درآمدهای افسانه‌ای با اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد/ مزایای حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط
کد خبر: 3836821
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ محقق‌نیا:

درآمدهای افسانه‌ای با اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد/ مزایای حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط

گروه اقتصاد ــ رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه اظهار کرد: اگر از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنیم به هدف خود یعنی توزیع ثروت خواهیم رسید بنابراین رهبر معظم انقلاب، با یک تیر چند هدف را نشانه گرفتند، چراکه چنین اقداماتی منجر به توزیع ثروت در جامعه خواهد شد همچنین از ایجاد کارتل‌های اقتصادی بزرگ جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه، ۳۰ مردادماه، در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت، بخش زیادی از سخنان خود را به مسائل اقتصادی اختصاص دادند و از جمله در بخشی از این سخنان‌‌شان، با انتقاد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.
رهبر انقلاب در همین زمینه، نگاه ویژه دولت به بنگاه‌های متوسط و کوچک را خواستار شدند و افزودند: این نگاه ویژه، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیده‌اند و قول اجرا داده‌اند که البته کارهایی هم شده است.

برای مشاهده متن کامل سخنان رهبر معظم انقلاب اینجا کلیک کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه، در گفت‎وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در رشد و توسعه اقتصادی کشور پرداخت و گفت: در اقتصاد ما، بنگاه‎های بزرگ، یا دولتی یا شبه‌دولتی هستند بنابراین عملاً در انحصار دولت قرار دارند و شاید نفع آنها به عموم مردم نرسد اما بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران به بخش خصوصی و تعاونی مربوط هستند و لذا این بنگاه‌های به کف جامعه مرتبط هستند بنابراین حمایت از این‌ها باعث می‌شود که هم اشتغال به وجود بیاید و هم اینکه بخش غیردولتی تقویت شود.

مزایای حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط

وی ادامه داد: چنین اقدامی باعث خواهد شد که منافع اقتصادی از انحصار دولت بیرون بیاید و در میان آحاد مردم پخش شود. وقتی بخش خصوصی و تعاونی توسعه پیدا کنند بنابراین با محاسبه هزینه و فایده جلو می‌روند و چون از رانت استفاده نمی‌کنند بنابراین پِرت کردن منابع در میان این بخش از اقتصاد کشور بسیار اندک است.

محقق‌نیا یادآور شد: البته حمایت از بخش خصوصی و بنگاه‎های کوچک و متوسط به معنای ایجاد رانت نیست بلکه هدف این است که از ایجاد رانت بر علیه آنها جلوگیری شود. مشکلی که الان در اقتصاد ایران وجود دارد این است که این بنگاه‌های کوچک و متوسط از هیچ مزایایی در اقتصاد برخوردار نیستند. نه تنها سیستم بانکی از آنها حمایت نمی‎کند بلکه حتی قوانین مربوط به صادرات و واردات و قوانین مالیاتی نیز از این بخش حمایت نمی‎کند.

توزیع ثروت در جامعه با حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط

این کارشناس اقتصاد اسلامی تصریح کرد: اگر از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنیم به هدف خود یعنی پخش شدن ثروت خواهیم رسید بنابراین رهبر معظم انقلاب در این سخنان خود، با یک تیر چند هدف را نشانه گرفتند چراکه چنین اقداماتی منجر به توزیع ثروت در جامعه خواهد شد همچنین از ایجاد کارتل‌های اقتصادی بزرگ جلوگیری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: الان در سطح جهان افراد و شرکت‎هایی همانند راکفلر و برخی دیگر از شرکت‌ها در حوزه «های‌ تِک» وجود دارند که دارای ثروت‎های افسانه‎ای هستند اما این وضعیت با فرهنگ اقتصادی ما یعنی اقتصاد اسلامی همخوانی ندارد که دارای یک راکفلر باشیم که ده‌ها میلیارد دلار ثروت دارد و بخش زیادی از جامعه نیز از هیچ ثروتی برخوردار نباشد.

نقش حمایت از بنگاه‎های کوچک در مقابله با تحریم‌ها

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه اظهار کرد: با این اوصاف اگر از بنگاه‌های کوچک و متوسط حمایت کنیم تا به خوبی فعال شوند و در این راستا نظام بانکی، قوانین مالیاتی و صادرات و واردات در خدمت آنها باشند، همین بنگاه‎ها می‎توانند اقتصاد ما را پیش ببرند. از سوی اگر بخواهیم با تحریم‎ها مقابله کنیم حمایت از این بنگاه‎ها اقدام مناسبی است چراکه برای خارجی‌ها امکان ندارد که این بنگاه‎های کوچک و متوسط را تحریم کنند. به همین دلیل است که معتقدم مقام معظم رهبری با یک تیر چند هدف را نشانه گرفته‎اند.

محقق‎نیا افزود: گاهی اوقات فلان پتروشیمی را می‎توانند تحریم کنند اما وقتی با هزاران پالایشگاه کوچک که تولید آنها در حدود پنج هزار بشکه است مواجه هستند اساساً نخواهند توانست آنها را تحریم کنند. بنابراین معتقدم رهبر معظم انقلاب، از ایده بسیجی کردن یا پخش کردن اقتصاد در میان مردم استفاده کردند. این ایده‌ای جذاب و راهگشا هم هست چراکه دشمن نمی‎تواند هدف آنها را هدف قرار دهد و از سوی دیگر از شکل‌گیری ثروت‎های افسانه‎ای هم جلوگیری می‎کند.

عواقب شکل‌گیری ثروت‎های افسانه‌ای در کشور

این کارشناس اقتصاد اسلامی بیان کرد: وقتی صاحبان ثروت‌های افسانه‌ای در جامعه شکل بگیرند کم کم چون پول دارند بنابراین مدعی سیاست و اقتصاد و فرهنگ جامعه هم خواهند شد. از سوی دیگر ضریب اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتر از بنگاه‎های بزرگ است که عمدتاً سرمایه‌بر هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در پایان گفت: اگر این اتفاقات رخ دهد اقتصاد ایران دچار تحولی اساسی خواهد شد. این همان نقطه شروع جراحی در اقتصاد ایران است. باید توجه داشته باشیم که بسیاری از فعالیت‌های بزرگ اقتصادی در میان مردم شهرهای مختلف پخش شود. در این شرایط هر شهری می‎تواند یک پالایشگاه پنج هزار بشکه‎ای داشته باشد و خود آنها هم صادرات فرآورده‌های نفتی را بر عهده بگیرند. در چنین شرایطی به راحتی نمی‎توان ما را تحریم کرد و حتی تحریم‌های کنونی را هم بی‌اثر می‌کنیم. بنابراین محقق شدن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از بنگاه‎های کوچک و متوسط، یک بازی چند سر برد است و لازم است که حتماً دولت توجهی جدی به آن داشته باشد.

انتهای پیام

captcha