وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
کد خبر: 3834744
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹
‌‌‌وزیر ارشاد:

وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود

گروه فناوری اطلاعات ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال با تأکید بر اینکه سازمان‌های حکومتی باید خودشان را با شرایط جدید فضای مجازی هماهنگ کنند، گفت: ما نیازمند این هستیم که وزارتخانه‌های ما به این مهم توجه کنند و به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برنامه ۳ ساله و ۷۱ اقدام برای آن تعریف شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به‌عنوان مهمترین آوردگاه در حوزه محتوای دیجیتال در کشور، عصر امروز ۲۲مرداد‌ماه با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، سید‌عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی و جمعی از مدیران کشوری در تالار وحدت برگزار شد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه ما در یک دوره خاص تاریخی قرار داریم، گفت: امروز به‌نوعی ورود به جهان سایبری تعریف خودش را پیدا کرده است و بسته به تصویری که از آن داریم، مواجهه ما با آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. یه این معنی که ما از انقلاب دیجیتالی در این گذر تاریخ چه تصویری داریم و این موضوع در عملکرد ما نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاریخ به دوره‌هایی متفاوتی تقسیم شده است، افزود: باید پرسید که آیا عصر سایبری در عصر مدرن قرار دارد یا اینکه جهان سایبری دوره‌ای جدید از جهان است که ورق تازه‌ای را در تاریخ بشریت ثبت کرده است. اگر جهان را به دو دوره پیش از تاریخ و پسا تاریخ تعریف کنیم، جهان بشریت را نیز باید به دو بخش پساسایبری و پیشاسایبری تقسیم کرد.
 
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امروز به نوعی وارد جهان تازه‌ای شده‌ایم، افزود: فضای سایبری یک آخر‌الزمان و یک جهان تازه است. بسته به تصویری که ما از جهان سایبر داریم، نوع مواجهه ما نیز با آن متفاوت می‌شود. هر‌چقدر که این غول مجازی بیرون‌تر آمد، به نظر می‌آید که دیگر نمی‌توان آن را بخشی از دوره مدرن دانست و به نوعی یک جهان دیگر است. در واقع به نظر می‌آید که ما وارد جهان تازه‌ای شدیم که حتی اشیاء در آن تعریف تازه‌ای پیدا می‌کنند.

صالحی با بیان اینکه در این فضا ارتباط انسان با خودش تعریف دیگری پیدا می‌کند و ساحت پنجم به نام ساحت سایبری ایجاد می‌شود، تصریح کرد: به‌نوعی اگر در ادامه عصر مدرن ما به ۴۰ تکه شدگی هویت می‌رسیدیم، امروز باید از ۴۰ تکه شدگی هویت در فضای سایبری صحبت کنیم. به بد و خوب آن کاری نداریم، اما در فضای سایبری از حریم‌های وجود پرده‌برداری می‌شود. فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت نیز اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده و ما در حال ورود به مرحله جدیدی از حکومت هستیم.

‌وی با اشاره به اینکه همه این نکات به ما می‌آموزاند که اگر عصر سایبری عصر تازه و دنیای تازه‌ای است، قطعاً نیاز به ملزوماتی برای آن است، اظهار کرد: اگر ما تأخیر زمانی در این موضوع داشته باشیم، عقب‌ماندگی‌مان هم به مراتب زیاد خواهد بود. اما اگر به این فکر کنیم که چطور باید با این پدیده مواجه شد، شاید بتوان بسیاری از عقب‌ماندگی‌های گذشته را نیز جبران کرد. اینکه چگونه بتوان با این اتفاق مواجه شد، موضوع مهمی است که باید به آن فکر کرد.
اگر در ادامه عصر مدرن ما به ۴۰ تکه شدگی هویت می‌رسیدیم، امروز باید از ۴۰ تکه شدگی هویت در فضای سایبری صحبت کنیم. به بد و خوب آن کاری نداریم، اما در فضای سایبری از حریم‌های وجود پرده‌برداری می‌شود. فضای سایبری در رابطه انسان با حکومت نیز اتفاقات بسیاری را ایجاد کرده و ما در حال ورود به مرحله جدیدی از حکومت هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سازمان‌های حکومتی ما باید خودشان را با شرایط تازه هماهنگ کنند. ما نیازمند این هستیم که وزارتخانه‌های ما به این طرف بروند که در اتفاق‌های مختلف برخورد تازه‌ای کنند. به این ترتیب ما در پی ایجاد وزارت فرهنگ شماره دومی هستیم که برای آن برنامه ۳ ساله در نظر گرفته شده و ۷۱ اقدام دارد. به نوعی ساختار‌های ما باید متناسب با این نگاه تازه تغییر کند و در این راستا اقداماتی در حال انجام است.

