اولویت جهاددانشگاهی؛ توانمندسازی نیروی انسانی در راستای توسعه اشتغال
کد خبر: 3838190
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

اولویت جهاددانشگاهی؛ توانمندسازی نیروی انسانی در راستای توسعه اشتغال

گروه اجتماعی- رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: جهاددانشگاهی با توانمندسازی نیروی انسانی به دنبال توسعه اشتغال استان اردبیل است.

اولویت جهاددانشگاهی؛ توانمندسازی نیروی انسانی در راستای توسعه اشتغالبه گزارش ایکنا از اردبیل، مهران اوچی اردبیلی، رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل، صبح امروز، ششم شهریورماه در دیدار مجری طرح آبادانی و پیشرفت منطقه گرمی(مغان) با بیان این مطلب افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیل‌های طبیعی و متنوع استان اردبیل، اگر کشاورزان با آموزش و آگاهی در این حوزه فعالیت کنند شاهد تحول و توسعه این بخش خواهیم بود و جهاددانشگاهی با توانمندسازی نیروی انسانی به دنبال توسعه اشتغال استان است.

وی یادآور شد: به منظور توسعه بخش گیاهان دارویی و استفاده از پتانسیل‌های استان و فناوران و پژوهشگران این عرصه، جهاددانشگاهی استان اردبیل به راه اندازی مرکز رشد گیاهان دارویی و آزمایشگاه کشت بافت اقدام کرده است.

عضو هیأت علمی جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه در این مرکز مراحل تولید محصول از اهلی سازی، کشت و فرآوری گیاهان دارویی انجام می‌گیرد و مورد توجه استان است، اظهار کرد: در حال حاضر در این مرکز از ۱۶ شرکت با ۳۴ ایده فناورانه حمایت می‌شود و تاکنون ۳ شرکت از این تعداد، دانش بنیان شده‌اند.

اوچی اردبیلی از تولید ۲۲ محصول دارویی در مرکز رشد فرآوری گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل با حمایت این نهاد خبر داد و خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی سعی دارد حوزه تولید گیاهان دارویی بومی استان را ساماندهی کند که این امر نیاز به همکاری متولیان امر دارد.

وی با اشاره به فعالیت‌های مهم این نهاد در حوزه سلامت باروری در استان، یادآور شد: مرکز درمان ناباوری قفقاز جهاددانشگاهی اردبیل نمونه‌ای از دانش فنی پژوهشگاه رویان محسوب می‌شود که در استان بومی سازی شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون طبق اعلام خانواده‌ها، درمان بیش از یک هزار و ۲۵۰ زوج نابارور مراجعه کننده به این مرکز با موفقیت همراه بوده است، افزود: در این مرکز تمام تجهیزات لازم و روش‌های درمانی مدرن برای ارائه خدمات درمان نازایی فراهم شده است.

اوچی اردبیلی اظهار کرد: جهاددانشگاهی استان اردبیل در حوزه پژوهش و فناوری علاوه بر فعالیت در بخش گیاهان دارویی و سلامت باروری در حوزه گردشگری سلامت نیز فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۰ درصد از ورودی از مرز بیله‌سوار به قصد سلامت انجام می‌گیرد، ادامه داد: جهاددانشگاهی با توجه به ظرفیت‌های موجود در این مرز اقدام به مطالعه، بررسی و ساماندهی این بخش نموده و برنامه مدونی برای این امر در دو فاز تهیه کرده است که به یقین توسعه گردشگری در استان را به دنبال خواهد داشت.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل اضافه کرد: این نهاد با ارائه آموزش و دوره‌های مهارتی و عملیاتی کردن طرح‌های حوزه اشتغال به دنبال ایجاد فرصت و زیرساخت‌های کسب و کار و کارآفرینی در جامعه است.

اوچی اردبیلی یادآور شد: با هدف فراهم کردن زمینه خوداشتغالی و اتصال به بازار، طرح ملی «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار» به کارفرمایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری توسط جهاددانشگاهی در استان اردبیل در حال اجراست که این طرح علاوه بر استان اردبیل در ۲۳ استان نیز اجرا خواهد شد.

استفاده از ظرفیت جهادانشگاهی در توسعه شهرستان گرمی
سیدحسن نعمت‌اله‌زاده، مجری طرح آبادانی و پیشرفت منطقه گرمی(مغان) نیز در این جلسه با اشاره به اینکه شهرستان گرمی از یازده منطقه منتخب بنیاد علوی برای اجرای طرح‌های توانمندسازی است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های خوب جهادانشگاهی اردبیل در استان، موسسه بنیاد علوی به دنبال بهره‌مندی از پتانسیل‌های این نهاد انقلابی در توسعه شهرستان گرمی است و به یقین همکاری این نهاد در تحقق این امر می‌تواند برای منطقه مثمرثمر شود و مشکلات این منطقه را به حداقل برساند.

نعمت‌اله‌زاده با بیان اینکه بنیاد علوی به عنوان بازوی بنیاد مستضعفان، در امور خیریه و عام‌المنفعه فعالیت دارد، اظهار کرد: این موسسه تاکنون در حوزه‌های سلامت، برگزاری اردو‌های دانش آموزی، توزیع البسه رایگان، ارتقاء تحصیلی دانش‌آموزان محروم، اعطای وام به دانشجویان محروم مستعد و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی خدمات حمایتی ارائه کرده است.

وی ارائه کمک‌های اثربخش برای ارتقا توانایی مادی، فرهنگی و معنوی مستضعفان و محرومان را از مهم‌ترین ماموریت‌های بنیاد علوی عنوان کرد و افزود: این موسسه با ارائه خدمات به موقع و اثربخش به امور معیشتی نیازمندان کمک می‌کند که جهاددانشگاهی اردبیل نیز می‌تواند در این امر همکاری نماید.

مجری طرح آبادانی و پیشرفت منطقه گرمی(مغان) ادامه داد: با توجه به زمینه‌های فعالیت جهاددانشگاهی در استان، مشارکت این نهاد در فعالیت‌های موسسه بنیاد علوی بسیار تاثیر‌گذار خواهد بود.

نعمت‌اله‌زاده به زیرساخت‌های آموزشی و تجارب جهاددانشگاهی در این زمینه اشاره و تصریح کرد: در راستای ایجاد زمینه اشتغال ساکنان مناطق روستایی و محروم، ارائه آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی ضرورت دارد که سعی خواهیم کرد از ظرفیت جهاددانشگاهی در این زمینه استفاده کنیم.

وی ظرفیت‌های منطقه گرمی در زمینه گیاهان دارویی را ابزار مناسبی برای توسعه این شهرستان و کمک به اقتصاد آن دانست و اضافه کرد: جهاددانشگاهی اردبیل به عنوان یکی از متولیان ساماندهی گیاهان دارویی می‌تواند در هدایت کشاورزان به سمت کشت و تولید این گیاهان سهم بسزایی ایفا کند و ما از این پتانسیل برای ایجاد اشتغال پایدار در روستا‌های منطقه گرمی بهره خواهیم برد.

یادآور می‌شود؛ نعمت‌اله‌زاده، مجری و جاهد، مسئول طرح آبادانی و پیشرفت منطقه گرمی(مغان) از مرکز رشد گیاهان دارویی، آزمایشگاه‌های کشت بافت و ژنتیک، دفتر نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان و مراکز آموزشی جهاددانشگاهی استان اردبیل بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت‌های آن قرار گرفتند.

انتهای پیام

captcha