برخورداری از روحیه قناعت لازمه طلبگی است
کد خبر: 3836613
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

برخورداری از روحیه قناعت لازمه طلبگی است

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی گفت: طلاب و روحانیان باید به‌صورت ویژه قناعت داشته باشند، یعنی با اندک داشته‌های خود زندگی کنند ولی روحی غنی داشته باشند.

برخورداری از روحیه قناعت لازمه زی طلبگی است

به گزارش ایکنا خراسان‌شمالی، حجت‌الاسلام ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی‌فقیه در استان، امروز، ۳۰ مرداد ماه در همایش روحانیان طرح هجرت و مشاوران مذهبی مدارس استان، با اشاره به اهمیت قناعت داشتن به ویژه از سوی جامعه روحانیت، افزود: امام علی(ع) دراین‌ باره می‌فرمایند: «و لا کنزَ أغنَی مِنَ القَناعَهِ و لا مالَ أذهَبُ لِلفَاقَهِ مِنَ الرِّضی بِالقُوتِ وَ مَنِ اقتَصَرَ عَلی بُلغَهِ الکفافِ فَقَدِ انتَظَمَ الرَّاحَهَ و تَبَوَّأ خفض الدَّعَهِ و الرَّغبَهُ مِفتاحُ النَّصَبِ و مَطِیَّهُ التَّعَبِ».

وی ادامه داد: بنا به فرموده این امام همام هیچ گنجی بی‌نیاز کننده تر از قناعت و هیچ مالی در فقرزدایی از بین برنده‌تر از رضایت دادن به روزی نیست و کسی که به‌اندازه کفایت از دنیا بهره‌مند باشد به آسایش دست یابد و آسوده‌خاطر شود؛ درحالی‌که دنیاپرستی کلید دشواری و مرکب رنج و گرفتاری است.

یعقوبی افزود: بر این اساس اگر کسی روحیه قناعت داشته باشد و به آنچه دارد بسنده کند و چشم به دست این و آن نداشته باشد به تعالی دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه قناعت به معنای ریاضت نیست بلکه امام علی (ع) می‌فرماید به همین کم خود بسازید و دست نیاز به‌سوی دیگران دراز نکنید، افزود: این امام همام می‌فرماید: «التقلل و لا التوسل»؛ یعنی به کم خودمان بسازیم اما وابستگی به دیگران نداشته باشیم.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی بیان کرد: تأکیدات رهبری درزمینهٔ اقتصاد مقاومتی هم ناظر به این مهم است؛ تا با اجرای آن به کشورهایی وابسته نباشیم که هر وقت دلشان خواست ما را ذلیل کنند.

وی با بیان اینکه تفسیر حیات طیبه از نگاه امیرالمؤمنین قناعت است، افزود: اگر کسی این روحیه را داشته باشد به حیات طیبه دست می‌یابد. به ویژه طلاب و روحانیان باید قناعت داشته باشند؛ یعنی با اندک داشته‌های خود زندگی کنند ولی روحی غنی داشته باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان‌شمالی افزود: وابستگی و دست نیاز به سمت این و آن دراز کردن اگرچه شاید زندگی ما را راه بیندازد؛ اما از غنای روحی انسان کم می‌کند.

ضرورت اهتمام بیشتر روحانیان به تبلیغ عملی

نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌شمالی بیان کرد: امیرالمؤمنین(ع) درباره انبیای الهی می‌فرماید: یکی از ویژگی‌های انبیا این بود که آن‌قدر قناعت بالایی داشتند که دل‌ها و چشم‌ها را پر می‌کرد؛ یعنی انبیا و اولیای الهی ازنظر استغنا به‌اندازه‌ای بالا بودند که در اوج استقلال و عزت زندگی می‌کردند و حرف خود را هم می‌زدند.

یعقوبی خطاب به طلاب و روحانیان، با بیان اینکه قناعت داشتن باید زیربنای کار و فعالیت و زندگی ما باشد، افزود: باید بکوشیم در مرحله نخست توفیق غنی‌سازی خود را پیدا کرده و در وهله دوم مغنی باشیم؛ یعنی مخاطبان و مستمعان خود را غنی‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه انفاق زمینه‌ها و حوزه‌های گوناگونی دارد، خاطرنشان کرد: انسان می‌تواند با مال، جان و زبان خود انفاق کند؛ ازاین‌رو روحانیان مبلغ هم باید دایره انفاق خود را گسترده ببینند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان‌شمالی با بیان اینکه حوزه‌های تبلیغ بسیار گسترده است، گفت: تمام تبلیغ منبر نیست، مثلاً دو نفر از پامنبری‌های شما با هم اختلاف پیدا کرده‌اند و شما آن‌ها را آشتی می‌دهید این خود تبلیغ عملی است.

وی با تأکید بر کینه زدایی از قلوب، اضافه کرد: گاهی با یک نصیحت شما در خلوت تأثیر ویژه‌ای بر روی فرد گذاشته و مسیر زندگی او را تغییر می‌دهد.

یعقوبی اظهار کرد: اما باید مراقب باشید نصیحت در جلوت و عمومی نباشد؛ زیرا بنا به فرموده امیرالمؤمنین(ع) گاهی خیرخواهی در بین عموم کوبیدن طرف است؛ اما اگر همان موضوع را آهسته و در خلوت به او بگوییم خود را اصلاح می‌کند.

وی با بیان اینکه ما باید انفاق علم داشته باشیم و زکات علم خود را بپردازیم، افزود: البته تا انسان علمی نداشته باشد و به حد نصاب زکات نرسد زکات علم که همان انتشار آن است به او واجب نمی‌شود.

یعقوبی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم به حد نصاب علمی برسیم تا زکات بر ما واجب شود، ادامه داد: اینکه دل‌مرده‌ای را حیات علمی و تبلیغی داده و نجات دهیم بسیار ارزشمند است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان‌شمالی گفت: ما باید تلاش کنیم کسی که بر اثر تبلیغات سوء دشمنان دل او مرده است را حیات بدهیم تا علم ما نافع باشد.

وی افزود: امام صادق (ع) در تفسیر آیه شریفه «وَ جَعَلَنِی مُبارَکاً أَینَ ما کنْتُ» این مبارک بودن را «نفاعا للناس» دانسته‌اند؛ یعنی از خداوند بخواهیم بتوانیم کاری برای مردم انجام دهیم و قدم‌های خیر و مثبتی را برای آن‌ها برداریم.

یعقوبی بیان کرد: باید دو آموزه «تَخَلَّقُوا بِأخلاقِ اللّٰهِ» و «وَتَأدَّبُوا بآدابِ الصّٰالِحینَ» را سرلوحه کار خود قرار داده و بکوشیم نفس خود را متخلّق به اخلاق خدا و آداب صالحین کنیم.

انتهای پیام

captcha