کمال هنر در مصحف شریف قرآن/ «نشان شیرازه» اشارتی به اهمیت جلوه یار دارد
کد خبر: 3832494
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵
معاون هنری وزیر ارشاد:

کمال هنر در مصحف شریف قرآن/ «نشان شیرازه» اشارتی به اهمیت جلوه یار دارد

گروه ادب ــ معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین نشان شیرازه گفت: وراقان و خوشنویسان، مذهبان، آرایه‌بندان، صحافان، نقاشان و جلدسازان، مرتبه کمال هنر خود را در فراهم کردن نسخه نفیسی از کتاب آسمانی دانسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایكنا آیین اختتامیه سومین دوسالانه «نشان شیرازه» با حضور سید‌محمدمجتبی حسینی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مهرزاد دانش، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و عضو شورای سیاستگذاری نشان شیرازه، عصر یکشنبه 13 مردادماه در رواق هنر فرهنگستان هنر برگزار شد.
حسینی، معاون امور هنری وزیر ارشاد، گفت: کتاب در فکر و فرهنگ ما نه تنها قالبی برای حفظ اندیشه و ادب بوده، بلکه نگارخانه‌ای برای نظاره دستاوردهای هنرمندان فرهنگ‌‌مدار و حکمت‌دان است. زیرا جان مردمان آن تشنه کمال و جویای تعالی سیرت و صورت است.
وی ادامه داد: مردمان موحد ایران از زمانی که گوهر نوشتن را سفتند، آن را به‌عنوان واسطة‌‌العقد هنرها ـ به‌خاطر ارتباط با ‌حجاب و حاجبش با معنا ـ شناختند و بر این باور پای فشردند که شِما و شمایل کتاب نه آراستگی ظاهر که ادای ارادت و احترام به عالم معنا، به جان کلمات، هیئت معرفت و قامت رسای اندیشه است.
حسینی در ادامه ناب‌ترین آثار هنر ایران را نسخه‌های مصحف شریف قرآن کریم خواند و بیان کرد: وراقان و خوشنویسان، مذهبان و آرایه‌بندان، صحافان، نقاشان و جلدسازان، مرتبه کمال هنر خود را در فراهم کردن نسخه نفیسی از کتاب آسمانی دانستند و این همه نُبی که یادگاران تعظیم هنر و هنرمندان به آستان قرآن در طول تاریخ هستند. کتاب‌آرایی از قدیمی‌ترین معارف و مهارت‌های ارزشمند هنری در کشورمان است.
معاون امور هنری وزیر ارشاد گفت: قرنی می‌گذرد و سرعت رشد تولید کتاب، نیاز به کتاب و توسعه صنعت نشر به قدری شد که شکل و شمایل کتاب در هم آمیخت و آن آراستگی کتاب‌های ایران اسلامی که گاهی بود و گاهی نبود؛ به روزگار ما انگار هنر و زیبایی تنها آنگاه باید به کتاب وارد می‌شد که کتاب در رسته کتاب‌های هنری قرار می‌گرفت و کتاب‌های دیگر کمتر مورد مداقه هنرمندانه بودند.
حسینی ادامه داد: در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر هنر و افزایش شمار هنرمندان آشنا با میراث هنری کشور و آگاه از دستاوردهای نوین جهانی و توانمند در به خدمت گرفتن ابزارهای جدید، خوشبختانه فصلی نو آغاز شده و امروز کم نیستند کتاب‌های زیبا که دقت و تأمل هنرمندانه از جزء جزء آن هویداست. طراحی حروف و نسبت و خوشخوانی و زیبایی‌شان، رنگ و ترکیب و اندازه و همه اجزا و بخش‌های بسیاری از کتاب‌های امروز قابل تحسین است.
وی یادآور شد: شیرازه در کنار جشنواره‌ها و جشن‌های معتبر در قدرشناسی از محتوای ارزشمند کتاب‌ها، اشارتی است به اهمیت جلوه و جمال یار مهربان.
در پایان این مراسم، علی ثابت، دبیر سومین نشان شیرازه، بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و سپس از برگزیدگان این دوره با اهدای لوح و تندیس جشنواره و هدایایی تجلیل و قدردانی شد.
انتهای پیام

captcha