تبیین نهضت حسینی در اجتماع علمای مسلمان اوگاندا
کد خبر: 3839782
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳

تبیین نهضت حسینی در اجتماع علمای مسلمان اوگاندا

گروه بین‌الملل ــ رایزنی فرهنگی ایران در اوگاندا در اجتماع علمای مسلمان این کشور فلسفه نهضت امام حسین(ع) و قیام عاشورا را برای حاضران تبیین کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، همزمان با ماه محرم، مراسمی برای بزرگداشت مرحوم الحاجی محمد مووانگا، از شخصیت‌های دولتی، دینی و فرهنگی اوگاندا با حضور کابگو اسماعیل، امام جمعه منطقه چابادازا، موسی چیگونگو، معاون رئیس جمهور در جنبش مقاومت ملی اوگاندا، محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا و جمعی از نمایندگان مجلس در شهرستان بوتامبالا واقع در استان‌های مرکزی این کشور برگزار شد.

محمدرضا قزلسفلی، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا هم در سخنانی، با اشاره به آغاز سال جدید 1441 قمری و اینکه محرم ماه عزا برای مسلمانان است، گفت: هر سال در ماه محرم و ایام عاشورا، پیامبر اکرم(ص)، مسلمانان جهان، پیروان ادیان الهی، آزادگان و محبان اهل بیت(ع) برای شهادت مظلومانه امام سوم مسلمانان جهان و مصیبت بزرگ کربلا عزادار هستند.

صف‌آرایی حق و باطل در قیام عاشورا

وی گفت: آنچه در واقعه کربلا اتفاق افتاد، این بود که تمام جبهه باطل در برابر جبهه حق صف آرایی کرده و فرزند رسول گرامی اسلام(ص) و هفتاد و دو تن از یاران امام حسین(ع) را که حافظ و ضامن قرآن مجید، سلامت اسلام ناب، حامی ارزش‌های انسانی و میراث حضرت محمد(ص) و انبیاء الهی بودند به شهادت رساندند.

قزلسفلی افزود: انسان اشرف مخلوقات است و تعقل، تفکر، آگاهی، آزادی و آزادگی، خلاقیت، سازندگی و ... از جمله ویژگی‌هایی است که خداوند در وجود انسان نهاده است.

رایزن فرهنگی کشورمان در اوگاندا اظهار کرد: اگر مسلمانان مواضع دشمنان را به خوبی بشناسند، هرگز تحت ظلم و ستم قرار نگرفته و منابع غنی طبیعی و انسانی آن‌ها غارت نخواهد شد.

وی با تأکید بر شناخت دوست از دشمن گفت: در شرایط دنیای پیچیده امروز برای مسلمانان ضروری است تا از همه مسائل و جریان‏‌های فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... زمان آگاه باشند.

در ادامه موسی چیگونگو، معاون رئیس‌جمهور در جنبش مقاومت ملی اوگاندا از همکاری‌های رایزنی فرهنگی ایران در این کشور در راستای ایجاد وحدت، تقویت حس میهن‌دوستی و ترغیب جوانان به تلاش و کوشش برای توسعه آن در جامعه تقدیر کرد.

تأکید بر ضرورت نشر تعالیم قرآن

وی در بخشی از سخنان خود از رهبران دینی خواست با معرفی هرچه بیشتر تعالیم و معارف اسلام و قرآن کریم مسیر مردم را به وحدت، محبت و صلح در کشور سوق دهند.

بدرو حسن سِگوجا، استاد دانشگاه اوگاندا نیز در سخنانی، خواستار گسترش محبت، دوستی، برادری، عشق و وحدت به دور از هر گونه تفرقه و خشونت شد.

در ادامه این مراسم، دبیرکل جامعه مسلمانان کیبولی بر ضرورت هدایت مردم به سوی جامعه‌ای مبتنی بر معیارهای اخلاقی و انسانی از سوی رهبران تأکید کرد.

همچنین شیخ علی موندو، رهبر جامعه طریقت صوفیان اوگاندا و شرق آفریقا در سخنانی، گفت: همه ما از حضرت آدم(ع) هستیم، تنها تفاوت انسان‌ها ایمان، تقوی و عمل صالح است و همه با هم برادر بوده و باید همدیگر را دوست داشته باشیم.

وی به خشونت‌طلبان، اتهام‌زنندگان، تکفیر‌کنندگان و تفرقه‌افکنان هشدار داد که با اقدامات غیر اسلامی و ضد انسانی خود، جامعه را با بحران‌های مختلف مواجه نکرده و موجب تفرقه در امت واحده اسلامی نشوند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha