جهاد دانشگاهی ظرفیت بالایی در توانمندسازی محرومان دارد
کد خبر: 3837257
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

جهاد دانشگاهی ظرفیت بالایی در توانمندسازی محرومان دارد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل کمیته امداد اردبیل گفت: هدف غایی ما توانمندسازی نیازمندان و خانواده‌های تحت پوشش است، مصداق این حرکت عظیم در جهاددانشگاهی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد گسترش همکاری‌های فی‌مابین، زمینه‌ مناسبی برای توانمندسازی خانوار‌های تحت پوشش فراهم می‌کند.

جهاد دانشگاهی ظرفیت بالایی در توانمندسازی و خودکفایی محرومان داردبه گزارش ایکنا از اردبیل، حسین دشتی، مدیر‌کل کمیته امداد استان اردبیل، روزگذشته، دوم شهریورماه در بازدید از جهاد دانشگاهی استان اردبیل که به همراه معاونان کمیته امداد انجام شد، گفت: زمینه‌های همکاری متعددی در حوزه جهاد دانشگاهی با کمیته امداد وجود دارد به طوری که ما در سال‌های گذشته نیز در قالب تفاهم‌نامه‌های مشترک شاهد این اقدامات مثبت در اردبیل بودیم.

وی با اشاره به اینکه هدف غایی ما توانمندسازی نیازمندان و خانواده‌های تحت پوشش است، بیان کرد: مصداق این حرکت عظیم در جهاد دانشگاهی نیز وجود دارد و به نظر می‌رسد گسترش این فعالیت‌ها زمینه‌های مناسبی را برای توانمندسازی و خودکفایی خانوار‌های تحت پوشش فراهم می‌کند.

مدیرکل کمیته امداد اردبیل فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه گیاهان دارویی و تولید در این بخش را یادآور شد و بیان کرد: نیروی انسانی، مکان و امکانات متعدد کمیته امداد در کنار دانش تولید گیاهان دارویی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، می‌تواند زمینه اشتغال مددجویان و خانوار‌های تحت پوشش را فراهم کند که در این زمینه کمیته امداد آمادگی خود را برای همکاری با جهاد دانشگاهی اعلام می‌کند.

دشتی به اعتبار ۱۴۷ میلیارد تومانی کمیته امداد اشاره کرد و گفت: امسال قرار است این میزان اعتبار برای طرح‌های توانمندسازی خانوار‌های نیازمند در کمیته امداد هزینه شود که ۱۳۰ میلیارد تومان در قالب وام کم بهره ۴ درصد و ۱۷ میلیارد تومان نیز با بهره دو درصد در اختیار مددجویان قرار می‌گیرد.

وی وجود دانش روز و بازاریابی گیاهان دارویی در جهاد دانشگاهی را مهم ارزیابی کرد و افزود: جهاد دانشگاهی این توانایی را دارد که با قرار گرفتن در کمیته امداد زمینه آموزش مددجویان را فراهم کرده و در کنار آن با مشارکت در طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار گام‌های اساسی را در تحول این نهاد انقلابی بردارد.

دشتی طرح توانمندسازی زنان خانوار را طرح مشترک بین دولت و جهاد دانشگاهی اعلام کرد و گفت: مرکز درمان ناباروری قفقاز در ارتباط با درمان مددجویان وارد عمل شده و در این راستا تفاهم‌نامه مشترکی را نیز به امضا می‌رسانیم.

وی آموزش نیروی انسانی در دو حوزه کوتاه‌مدت و بلندمدت را یادآور شد و بیان کرد: دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد با قرار گرفتن در فضای کسب و کار جهاد دانشگاهی و آموزش کاشت و فرآوری گیاهان دارویی می‌توانند با ورود به بازار کار به خودکفایی دست یافته و زمینه توانمندسازی خانوار‌های خود را فراهم کنند.

مدیرکل کمیته امداد استان اردبیل با تأکید بر احصای زمینه‌های همکاری جهاد دانشگاهی و کمیته امداد خواستار کمی شدن این فعالیت‌ها شد و ادامه داد: در فرجه زمانی باقیمانده امیدوارم زمینه‌های همکاری مشترک این دو نهاد انقلابی تبیین شده و براساس برنامه‌ریزی‌های مدون پیش برویم.

دشتی در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب بر موضوع تهیدستان تأکید کرده‌اند و این می‌طلبد تا نهاد‌های انقلابی همچون جهاد دانشگاهی و کمیته امداد با درک صحیح و درست از مبانی این بیانیه وارد عمل شده و پیشگام باشند.

وی جهاد دانشگاهی را مجموعه علمی و حاکمیتی متصل به دانشگاه دانست و گفت: هر قدر فعالیت‌های ما بهره‌دهی و سوددهی به نفع نیازمندان داشته باشند به همان میزان در عمل به بیانیه گام دوم انقلاب موفق خواهیم بود.

حوزه‌های فعالیت جهاددانشگاهی

مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاد دانشگاهی اردبیل نیز در این مراسم ضمن اعلام آمادگی جهت انعقاد تفاهم‌نامه‌های متعدد همکاری با کمیته امداد گفت: تنوع گیاهان دارویی در اردبیل زیاد است و بسیاری از علف‌های هرز موجود در دشت‌های اردبیل جزو گیاهان دارویی هستند و قطعاً زمانی موفق خواهیم شد که در الگوی کشت این گیاهان، گونه‌هایی را ترویج دهیم که توقع آبی کمی دارند و در زمین‌های دیم رشد می‌کنند.

وی یکی از مباحث اصلی و حوزه فعالیت جهاد دانشگاهی را بحث فرهنگی اعلام کرد و گفت: در حوزه فرهنگی خبرگزاری ایسنا و ایکنا به‌صورت منطقه‌ای فعال هستند و در کنار آن مرکز افکارسنجی ایسپا جزو مراکز مورد وثوق دولت و نظام، فعال بوده و در انتخابات ریاست جمهوری با دو درصد خطا نتیجه را در یک نظرسنجی کاملاً تخصصی ارائه کردیم.

اوچی اردبیلی هدف از آموزش دوره‌های مهارتی در جهاد دانشگاهی را ارتقای مهارت فراگیران اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر جهاد دانشگاهی با ۵ مرکز آموزشی در سطح استان فعال است که ۳ مرکز در اردبیل و دو مرکز نیز در گرمی و پارس‌آباد مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین فعالیت مرکز علمی ـ کاربردی جهاد دانشگاهی را نیز یادآور شد و بیان کرد: در حال حاضر از هفته گذشته پذیرش رشته‌های کاردانی شروع شده و آماده پذیرش دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد نیز هستیم.

انتهای پیام

captcha