رشد ۳۷ درصدی جمع‌آوری زکات در سال جاری
کد خبر: 3837951
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

رشد ۳۷ درصدی جمع‌آوری زکات در سال جاری

گروه جامعه ــ دبیر شورای عالی زکات کشور از جمع‌آوری ۳۳۶ میلیارد تومان زکات در کشور طی پنج ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: میزان زکات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

رشد ۳۷ درصدی جمع‌آوری زکات در پنج‌ ماهه نخست سال جاریبه گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی کمیته امداد؛ سی و ششمین جلسه شورای عالی زکات کشور، سه‌شنبه پنجم شهریورماه، با حضور شخصیت‌هایی همچون حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، رئیس شورای عالی زکات، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد، سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان و حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در محل کمیته امداد برگزار شد.

رئیس شورای عالی زکات کشور در این جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه زکات در پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی و فقرزدایی در جامعه گفت: ترویج سنت زکات وظیفه همه کسانی است که در این نظام مسئولیت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با تأکید بر لزوم هزینه‌کرد زکات برای فقرا و محرومان اضافه کرد: با تصمیم شورای عالی زکات مقرر شده است ۶۰ درصد از زکات جمع آوری‌شده صرف امور معیشتی مردم نیازمند در همان منطقه شود و مابقی در امور فرهنگی، عمرانی و ... استفاده می‌‌شود.

وی ادامه داد: خدمت به مردم و نظام توفیقی است که نصیب ما شده و باید همواره آگاه باشیم که پایه‌های مسئولیت ما روی موج خون شهدا بنا شده است.

در ادامه این جلسه، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر گفت: زکات، وسعتی با محدوده کشوری دارد و به همین نسبت در تبلیغ و جمع‌آوری زکات با مشکلاتی مواجه هستیم که از جمله آن می‌توان به کمبود نیروی اجرایی در بحث تبلیغ و جذب اشاره کرد.

وی به ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی در روستاهای سراسر کشور اشاره کرد و افزود: می‌توان از این ظرفیت تبلیغی وسیع برای ترویج واجب زکات به بهترین شکل استفاده کرد.

بختیاری یادآوری کرد: بر همین اساس به دنبال این هستیم تا با انجام تفاهم‌نامه‌ای با سازمان تبلیغات اسلامی، به صورت پایلوت در چند استان از توان روحانیون سازمان تبلیغات که در روستاها مستقر هستند در امر زکات استفاده کنیم و پس از بررسی نتایج، این طرح را در سراسر کشور اجرایی کنیم.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در سال ۹۷ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان زکات در کشور جمع‌آوری شد، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال ۹۸ تاکنون ۳۳۶ میلیارد تومان زکات از سراسر کشور جمع‌آوری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد رشد داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه همه مسئولان باید خود را خادم زکات بدانند، گفت: متأسفانه واجبات فراموش شده زیادی داریم که زکات یکی از آن‌هاست.

وی با بیان اینکه زکات یک موضوع مردمی و غیردولتی است، افزود: باید تا حد امکان زکات به عنوان مسئله‌ای فرهنگی و اجتماعی از دولتی شدن فاصله بگیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور بر اهمیت استفاده از ظرفیت ایام محرم و صفر برای ترویج زکات تأکید کرد و ادامه داد: لازم است از ظرفیت تبلیغی صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها در این موضوع استفاده بهینه شود.

همچنین در این جلسه سیدپرویز فتاح، دبیر سابق شورای عالی زکات کشور با تأکید بر افزایش آمار جمع‌آوری زکات در سال‌های اخیر گفت: توفیقات در تبلیغ و ترویج زکات نسبی بوده و با توان بالقوه کشور فاصله دارد.

وی با اشاره به شرایط حساس کشور و تحریم‌های ظالمانه دشمنان یادآوری کرد: در شرایط فعلی، زکات می‌تواند بخشی از فقر و محرومیت را در مناطق مختلف برطرف کند.

رئیس بنیاد مستضعفان، زکات را دارویی مؤثر برای رفع چهره فقر به ویژه در مناطق روستایی دانست و تأکید کرد: باید تلاش بیشتری برای استفاده از ظرفیت علما، رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها برای ترویج زکات انجام شود.

در پایان این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اهدای لوح تقدیر از خدمات سیدپرویز فتاح در دوران تصدی بر ریاست کمیته امداد و دبیری شورای عالی زکات تقدیر کرد.

انتهای پیام

captcha