درصدد رفع نواقص مراجعات غیرحضوری به تأمین اجتماعی هستیم/ میزان بدهی به مراکز درمانی
کد خبر: 3833016
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
سالاری در پاسخ به ایکنا تببین کرد:

درصدد رفع نواقص مراجعات غیرحضوری به تأمین اجتماعی هستیم/ میزان بدهی به مراکز درمانی

گروه سلامت ــ مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با ضعف‌ مراجعات غیر حضوری به این سازمان گفت: نواقص زیادی در خدمات الکترونیک وجود دارد که به زودی به رفع آنها می‌پردازیم، همچنین باید به بخش‌های نرم‌افزاری جدی‌تر ورود پیدا کنیم.

نواقص مراجعات غیرحضوری به تأمین اجتماعی را می‌پذیریم/ میزان بدهی تأمین اجتماعی به درمانبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در نشستی خبری به مناسبت روز خبرنگار در پاسخ به پرسش‌های ایکنا، مبنی بر نارضایتی مردم از این سازمان به ویژه در حوزه خدمات غیر حضوری و عملکرد بازرسان این سازمان اظهار کرد: نواقص زیادی در خدمات الکترونیک وجود دارد که باید به رفع آن‌ها بپردازیم و به بخش‌های نرم‌افزاری جدی‌تر ورود پیدا کنیم. تقسیم کار‌های حضوری و الکترونیک انجام شده و پیگیری‌های این حوزه را انجام می‌دهیم و امیدواریم به زودی این نواقص را رفع کنیم.

وی تصریح کرد: افرادی که در نقاط مختلف کشور کار کرده و سوابق بیمه آن‌ها در شعب مختلف کشور ثبت شده، برای جمع‌آوری سوابق بیمه باید به همه این شعبات مراجعه کنند که ضعف عمده و غیرقابل قبول است. در عصر تکنولوژی باید به دنبال خدمات غیر حضوری باشیم و به این موضوع پایان دهیم، تا کمتر از دو ماه آینده هر فردی که به هر یک از شعبات تأمین اجتماعی مراجعه کند می‌تواند تأیید‌یه و گواهی تمامی سوابق را از آن شعبه که مراجعه کرده دریافت کند.

سالاری یادآور شد: هر بخشی را اطمینان پیدا کنیم که به صورت غیرحضوری می‌توانیم خدمات را ارائه دهیم قطعاً اقدام خواهیم کرد و این اولویت جدی ما است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در رابطه با نحوه ساز و کار نظارت بر بازرسان سازمان تأمین اجتماعی گفت: دفتر بازرسی مدیرعامل و حراست سازمان بر این موضوع نظارت دارند و اگر کارفرمایی نسبت به عملکرد این بازرسان شکایتی دارد می‌تواند به دفتر بازرسی مدیرعامل مراجعه و شکایت خود را انجام دهد.

سالاری در رابطه با انتقادات مطرح در زمینه موضوع عدم اختصاص سهم ۹ بیست و هفتم حق بیمه بیمه‌شدگان برای امور درمانی گفت: ما این موضوع را قبول نداریم و در حال حاضر بیش از ۹ بیست و هفتم حق بیمه‌شدگان برای درمان آن‌ها هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه تأمین اجتماعی ۱۳ میلیارد تومان معوقه به بخش درمان غیرملکی شامل مراکز درمانی وزارت بهداشت و خیریه دارد، اظهار کرد: به زودی این معوقات را پرداخت خواهیم کرد، ضمن اینکه با اجرای سیستم پرونده الکترونیک قطعاً ۶۰ تا ۷۰ درصد معوقات به موقع پرداخت خواهد شد.
 