صالحی ادامه داد: اقدام دیگر ما این است که حرکت‌ها باید رویکرد ملی پیدا کنند. به این ترتیب با همکاری مرکز فناوری فضای مجازی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که براساس آن ما در همه استان‌ها تولید محتوا‌هایی داشته باشیم. امیدوارم این جشنواره مایه برکت برای مردم و کشور عزیزمان باشد و بتوانیم در کنار هم اتفاق خوبی را ایجاد کنیم.

در آغاز یک تحول اساسی قرار داریم
این مراسم همچنین میزبان فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی بود که وی نیز در ادامه سخنان وزیر ارشاد گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی معتقدیم که در آغاز یک تحول اساسی قرار داریم. در غرب در پایان دهه ۸۰ میلادی صحبت‌هایی از پست‌مدرنیسم مطرح شد که در حقیقت ناشی از وحشتی بود که در پی ورود به عصر جدید پدید آمد.

وی افزود: از خصائص عصر جدید این است که ما شاهد تغییرات با سرعت بالا می‌شویم. به نوعی این به یک باره آزاد کردن انرژی زیادی همچون انرژی هسته‌ای است که به نظر می‌آید مدیریت‌پذیر نیست. این تحولات سریع قواعد کمی برای کنترل کردن دارد. همچنین پیش‌بینی آینده در آن دشوار است. البته تلاش‌هایی برای مدیریت و درک این فضا انجام می‌شود که جای تشکر دارد. از خصائص دیگر این فضا، شبکه‌ای بودن ارتباط در آن است که نوعی لامکانی و لازمانی در آن وجود دارد که تا به حال در دنیا سابقه نداشته است.
 
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
فیروزآبادی اضافه کرد: این موضوع در فضای سیاسی در کنار قدرت سخت، قدرت نرم را ایجاد کرده است که باید به آن توجه کرد. به نوعی باید گفت هویت چیست و پاسداران هویت در این فضا چه باید بکنند. امروز پاسداران هویت در این فضا تمام ملت هستند. ما نمی‌توانیم ملت قدرتمندی باشیم، اما به وجوه قدرت نرم آگاهی نداشته باشیم. چراکه در غیر اینصورت افراد دیگر این قدرت را در اختیار می‌گیرند. امروز ارتش‌های ما فقط ارتش‌های در صف نیستند و کسان دیگری هم هستند که در بخش نرم فضای مجازی، ارزش آفرینی می‌کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ضمن بیان اینکه خلق ارزش در این فضا با شاخص اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گفت: خواهش ما این است که به اقتصاد فضای مجازی توجه شود و مشکلاتی که در حوزه مالیات و موارد دیگر آن وجود دارد، حل شود. همچنین ما به دلیل چند حوزه بودن این فضا به مقررات‌گزاری نوین برای خلق ارزش نیاز داریم که باید همه مردم در آن مشارکت داشته باشند.

محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رویداد‌ها و جشنواره‌ها به عنوان برنامه‌ای مرسوم در عرصه فرهنگی کشور، غالباً به عنوان راهکاری برای شناسایی و معرفی آثار و تولیدات برتر اجرا می‌شوند که جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال نیز با همین مبنا تعریف شده و امروز برگزیدگان دوره یازدهم أن معرفی می‌شوند.

وی افزود: شرایط جدید و تحولات فضای مجازی از یک سو و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های محتوایی فرهنگ و هنر ایران و ایرانی برای حضور در این فضا از سوی دیگر، ما را بر آن داشت که دوره یازدهم را با قدری تغییر نسبت به دوره‌های پیشین آن تعریف و اجرا کنیم. این تغییرات را در دو محور می‌توان توصیف کرد که یکی از آن‌ها به مرحله اجرا رسید و تغییر دوم انشالله از این پس به مرحله اجرا در خواهد آمد. تغییر نخست، موضوع‌محور شدن جشنواره است. تغییر دوم، شبکه‌سازی بر‌محور جشنواره است که در قالب حلقه‌های موضوعی اجرایی خواهد شد.
آنچنان که مسجد و مناسک دینی جزء لاینفک هویت ایرانی – اسلامی در پیشینه فرهنگی و دینی کشور عزیز و سربلند ایران است، فضای مجازی‌ای که فعالان و کاربران آن ایرانی باشند را نیز با همین شاخص‌های هویتی باید شناخت و شناساند و بیش از پیش باید این فضا را به آن ویژگی‌ها آراست.


رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در اجرای تغییر نخست، در جشنواره یازدهم، هفت محور موضوعی به تناسب مسائل فرهنگی کشور ایجاد شده و در داوری‌ها، علاوه بر معیار‌های فنی، معیار‌های محتوایی هم به تناسب موضوعات اعلامی، مدنظر قرار گرفت. به عبارت دیگر، در این دوره، علاوه بر تمرکز بر قالب‌های محصولات شامل پایگاه‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های رایانه‌ای و هنر عرصه فرهنگی کشور نیز در دستور کار جشنواره قرار گرفت. برای تعیین و اعلام مسائل و موضوعات، از یک‌سو کشور و از سوی دیگر عینیت‌ها و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی کشور مدنظر قرار گرفت. این رویکرد، در واقع تأکید بر موضع فعال و فرصت‌گرایانه در مقابل موضع انفعالی و تهدید گرایانه نسبت به فضای مجازی است.

وی در ادامه با اشاره به محور‌های موضوعی هفت‌گانه جشنواره گفت: محوریت‌بخشیدن به نیاز‌های خانواده و پرهیز از رواج فردگرایی در فضای مجازی، عاملی مهم در تقویت و اعتلای سبک زندگی اسلامی ایرانی است و لذا شناسایی و معرفی محتوا و خدمات فرهنگی خانواده‌بنیان در دستور کار جشنواره قرار گرفت. اگرچه گسترش بستر‌های ارتباطی از ویژگی‌های فضای مجازی است و گویا تلاش‌هایی بر همگون‌سازی فرهنگی در مقیاس جهانی، رونق دارد، اما ما بر این باور هستیم که از فرصت فضای مجازی برای حفظ و تقویت خرده فرهنگ‌ها و ظرفیت فرهنگ‌های محلی و اقوام برای تقویت و انسجام آفرینی در هویت و فرهنگ ملی، باید بهره برد.

بهمنی ادامه داد: آنچنان که مسجد و مناسک دینی جزء لاینفک هویت ایرانی – اسلامی در پیشینه فرهنگی و دینی کشور عزیز و سربلند ایران است، فضای مجازی‌ای که فعالان و کاربران آن ایرانی باشند را نیز با همین شاخص‌های هویتی باید شناخت و شناساند و بیش از پیش باید این فضا را به آن ویژگی‌ها آراست. اکنون این مطلب بر کسی پوشیده نیست که فضای مجازی، بستری برای استفاده معارضان و یأس آفرینان در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور نیز شده است؛ این واقعیت اگرچه مورد توجه عزیزان انتظامی و امنیتی کشور است، اما از نیاز‌های جدی فرهنگی کشور این است که تولید‌کنندگان محتوا و خدمات به موضوع مهم و حیاتی امید و نشاط اجتماعی بپردازند و لذا جشنواره آن را در دستور کار قرار داد.
 
ارتقای قدرت نرم کشور با هدف‌گذاری در رسانه‌های دیجیتال
واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در بخشی از این مراسم با بیان اینکه امروز وقت آن است که به مسئله محتوا، مخصوصاً محتوای فرهنگی و دینی که کشور در این حوزه بسیار غنی است، بپردازیم، اظهار کرد: در شرایط فعلی کشور، باید از هر فرصتی استفاده کنیم تا بتوانیم از تحریم‌ها و بحران‌های موجود خارج شویم. امروز کشور با جنگ اقتصادی و جنگ نرم مواجه است؛ لذا باید با هدف‌گذاری در رسانه‌های دیجیتال، قدرت نرم کشور را تقویت کنیم و به مقابله با اقدامات دشمن بپردازیم.

وی با بیان اینکه معمولاً در کشورمان حقوق تولیدکنندگان محتوا را رعایت نمی‌کنیم، گفت: این در صورتی است که اگر تولید محتوا نباشد، سایر بخش‌هایی که زیرساخت ایجاد کرده‌اند، بی‌اثر خواهند بود؛ لذا باید تولید‌کنندگان محتوای فرهنگی و دینی تقویت و حمایت شوند تا نهضتی در این حوزه اتفاق بیفتد و روی این زمینه به درستی کار کنیم.
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود

