ساخت سه مدرسه قرآنی تا سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3838410
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۹

ساخت سه مدرسه قرآنی تا سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاری

گروه فعالیت‌های قرآنی _ نماینده کارگروه تدوین سند قرآنی چهارمحال و بختیاری به ساخت مدارس قرآنی اشاره کرد و گفت: بسترسازی‌های لازم برای تأسیس مدارس قرآنی با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است که طبق سند راهبردی قرآن کریم تا سال ۱۴۰۰در سه شهرستان استان سه مدرسه قرآنی تأسیس خواهد شد.

ساخت سه مدرسه قرآنی تا سال ۱۴۰۰ در چهارمحال و بختیاریبه گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، مهدی پرتویی، نماینده کارگروه تدوین سند قرآنی چهارمحال و بختیاری در چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی که عصر روز گذشته پنجم شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه تا کنون ۲۰ جلسه در قالب شورای توسعه قرآنی اما بدون محوریت قرآنی برگزار شده است، بیان کرد: یکی از خروجی‌های این جلسات سند راهبردی قرآن است که امیدواریم به فراموشی سپرده نشود.

وی با اشاره به اینکه این سند از سال ۹۶ با افق هشت ساله اجرا می‌شود، افزود: مهمترین رویدادی که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در سال‌های اخیر انجام شده است، تهیه منشور توسعه فرهنگ قرآنی بود که در پی آن تشکیل شورای فرهنگ قرآنی ایجاد شد که مفاد منشور را عملیاتی کند لذا به دنبال آن در همه استان‌ها شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی تشکیل شد و چهارمحال و بختیاری سرآمد سایر استان‌ها شد که رتبه اول را نیز به دلیل اجرای جلسات به صورت محکم و با حضور حداکثری کسب کرد.

پرتویی گفت: طی یک سال و با بیش از هزار نفر ساعت در دانشگاه شهرکرد جلساتی با حضور نخبگان قرآنی، اساتید، روحانیون و ... در راستای سند راهبردی قرآن که یکی از مصوبات شورا است برگزار شد که بعد از یک سال سند آماده و به عنوان الگویی از طرف شورای توسعه قرآنی کشور به سایر استان‌ها معرفی شد.

وی با بیان اینکه دو سال جلسات این شورا ابلاغ و برگزار نشد و این امر دو دغدغه از جمله اینکه این سند به صورت نمادین نباشد و اعتبارات لازم برای اجرای ۲۱ فعالیت قرآنی تأمین شود را به دنبال داشت، بیان کرد: سرمایه‌هایی برای اجرای این فعالیت‌ها در نظر گرفته شده است که نهادها، شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان، اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات، اداره کل اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی، حوزه‌ها، دانشگاه‌ها و موسسات قرآنی از جمله این سرمایه‌ها هستند.
وی به سرمایه‌های انسانی اشاره کرد و افزود: حافظان کل قرآن استان که در سال ۹۵ حدود ۸۵نفر بودند و تعداد ۷۰۰نفر حافظ پنج جزء به بالا، قاریان، پژوهشگران، مدرسان و اساتید قرآنی نیز سرمایه‌های انسانی هستند.
نماینده کارگروه تدوین سند راهبردی قرآن استان مجمع خیرین قرآن و عترت، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، اداره کل تبلیغات اسلامی را از سرمایه‌های مالی برای اجرای فعالیت‌های قرآنی برشمرد و گفت: تنها راهکار دریافت اعتبارات مردمی تشویق مردم و توسعه مشارکت‌های مردمی است که بعد از سه سال پیگیری مجمع خیرین استان تشکیل و بعد از دریافت مجوز با عنوان یک ان‌جی‌او قرآنی در حال انجام وظیفه است.

افزوده شدن مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث به مقاطع دانشگاهی

پرتویی با بیان اینکه رشته علوم قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی هفت سال است که در دانشگاه شهرکرد دانشجو می‌پذیرد، افزود: متأسفانه هنوز مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این رشته در دانشگاه اضافه نشده است که طبق این سند راهبردی این مقاطع تا سال ۱۴۰۰ به رشته‌های دانشگاه افزوده خواهد شد.

ساخت سه مدرسه قرآنی در سه شهرستان

وی در پایان به ساخت مدارس قرآنی اشاره کرد و ادامه داد: بسترسازی‌های لازم برای تأسیس مدارس قرآنی با همکاری آموزش و پرورش انجام شده است که طبق این سند راهبردی تا سال ۱۴۰۰در سه شهرستان استان سه مدرسه قرآنی تأسیس خواهد شد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیر کل اداره تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در رابطه با آسیب‌های هیئات مذهبی در ماه محرم بیان کرد: فعالیت‌های محرم بر مسئله خانواده متمرکز شده است. عدم ورود هیئات مذهبی به مسائل اجتماعی یک آسیب محسوب می‌شود که برای کنترل این موضوع با برخی از هیئات صحبت شده است تا در عوض خرید علم پول مورد نظر را در تهیه جهیزیه و مسائل این چنین صرف کنند.

وی به خیمه سوزی در روز عاشورا به عنوان آسیب دیگر هیئات اشاره کرد و افزود: این فعل یک آسیب اجتماعی است و علاوه بر اینکه تحریفاتی نیز در آن ایجاد شده است بدون استعلام ثبت ملی شده است و علاوه بر مشکلات جانبی که در بحث ترافیک شهری برای نیروی انتظامی دارد مسائل فرهنگی افراد را نیز تحت شعاع قرار داده است.

محور نبودن مسجد؛ آسیب هیئات مذهبی

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری به محور نبودن مساجد و روحانیت در مراسمات عزاداری اشاره کرد و گفت: متأسفانه در عزاداری‌ها مساجد خلوت و خیابان‌ها شلوغ می‌شوند که این امر یکی از آسیب‌های عزاداری محسوب می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان به فعالیت‌های که مسئولان فرهنگی استان انجام داده‌اند اشاره و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه« شمیم حسین» با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث توزیع نذورات انجام وظیفه خواهند کرد، همچنین مقرر شده است تا جلسات عزاداری در ماه محرم با قرائت قرآن آغاز شوند و موضوعات گام دوم انقلاب اسلامی و خانواده دو محور اصلی سخنرانی‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۱۳۷۰ هیئت مذهبی در استان فعالیت می‌کنند، گفت: اگر برای هر هیأت یک جلسه آموزشی به منظور مقابله با آسیب‌های اجتماعی برگزار کنیم هزینه بالایی را لازم دارد لذا تنها راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی افزایش عمق فرهنگی افراد است.

حجت‌الاسلام طاهری در پایان پخش موسیقی‌های ناهنجار در هیئات را یک آسیب اجتماعی مهم دانست که نیاز به بحث و بررسی دارد.

انتهای پیام

captcha