شناسایی 850 نیت وقف در کشور/90 درصد نیت واقفان کردستانی مساجد است
کد خبر: 3837654
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵

شناسایی 850 نیت وقف در کشور/90 درصد نیت واقفان کردستانی مساجد است

گروه فرهنگی- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان به شناسایی ۸۵۰ نیت واقف در وقف‌نامه‌های کشور اشاره کرد و گفت: علیرغم وجود این تعداد نیت ۹۰ درصد از نیات واقفان کردستان وقف مساجد و امورات دینی بوده که این امر نشان از دغدغه واقفان استان برای حوزه دین بوده است.

به گزارش ایکنا از کردستان، حجت‌الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری که امروز، چهارم شهریورماه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: برای واقع بودن نیاز به داشتن پول و ثروت زیاد نیست بلکه هر فرد با هر توان و تخصصی می‌تواند واقف باشد.
وی افزود: سیره پیامبر اکرم(ص) و صحابه گرانقدرشان نشان می‌دهد که این صحابه همواره بخشی از اموال خود را به امر وقف اختصاص داده‌اند.
ترویج وقف‌های کوچک
حجت‌الاسلام کاروند با تأکید بر ترویج وقف‌های کوچک در جامعه بیان کرد: وقف‌های کوچک و اندک در هر بخشی می‌تواند ثمرات بزرگی را در جامعه داشته باشد.
وی با اعلام اینکه هنرمندان باید در ترویج وقف‌های کوچک اداره اوقاف و امور خیریه را یاری دهند، عنوان کرد: نصب یک آب سردکن در اماکن عمومی نیز می‌تواند وقف باشد و با نوشیدن هر جرعه آب از آن واقف در ثواب آن شریک است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان به وقف‌های دست جمعی و خانوادگی به عنوان یکی دیگر از نوآوری‌های سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره و اعلام کرد: در راستای اجرای این امر گروهی می‌توانند با کمک هم در یک بخش وقفی را داشته باشند و در ثمره ثواب آن با هم شریک باشند.
کردستان دارای فرهنگ متعالی در زمینه وقف است
وی افزود: وجود وقف در هر شهر و خانواده‌ای نشان از فرهنگ ومتعالی و متدین بودن آن‌ها دارد و نمونه عینی این امر در استان کردستان بوده که در تمام شهرهای آن وقف‌های متفاوت از گذشته‌های دور وجود داشته است.
حجت‌الاسلام کاروند به مدیریت اموال وقفی اشاره کرد و ادامه داد: یک واقف در کنار وقف اموال خود می‌تواند تولیت و مدیریت آن موقوفه را برعهده گیرد.
وی با اشاره به اینکه وقف یک مفهوم ناآشنا برای جوانان و نوجوانان است، افزود: در این راستا و برای ترویج بیشتر فرهنگ وقف هنرمندان با خلق آثار هنری خود می‌توانند نقش مؤثری در این امر خیر داشته باشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان در ادامه با اشاره به داستان‌های متفاوت واقفان برای قرار گرفتن در این وادی گفت: هنرمندان با مراجعه به وقف‌نامه‌های موقوفات و به تصویر کشیدن آن در قالب هنر نقش بسزایی در ترویج فرهنگ وقف در جامعه داشته باشند.
واقف یک فرد دردمند است
وی افزود: واقف یک فرد دردمند است که با درک معضلات جامعه اموال و ثروت خود را برای رفع آن معضل وقف می‌کند.
حجت‌الاسلام کاروند به برگزاری ششمین جشنواره وقف چشمه همیشه جاری اشاره کرد و افزود: بخش هنرهای تجسمی ششمین جشنواره وقف به استان کردستان واگذار شده است. هنرمندان در این جشنواره با استفاده از هنر خود آثار و برکات وقف و مضرات موقوفه خواری را به تصویر می کشند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان با اشاره به اینکه بانوان مشارکت خوبی در امر وقف دارند، عنوان کرد: بیش از چهار هزار موقوفه کشور را بانوان وقف کرده‌اند.
وی به وجود ۸۵۰ نیت واقف در وقف‌نامه‌ها اشاره کرد و افزود: علیرغم وجود این تعداد نیت ۹۰ درصد از نیات واقفان کردستان وقف مساجد و امورات دینی بوده است که این امر نشان از دغدغه واقفان استان برای حوزه دین بوده است.
حجت‌الاسلام کاروند یادآور شد: در این راستا ما باید با کمک هنرمندان تمام تلاش خود را برای ترویج این ۸۵۰ نیت وقف به کار گیرند.

بزرگ‌ترین جوایز دنیا مثل نوبل موقوفه است

محمد محرابی، رئیس ادارە ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امورخیریە در ادامه این مراسم اظهار کرد: تمام مردم جامعه ما وامدار فرهنگ وقف هستند و هر کدام به نوعی از خدمات آن بهره‌مند شده‌اند.
وی افزود: همت و تلاشی که واقفان خیراندیش در حمایت از نیازمندان انجام داده‌اند، منجر به بهره‌مندی جامعه از عدالت اجتماعی و ارتقای سرمایه اجتماعی شده است.
محرابی وقف را یک مفهوم جهان شمول دانست و بیان کرد: دانشگاه‌های بزرگ دنیا با وقف اداره می‌شوند. بزرگ‌ترین جوایز دنیا مثل نوبل موقوفه است. حتی در مسائل هوا و فضا، تحقیقات نانو و تحقیقات پزشکی وقف وجود دارد.
وی با اشاره به برگزاری ششمین دوره جشنواره سراسری «وقف چشمه همیشه جاری» بیان کرد: چهار دوره اول این جشنواره به صورت کشوری برگزار شد، از دوره چهارم به بعد هر شهر بە فراخور پتانسیل و ظرفیت‌های خود هرسالە میزبان یک یا چند رشتەی هنری است.
رئیس ادارە ترویج فرهنگ وقف سازمان اوقاف و امورخیریە با بیان اینکە استان کردستان امسال میزبان هنرهای تجسمی و خوشنویسی است، عنوان کرد: در ششمین دوره این جشنواره ٥۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده است.
وی اعلام کرد: امروز در مراسم اختتامیه از آثار برگزیده ششمین دوره جشنواره سراسری «وقف چشمه همیشه جاری» تجلیل به عمل خواهد آمد
یادآور می‌شود؛ در پایان این مراسم از برگزیدگان حوزەی هنرهای تجسمی و خوشنویسی در بخش های کودک و نوجوان تقدیر بە عمل آمد.
انتهای پیام

captcha