعمارگر است و از سوی دیگر سکوت و بی‌تفاوتی برخی دولت‌های اسلامی را در برخورد با ظلم و تجاوز و بی‌عدالتی در جهان شاهد هستیم؛ از این رو وظیفه نخبگان و آزادی‌خواهان جهان می‌داند که به افشای این اقدامات پرداخته و زمینه‌های مقابله اصولی و علمی با آن را فراهم آورند.
4. برخی از حاکمان کشورهای اسلامی از جمله رژیم سعودی ‌که از امضاء کنندگان اعلامیه حقوق بشر اسلامی هستند، عامل جنایت علیه بشریت و به ویژه برخی از مسلمانان بی‌دفاع هستند. مانند آنچه امروز در یمن و یا بحرین با حمایت و توسط این رژیم انجام می‌شود.
5. امروز که حقوق بشر در اقصی نقاط جهان مورد نقض و تهدید قرار گرفته است، نخبگان جهان اسلام، آزادی‌خواهان جهان و سازمان‌های مردم‌نهاد مسئولیتی بس خطیر و بزرگ برعهده دارند. بدین منظور باید در عرصه نظر و عمل با نگرشی دلسوزانه و انجام فعالیت‌های بشردوستانه، دیدگاه‌های خود برای صیانت از کرامت انسانی و راهکارهای شایسته برای بهبود وضعیت جامعه جهانی را ارائه کنند.

در پایان با احترام به حقوق ذاتی و فطری انسان و به ویژه محکوم کردن نقض حقوق مسلمانان در فسلطین، سوریه، یمن، نیجریه، افغانستان، بحرین و سایر نقاط جهان، بر ضرورت توجه به آموزه‌های اسلامی در برقراری حقوق بشر و حفظ کرامت انسانی تأکید می‌کنیم و ضمن توجه سازمان‌های اسلامی مدافع حقوق بشر به کاهش اختلافات، مسلمانان را به وحدت بیشتر فرامی‌خوانیم و با بزرگداشت این روز از همه دولت‌های اسلامی به ویژه نخبگان و آزادی‌خواهان جهان تقاضا می‌کنیم برای تحقق جامعه‌ای سرشار از رعایت حقوق بشر و کرامت انسانی و جهانی توام با صلح، امنیت و عدالت بیش از پیش عزم، همت و تلاش لازم را معمول دارند.

مجمع جهانی صلح اسلامی

مردادماه 1398

captcha