فیلم/سلمان فرانسوی را بیشتر بشناسیم
کد خبر: 3837876
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
به یاد متفکر عالیقدر فرانسوی مرحوم پروفسور کریستین بونو؛

فیلم/سلمان فرانسوی را بیشتر بشناسیم

گروه چندرسانه‌ای ــ پروفسور کریستین یحیی بونو، اندیشمند فرانسوی، مترجم قرآن، نویسنده و استاد فلسفه و عرفان شیعی، روز گذشته، 4 شهریورماه در سن ۶۰ سالگی در حادثه‌ای در کشور ساحل عاج درگذشت.

به گزارش ایکنا، پروفسور کریستین بونو، استادی کامل در تمامی زمینه‌های معارفی خصوصاً فلسفه بود. حقیقتاً به ایشان می‌توان لقب سلمان فرانسوی داد. وی برای رسیدن به حقیقت به سفرهای متعدد به اسپانیا، مراکش، ایتالیا، بلژیک، هلند، آلمان و... پرداخت. با آثار رنه گنون فیلسوف مسلمان فرانسوی آشنایی پیدا کرد. تحت تأثیر آثار او در سال 1979 به دین اسلام مشرف شد. در دانشگاه با آثار هانری کربن، که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود، آشنا شد و با راهنمایی‌های احمد حمپاته، عارف آفریقایی و از رؤسای سلسله تیجانیه به مذهب شیعه مشرف شد و نام خود را یحیی علوی نهاد.
وقتی عرفان امام خمینی(ره) را دید عاشق ایشان شد و تز دکترای خود در سوربون فرانسه را با محوریت عرفان امام خمینی قرار داد تا امام روح‌الله را هم خوب بشناسد و هم به تشنگان حقیقت ایشان را خوب بشناساند. بونو سال 1987 مدرک پروفسور اگرژه را اخذ کرد. رساله دکتری «الهیات در آثار فلسفی و عرفانی امام خمینی» او در دانشگاه سوربون به‌ عنوان پژوهش سال برگزیده شد. وی برای تدوین رساله خود از سال 1991 به ایران آمد و مدت هفت سال از محضر مرحوم آیت‌‌الله آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی کسب فیض کرد. اشتیاق قلبی بونو به امام رضا(ع) به حدی بود که 15 سال در مشهد سکنی گزید و سال 2001 به عنوان خادم قرآن شناخته شد. وی با وجودی‌ که توانسته‌ بود بهترین تز دکتری را دریافت کند به دلیل مسلمان بودن از تدریس در دانشگاه محروم شد.
از جمله تألیفات این دانشمند مسلمان فرانسوی، تصوف و عرفان اسلامی به فرانسه، امام خمینی عارف ناشناخته قرن بیستم به زبان فرانسه، وصیتنامه امام خمینی (با مقدمه و حواشی) به‌ فرانسه، آیین انقلاب اسلامی (منتخبی از آثار و بیانات امام خمینی) به فرانسه، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر اثر امام خمینی به فرانسه و تفسیر و ترجمه قرآن است.

captcha