بی‌توجهی ناشران به کیفیت ارائه کتاب/ کتاب‌آرایی دغدغه امروز صنعت نشر
کد خبر: 3832488
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱

بی‌توجهی ناشران به کیفیت ارائه کتاب/ کتاب‌آرایی دغدغه امروز صنعت نشر

گروه ادب ــ مدیرعامل خانه کتاب در اختتامیه نشان شیرازه با بیان اینکه در زمانه ما توجه به زیبایی‌های کتاب کم‌رنگ‌تر شده است، گفت: متأسفانه نگاه برخی ناشران به انتشار کتاب، کمیتی است و به اثر نگاهی کیفی ندارند و برای عقب نماندن از قافله انتشار کتاب، کیفیت را فدای سرعت برق‌آسای نشر می‌‌کنند.

بی‌توجهی ناشران به کیفیت ارائه کتاب/ کتاب‌آرایی دغدغه امروز صنعت نشربه گزارش خبرنگار ایکنا، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل خانه کتاب عصر امروز ۱۳ مردادماه در آیین اختتامیه نشان شیرازه گفت: هنر طراحی کتاب یا کتاب‌‌آرایی و استانداردسازی کتاب و توجه به‌صورت و شکل کتاب، در همه جنبه‌‌های آن از طرح جلد، شکل جلد، جنس جلد، صفحه‌‌آرایی، نوع کاغذ، رنگ کاغذ، تصویرگری، حروفچینی، خطاطی و ... از محورهای بنیادین و دغدغه‌های اصلی امروز صنعت نشر است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: هنر کتاب‌آرایی در فرهنگ و تمدن ایران‌زمین پیشینه دور و درازی دارد و هنرمندان بزرگی در این زمینه در طول تاریخ فعال بوده‌اند، اما گسترش آن به شیوه مدرن با تکنولوژی جدید وارد ایران شده و از مشروطه تاکنون مشمول تحولات چندانی شده و در دوره‌‌هایی بروز و ظهور بیشتری داشته است؛ از جمله در سال‌های 1320 تا 1332 که در حوزه مطبوعات و کتاب فضایی باز ایجاد شده است.
حسینی پور ادامه داد: در سال‌های پس از انقلاب نیز به دلیل انتشار انبوه کتاب، کتاب‌‌آرایی نیز رونق بیشتری گرفته است. اما متأسفانه نگاه برخی ناشران به انتشار کتاب، کمیتی است و به اثر نگاهی کیفی ندارند و برای عقب نماندن از قافله انتشار کتاب، کیفیت را فدای سرعت برق‌آسای نشر می‌‌کنند، غافل از آن‌که بخشی از هویت ما فرهنگ مکتوب ما است و نباید از زیبایی‌شناسی و آمیختگی آن با هنر غفلت ورزید.
وی تصریح کرد: کتابی که به چشم صفا بخشد و با کاغذی مرغوب چاپ و با هنر صحافی و آراسته شود و دارای جلد زیبایی باشد، بسیار مطبوع و دلپسند است. تصاویر زیبا، نقاشی‌‌های خوب، حاشیه‌‌های صفحات اول و متن کتاب و ابتدا و انتهای هر فصل و هزاران سلیقه دیگر مخاطب را مشتاق خواندن می‌کند که در زمانه ما کم‌رنگ‌تر شده است، اما هنوز هم عاشقانی هستند که در این زمینه قلم می‌‌زنند.
وی با اشاره‌ به پیشینه برگزاری رویداد نشان شیرازه از سوی موسسه خانه کتاب گفت: موسسه خانه کتاب در چارچوب برنامه‌های فرهنگی، از سال 1394 دوسالانه نشان شیرازه‌(هنر طراحی کتاب ایران) را با اهدافی چون بازشناسی و بازآفرینی میراث کتاب آرایی در فرهنگ ایران؛ معرفی و ارائه الگوی مناسب برای طراحی گرافیک کتاب؛ تأکید بر اهمیت‌ طراحی یکپارچه و خلاقانه پیکره «کتاب» به‌عنوان موضوعی مهم در طراحی گرافیک و صنعت نشر؛ و تشویق هنرمندان، ناشران و دست اندرکاران صنعت نشر به ارتقای جایگاه طراحی کتاب راه‌اندازی کرد. هر چند هنوز راه درازی داریم، اما سعی کرده‌‌ایم در ارتقای هنر طراحی کتاب کمک کنیم.
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در پایان از تأخیر در برگزاری اختتامیه جشنواره عذرخواهی کرد و گفت: امیدوارم که این جایزه نقطه آغاز صعود آن‌ها به پلکان فعالیت‌های هنری در حوزه کتاب باشد.
انتهای پیام

captcha