امشب «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» بخوانیم
کد خبر: 3834242
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
مروری بر اعمال شب عید سعید قربان؛

امشب «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» بخوانیم

گروه جامعه ــ خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» در شب و غسل و قربانی در روز عید قربان از توصیه‌شده‌ترین اعمال عید بزرگ مسلمانان است.

به گزارش ایکنا؛ امشب یکی از چهار شبی است که شب‌زنده‌داری در آن مستحب است؛ شب دهم ذی‌الحجه که نویدی است برای زائران که فردا قربانی‌ خواهند کردند و حاجی می‌شوند.

برای این شب ویژه که شب توبه و بازگشت است، علاوه بر شب‌زنده‌داری، قرائت زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای «یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ» توصیه شده است.

برای روز عید قربان نیز اعمال مستحبی زیادی توصیه شده از جمله غسل کردن که البته به گفته علامه مجلسى غسل عید قربان سنت مؤکدی است که بعضى از علما آن را واجب دانسته‌اند. 

اقامه نماز عید قربان(خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادى) که در زمان غیبت امام زمان(عج) مطابق مشهور فقهاى عظام، سنت مؤکّد است، از دیگر اعمال توصیه شده روز عید قربان است.

همچنین بهترین دعاهایی که می‌توان در این روز خواند دعاى چهل و هشتم صحیفه سجادیه است. خواندن دعاهایى را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است و خواندن دعاى ندبه نیز مستحب است.

قربانی کردن مستحب مؤکد روز عید قربان

قربانى کردن در این روز براى همه مستحب مؤکد و بسیار سفارش شده است، تا آنجا که برخى از علما آن را بر کسانى که توانایى دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمى از گوشت قربانی خورده شود.

زائرانی که روز عید قربان در صحرای منی حضور دارند، بعد از اقامه 15 نماز(یعنی از نماز ظهر روز عید تا نماز صبح روز سیزدهم ماه ذی‌الحجه) تکبیرهای مشخصی را می‌گویند. ولى کسانى که حاجی نیستند، بعد از 10 نماز(از نماز ظهر روز عید تا نماز صبح روز دوازدهم ذی‌الحجه) مطابق روایت کتاب شریف کافى تکبیرهای زیر را می‌گویند: «اَللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرُ، اَللهُ اَکْبَرُ، و للهِ الْحَمْدُ، اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما هَدانا; اَللهُ اَکْبَرُ عَلى ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاَنعامِ; وَ الْحَمْدُ لِلّهِ عَلى ما أبْلانا؛ خدا بزرگ‌تر از توصیف است معبودى جز خدا نیست و خدا بزرگتر است و ستایش خاص خداست. خدا بزرگ‌تر است بر آنچه ما را راهنمایى کرد. خدا بزرگ‌تر است بر آنچه روزیمان کرد از چهارپایان انعام و ستایش خاص خداست براى آنکه آزمود ما را».

التماس دعا

 انتهای پیام  

captcha