به گزارش ایکنا؛ در پایان اسامی برگزیدگان این جشنواره به شرح ذیل اعلام شد:
حوزه اقوام و فرهنگ ملی و محلی
پایگاه‌های اینترنتی
نشان سرآمد به کویر و بیابان‌های ایران از محسن ادیب
شایسته تقدیر: ائل او با از مهدی خیری و ندای کرمان از ایمان سلاجقه
شبکه‌های اجتماعی
شایسته تقدیر: گردشگری و فرهنگی استان خوزستان از ابوالفضل مهدی‌پور و کوچ‌کالا از داود احمدی‌اقدم
حوزه امید نشاط اجتماعی
پایگاه‌های اینترنتی
شایسته تقدیر: سیویتاس از نگار سلیمانی، فستیوارت از علی اصغر کلانتری و شیرین طنز از سید علی روح‌الامین
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
نرم‌افزار‌های کاربردی تلفن همراه
سرآمد به اثر طنز آشنا از حمیدرضا فتحعلیان
شایسته تقدیر: دختران ایران از حمید افسری و اموزا از یاسر رجبی
هنر‌های دیجیتال
سرآمد به خاله سوسکه از هدا صدرالحسینی
شایسته تقدیر: صدای جاده از برزان رستمی و عصر وارونه از هادی امیری و رها فرجی
حوزه حکمرانی و مدیریت
نرم افزار‌های تلفن همراه
نشان شایسته تقدیر به ترسیم گر کروکی گیسو از سید رضا قوامی
ایده
نشان شایسته تقدیر به محمدرضا بخشایش
بازی‌های رایانه‌ای
نشان شایسته تقدیر به مزرعه شمالی از فرزام ملک‌آرا
پایگاه‌های اینترنتی
نشان شایسته تقدیر به نوین هاب از آزاد بهرامی و جویشگر علمی فارسی از مهدی نیکنام
حوزه خانواده و سبک زندگی
نرم‌افزار‌های تلفن همراه
نشان سرآمد به سیدمحمد جواد حسینی
نشان شایسته تقدیر به الفبارون از مهدی حسینی‌پور و طب سنتی از ناصر حسین‌بر
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
پایگاه‌های اینترنتی
نشان سرآمد به اثر چی خوبه؟ از قاسم عابدی
نشان شایسته تقدیر به هدف من از علی کریمی و اثر تالار گفتگو‌های پویان از سید کاظم فرهنگ
بازی‌های رایانه‌ای
نشان شایسته تقدیر به حمزه آزاد و اثر ستاره باران از هادی جلمبادانی
هنر‌های دیجیتال
نشان سرآمد به جنگل دامون از هادی امیری و رها فرجی
نشان شایسته تقدیر به جوهرکار از هادی امیری و بهروز پارسایی و اثر فرمولیشن از سید عماد نصرآبادی
حوزه مسجد و مسانک دینی
پایگاه‌های اینترنتی
نشان شایسته تقدیر به اثر پاسخگو از علی مخدوم و مهدی زنگنه
نرم‌افزار‌های کاربردی تلفن همراه
نشان سرآمد به اثر قصه‌های قرآنی از حمید افسری
نشان شایسته تقدیر به دانشنامه نماز از سیدمحمدجواد حسینی و همقدم به محمدباقر حسنی
حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت
پایگاه‌های اینترنتی
نشان سرآمد به اثر ایران معاصر از جواد صالحی
نشان شایسته تقدیر به اثر اسرا تی‌وی از محسن فینی زاده بیگدلی، همکلاسی آسمانی از میثم عادل و حریم حرم از حسن شمس‌آبادی
وزارت فرهنگ شماره دو در فضای مجازی ایجاد می‌شود
نرم‌افزار‌های تلفن همراه
نشان سرآمد به اثر قلم سرخ از مرتضی امیری
نشان شایسته تقدیر به اثر گام دوم انقلاب از وحید جعفری‌هرستانی
در بخش پایانی
نرم‌افزار‌های تلفن همراه
نشان سرآمد به اثر آخرین خبر از سیدعلی علوی
نشان شایسته تقدیر به حمیدرضا فتحعلیان و امیر جهان‌تیغ
بازی‌های رایانه‌ای
نشان سرآمد به اثر بردیا از حمید افسری
نشان شایسته تقدیر به خاله قزی از آیریا نادین ورنا و سیدمصطفی کیوانیان، اثر آتش بار از سیدوحید مصطفوی
پایگاه‌های اینترنتی
نشان سرآمد به ابوالفضل ناظمی
نشان شایسته تقدیر به نیما محسنی و سیدمصطفی کلامی‌هریس

انتهای پیام
captcha