سالاری درباره بدهی شهرداری تهران به تأمین اجتماعی گفت: میزان این بدهی به صورت قطعی مشخص نیست، دو روز قبل با معاون شهردار جلسه‌ای برگزار کردیم تا بتوانیم توافق کنیم و نحوه وصول بدهی‌ها به گونه‌ای که برای خدمت‌رسانی شهرداری به مردم اختلالی ایجاد نکند انجام شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی همچنین در رابطه با طرح بخشودگی جرایم دیرکرد حق بیمه نیز تصریح کرد: طرح بخشودگی جرایم کارفرمایان تا ۱۳ شهریورماه، ادامه دارد و کارفرمایان می‌توانند جرایم و بدهی خود را به صورت اقساطی به تأمین اجتماعی پرداخت کنند.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ایجاد شفافیت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: از ماه آینده حقوق تمام مدیران در سامانه امور استخدامی کشور ثبت می‌شود، این موضوع سیاست کلی دولت و شخص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
 
سالاری در رابطه با بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی نیز اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی هفته گذشته در کارگروه مشترکی که سازمان برنامه و بودجه برگزار کرد در رابطه با بدهی سازمان مواردی را مطرح کرده که مرجع رسیدگی به این موضوع سازمان حسابرسی است؛ در حال حاضر بخشی از سنوات حسابرسی شده و بخش دیگر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظری با سازمان برنامه و بودجه نداریم، گفت: موارد و ارقامی که مربوط به پرداخت حق بیمه کارفرمایان است را بررسی می‌کنیم، براساس چارچوب تفاهم‌نامه از ظرفیت‌ها استفاده خواهیم کرد، راه‌های پنج‌گانه‌ای نیز براساس قانون وجود دارد که مراحل آن را شروع کرده‌ایم تا بتوانیم منابع سازمان را وصول کنیم.

سالاری در ادامه با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی ماهانه ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تا ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، گفت: شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن صرف پرداخت مستمری بازنشستگان می‌شود و هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای پرداخت حقوق مستمری‌بگیران وجود ندارد. مابقی هزینه‌های ماهیانه نیز در خصوص هزینه‌های جاری و افزایش کیفیت خدمات در کشور است البته در بخش درمان مقداری معوقات داریم که پرداخت می‌شود.

وی افزود: از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ماهیانه سازمان تأمین اجتماعی هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن وصولی حق بیمه در ماه است و مابقی آن از محل سرمایه‌گذاری‌های سازمان تأمین اجتماعی از طریق شستا و سهم کارفرما که دولت تقبل کرده است، تأمین می‌شود، سازمان تأمین اجتماعی ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان از کارفرمایان در بخش‌های مختلف معوقه دارد، ولی وقتی کارگاهی به سمت تعطیلی برود ما از اقدامات قانونی خود استفاده نخواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در رابطه با طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اظهار کرد: ما وظیفه‌مان را در قبال مستمری‌بگیران و بازنشستگان انجام می‌دهیم، در کنار پرداخت خدمات، اقدامات رفاهی برای بازنشستگان انجام داده‌ایم که از جمله آن طرح کرامت رضوی است.

سالاری گفت: در هر فصل 50 میلیارد تومان برای پرداخت وام به بازنشستگان در نظر گرفته شده است که به هر بازنشسته سه میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه در رابطه با بیمه کارگران ساختمانی نیز گفت: تا کنون 350 هزار نفر مشمول بیمه کارگران ساختمانی در کشور شناسایی شدند که باید جایگزین شوند؛ در گذشته افرادی که در این شغل مشغول به کار نبودند ولی خود را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی کرده بودند که آنها شناسایی و از سیستم حذف شدند. پیش‌بینی ما این است که 30 درصد از فهرست کارگران ساختمانی قدیمی تغییر پیدا کند و افراد حائز شرایط جایگزین آنها شوند.

سالاری در رابطه با کارفرمایانی که خود را به عنوان کارگر ساختمانی معرفی می‌کنند گفت:‌ این موضوع باید دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد و افرادی که طبق ضوابط مشمول بیمه کارگران ساختمانی نیستند، شناسایی شده و بیمه آنها قطع می‌شود و تا پایان شهریورماه، در این حوزه کنترل جدی‌تری خواهیم داشت.

وی همچنین در رابطه با طلاق‌های صوری برای گرفتن مستمری تصریح کرد: ثابت کردن این موضوع که زوجی طلاق سوری گرفته‌اند بسیار سخت است و در واقع می‌توان گفت هنوز مدرکی در این زمینه نداریم، اما اگر این موضوع ثابت شود حق مستمری این افراد قطع می‌شود.


انتهای پیام

captcha