کد خبر: 3832893
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت:

نپذیرفتن بیمار ایرانی به بهانه ارزآوری بیمار خارجی قابل قبول نیست

گروه سلامت ــ رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، در رابطه با استنکاف برخی از پزشکان از پذیرش بیمار ایرانی در شهرهایی که با انبوه گردشگر خارجی مواجه هستند، گفت: گزارش‌هایی در این مورد دریافت کرده‌ایم که در صورت اثبات به شدت با آن برخورد می‌شود.

عدم پذیرش بیمار ایرانی به بهانه ارزآوری بیمار خارجی قابل قبول نیست/ آسیب‌های گردشگری سلامتسعید هاشم‌زاده، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا؛ در رابطه با استنکاف برخی  پزشکان از پذیرش بیمار ایرانی در شهر‌هایی که با انبوه گردشگر خارجی مواجه هستند، گفت: ما گزارش‌هایی را در این مورد دریافت کردیم و این مسئله را با دقت زیر نظر داریم و در صورت اثبات به شدت با آن برخورد می‌شود.
 
وی افزود: علی‌رغم این گزارش‌ها هنوز مستند‌های قابل قبولی در این مورد ارائه نشده است؛ از نظر اخلاق پزشکی، نباید تفاوتی در نژاد و ملیت بیمار وجود داشته باشد و این بهانه که بیمار خارجی ارز‌آوری دارد نباید بر سلامت بیمار ایرانی تأثیر گذارد؛ لذا عدم پذیرش بیمار ایرانی به بهانه ارزآوری بیمار خارجی در گردشگری سلامت قابل قبول نیست.

هاشم‌زاده در ادامه بزرگترین آسیب گردشگری سلامت در کشور را حضور دلال‌ها و افرادی با کمترین دانش و سابقه در حوزه پزشکی و گردشگری دانست و گفت: حضور این افراد موجب شده تا خدمات بدون شناسنامه به گردشگران سلامت ارائه شود؛ ورود این دلال‌ها موجب شده است تا ضمن ارائه خدمات در مراکزی که مورد تأیید نیست، بسیاری از بیماران هم از این خدمات ناراضی باشند.
 
هاشم‌زاده با بیان اینکه ما به تازگی متوجه شدیم که اگر گردشگری سلامت به صورت سیستماتیک انجام شود می‌تواند ارزآوری قابل توجهی برای کشور و نظام سلامت داشته باشد،‌ گفت: با توجه به این مسئله نخست اقدام به آموزش نیروی انسانی در بیمارستان و شرکت‌ها کرده، پس از آن رفع نواقص در زنجیره تأمین گردشگری سلامت را آغاز کرده‎ایم.

وی بیان کرد: یکی از بزرگترین نواقصی که در این زنجیره وجود دارد، عدم وجود شرکت‌های تسهیل‌گر سلامت بود، شرکت‌هایی وجود نداشت که توانایی‌های بهداشتی و درمانی کشور را در خارج از مرز‌های ایران تبلیغ کرده تا از این طریق گردشگردان سلامت جذب و با کمک آژانس‌های معتبر نسبت به ورود این گردشگران اقدام کنند. جذب گردشگران سلامت، اصول و روش خاص خود را دارد، لذا آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های تسهیل‌گر تهیه و پس از ابلاغ آن به نظر می‌رسد که در این زمینه نباید نگرانی داشته باشیم.

هاشم‌زاده در ادامه یادآور شد: بازیگران دیگری مانند شرکت‌های بیمه و رسانه نیز باید در این صحنه ورود کنند تا علاوه بر ارائه توانایی‌ها به کشور‌های مختلف، مسیر امنی را برای جذب گردشگر، بستری و هتلینگ در مراکز درمانی کشور به وجود آورند و ضمن بدرقه آنها، مسائل و مشکلات آن‌ها پس از درمان را نیز پیگیری کنند.

رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه در حال حاضر نظارت‌ در بیمارستان‌ها را تشدید کرده و تصمیم داریم اشکالات دیگری که در زمینه تأمین زنجیره گردشگری وجود دارد را برطرف کنیم، گفت: بیمارستان‌هایی که جذب گردشگر دارند از طریق کانتر‌هایی که در فرودگاه‌ها یا هتل‌ها مستقر هستند این کار را انجام می‌دهند، این‌ موارد از طریق وزارت بهداشت یا نظام پزشکی و نهاد‌های ذی‌ربط مجوز‌های لازم را دارند.

وی افزود: البته افرادی نیز وجود دارند که به دلیل سودجویی خود را نماینده بیمارستان‌ها معرفی می‌کنند، این افراد فضای خاصی را در اختیار ندارند. امیدواریم که با نظارت بیشتر، فرصت را برای حضور این افراد سخت‌تر کنیم.
 
هاشم‌زاده بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۷۰ هزار نفر بیمار خارجی برای دریافت خدمات بستری به بیمارستان‎های کشور مراجعه کرده‌اند، کل بیماران مراجعه‌کننده اعم از دریافت‌کننده خدمات بستری و سرپایی در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۹۷ به بیش از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است، این در حالیست که ظرفیت کشور برای جذب بیمار خارجی بسیار بیشتر از آن چیزی است؛ که در حال حاضر وجود دارد.

وی افزود: عمده گردشگرانی که وارد ایران می‌شوند از کشور‌های عراق و افغانستان هستند، پس از آن پاکستان، کویت و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس بیشترین گردشگران سلامت به بیمارستان‌های ایران را دارند. بخش کوچکی از گردشگران سلامت نیز، اتباع ایرانی ساکن خارج از کشور هستند.

هاشم‌زاده با بیان اینکه موتور محرکه گردشگری سلامت رقابتی بودن است، گفت: علاوه بر کیفیت بالا، قیمت پایین خدمات پزشکی ایران از جمله دلایل ورود بیماران خارجی به ایران است. با توسعه‌ای که در فضای دیجیتال رخ داده؛ به زودی تغییر چشمگیری در وضعیت گردشگری سلامت ایجاد می‌شود، برنامه‌ریزی ما هم به سوی این هدف است. ضمن اینکه اولویت اصلی ما در این حوزه ساماندهی وضعیت پزشکی این بخش و سپس سایر بخش‌های مرتبط است.

انتهای پیام
captcha