اظهارات نخست‌وزیر هند درباره تحولات اخیر در کشمیر
کد خبر: 3833325
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره تحولات اخیر در کشمیر

گروه بین‌الملل ــ نخست‌وزیر هند پس از لغو ماده 370 درباره جامو و کشمیر گفت که این تغییرات جدید برای مردم این منطقه مفید خواهد بود.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «کشورنیوز» افغانستان؛ نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند مدعی است که اقدام جدید صورت گرفته درباره کشمیر، سبب نیکبختی مردم این منطقه خواهد شد و توسعه این ایالت را به دنبال خواهد داشت.

وی این واقعه را رویدادی خطیر در دموکراسی پارلمانی هند برشمرد.

مودی در چند پیام توئیتری اظهار کرد: به خواهران و برادرانم در جامو، کشمیر و لداخ (واقع در شمالی‌ترین منطقه هند) برای بردباری و شجاعت‌شان تبریک می‌گویم؛ برای سال‌ها، گروه‌های ذی‌نفعی به باج‌گیری‌ احساسی مقید بودند و برای توانمند کردن مردم ارزشی قائل نبودند. جامو و کشمیر اکنون از قید و بند رها شده است؛ سپیده‌دمی جدید و فردایی بهتر در انتظار است.

وی همچنین گفت این اقدامات باعث می‌شوند تا جوانان فرصت پیدا کنند که استعدادها و مهارت‌هایشان را شکوفا کنند.

مودی در همین باره نوشته است: تبریک ویژه به مردم لداخ؛ این موضوع که درخواست بلندمدت آنها برای شناخته شدن به عنوان ایالتی در سرزمین فدرال هند برآورده شده، مایه سرور است.

پارلمان هند اخیراً با لغو وضعیت ویژه جامو و کشمیر که در قانون اساسی هند به این منطقه اعطا شده بود، موافقت کرد و این ایالت، به دو سرزمین فدرال تقسیم شد.

در همین حال، طی روز سه‌شنبه، 15 مرداد درخواست تجدیدنظر تصویب این قانون در دادگاه عالی هند ارائه شد. این دادخواست به گفته روزنامه «پرس تراست» هند، توسط «مانوهار لال شارما»، وکیل هندی ارائه شده که مدعی است این تصمیم، بدون به تصویب رسیدن در پارلمان ایالتی اتخاذ شده است.

ملیحه لودهی، سفیر پاکستان در سازمان ملل اعلام کرد که استراتژی تعامل بین دو کشور به تصمیم هند درباره کشمیر بستگی دارد. پاکستان کشور بزرگی است که تعداد ساکنانش به 210 میلیون نفر می‌رسد. ما استراتژی برای تعامل با تحولات اخیر درباره کشمیر داریم که نمی‌توانم جزئیات آن را فاش کنم.

وی درباره تصمیم هند گفت: این تصمیم بیشتر شبیه اقدامات اسرائیل در خاک فلسطین است. آیا تشابه بین اقدامات اسرائیل درباره الحاق اراضی فلسطینی و اقدامات هند در کشمیر را که هر دو نقض قوانین بین‌المللی هستند، نمی‌بینید؟

یادآور می‌شود؛ آمیت شاه، وزیر داخلی هند طی روز دوشنبه، 14 مرداد در پارلمان این کشور اعلام کرد که رئیس‌جمهوری این کشور دستوری را امضا کرده است که به موجب آن ماده ۳۷۰ قانون اساسی لغو می‌شود. این ماده منطقه کشمیر را یک منطقه خودمختار می‌داند. لغو قانون مذکور به هندی‌ها این حق را می‌دهد که در کشمیر حضور یابند و پست‌های دولتی را در اختیار بگیرند.

انتهای پیام

captcha