مهمترین شرط عزاداری صحیح رعایت اصول دینی است/ هیأتی که نماز صبح را قضا کند ثوابی ندارد
کد خبر: 3840690
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
منطق حسینی/2

مهمترین شرط عزاداری صحیح رعایت اصول دینی است/ هیأتی که نماز صبح را قضا کند ثوابی ندارد

گروه اجتماعی ـ مدرس حوزه علمیه شهرکرد گفت: یکی از آسیب‌های عزاداری رعایت نکردن اصول است که متآسفانه در برخی از هیئات نماز را فرع و عزاداری را اصل دین تلقی کرده‌اند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالفضل احمدی، مدرس حوزه علمیه شهرکرد در رابطه با مطابق نبودن برخی از شیوه‌های عزادارای امروز با موازین اسلامی در گفت و گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: گاهی اوقات توجه بی‌رویه به مسئله عزاداری و هدف قرار دادن عزاداری سبب می‌شود کیفیت این مجالس دچار خطا شود.

حجت‌الاسلام احمدی ادامه داد: استفاده از آلات موسیقی و ضرب، برخی از حرکت‌ها مانند عریان شدن، بالا و پایین پریدن‌ها، خراش زدن‌ها و یا ابزاری مانند غلاده و...، عزاداری با استفاده از اشعار بی‌محتوا و پوچ که خلاف حالات و روحیات عصمت و طهارت(ع) بود و یا پرداختن در منبرها به مسائل سست و بی‌محتوا مهمترین آسیب عزاداری‌ها تلقی می‌شود و همچپنین وجود برخی علامت‌ها در هیئت که چند جوان باید آن را بلند کند که سبب ایجاد آسیب جسمی به افراد و شبهه در اذاهان عمومی می‌شود، از جمله برخی از آسیب‌هایی است که امروزه گرفتار شده‌ایم.

وی در رابطه با اینکه برپایی مراسم عزاداری مجوزی برای رعایت نکردن حق‌الناس نیست، ادامه داد: اگر هدف مقدسی داریم، وسیله رسیدن به آن هدف نیز باید مقدس باشد یعنی انسان نمی‌تواند گناه کند و با گناه به هدف مقدسی برسد در این صورت یعنی هدف برای ما مشخص نشده است. لذا حق‌الناس و یا هر گناه دیگری که در این مسیر رخ دهد به جای اینکه ما را به هدف نزدیک کند از هدف دور خواهد کرد.

مدرس حوزه علمیه شهرکرد اظهار کرد: مسئله حق‌الناس موضوعی بود که سیدالشهدا بر آن پایبند و بسیار حساس بودند مسلماً نظر همه مراجع دینی، عرف و شرع بر این است که باید به گونه‌ای عزاداری کرد که کوچک‌ترین مزاحمتی را برای افراد ایجاد نشود، پس باید در انتخاب ساعت و مکان عزاداری دقت کنیم تا سبب گناه نشود.

برپایی مجالس عزاداری با رعایت حق‌الناس

این کارشناس مذهبی در رابطه با اینکه چگونه می‌توان مراسم عزاداری را با رعایت حق‌الناس برپا کرد، تصریح کرد: عزاداری هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است، تعریف عزاداری به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری حفظ مکتب حسینی است زمانی که این هدف مشخص شد عزاداری انجام شده نیز باید در چهارچوب نظام و دین باشد.

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: عزاداری‌ها باید به گونه‌ای باشد که به مساجد، بیت‌المال و نظام آسیب نرساند و سبب ایجاد شبهه و انحراف در ذهن مخاطبان نباشد، همچنین باید از استفاده از حالت‌ها و کیفیت‌های نامتناسب با اهل بیت(ع) پرهیز کرد که در این صورت می‌توان گفت این عزاداری مجلسی با محتوای صحیح است که ما را به هدف اصلی می‌رساند.

با عزاداری نادرست بهانه به دشمن ندهیم

وی با بیان اینکه در روایات به شدت بر روی گریه تأکید شده است، توضیح داد: حضرت امام حسین(ع) می‌فرماید: « أنأ قتیل العبرات» (من کشته اشک‌ها هستم) لذا جایگاه عزاداری‌ها باید متناسب با شأن سیدالشهدا باشد و بهانه به دست دشمن ندهیم که اصل عزاداری را تحریف کنند.

مدرس حوزه علمیه شهرکرد به داستان تاریخی اشاره کرد و گفت: در زمان پیامبر هرگاه مسلمانان می‌خواستند از پیامبر درخواست کنند به آن‌ها توجه کنند از کلمه« راعنا» استفاده می‌کردند راعنا در نگاه یهودی‌ها یک ناسزا بود اما مسلمانان از آن اطلاع نداشتند. لذا یهودی‌ها به زبان مسلمانان قصد توهین به پیامبر را داشتند و برای این کار آیه 104 سوره مبارکه بقره نازل شد و در این آیه خداوند فرمود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَقُولُوا رَاعِنَا وَقُولُوا انْظُرْنَا وَاسْمَعُوا ۗ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ أَلِيمٌ» نازل شد. راعنا کلمه مناسبی برای مسلمانان بود اما چون ابزاری برای کافران بود برای آن آیه نازل شد.

حجت الاسلام احمدی افزود: امروزه نیز حالاتی مانند قمه زنی و یا خراش دادن شاید به ظاهر ایرادی نداشته باشد اما باید شرایط را بسنجیم تا ابزاری را برای دشمن ایجاد نکنیم.

سازمان تبلیغات اسلامی متولی هیئات مذهبی

این کارشناس مذهبی در رابطه با اینکه آیا نهادی برای رسیدگی به شکایت هیئات وجود دارد یا خیر؟ گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به هیئت‌ها مجوز اجرا می‌دهد لذا می‌تواند آن‌ها را نیز مدیریت کند و اگر کسی مشکلی را دید می‌تواند از طریق این نهاد اقدام کند.

طراحی آئین‌نامه‌ای برای هیئات مذهبی به منظور ارتقا کیفیت

حجت‌الاسلام احمدی برای ارتقا کیفیت هیئات پیشنهاد داد: اگر برنامه‌هایی از قبیل نشست‌های دوره‌ای در طول سال‌های متوالی، کارگاه‌ها آموزشی برای ارتقا کیفیت جلسات، جلسه با مداحان و آموزش چگونگی انتخاب شعر متناسب با مجالس حضرت اباعبداالله و عرصه سیاسی فرهنگی و اقتصادی مردم و .. توسط مداحان و سخنرانان برپا و آسیب شناسی شود و راهکارهایی برای مقابله با این آسیب‌ها مطرح شود و در نهایت آئیین نامه‌ای تهیه و در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی که نهاد و پایگاه اصلی هیئات است قرار بگیرد و به هیئت‌ها طبق این منشور مجوز داده شود و کنترل شوند قعطاٌ هیئت‌های حساب شده‌تری را خواهیم داشت.

مدرس حوزه علمیه شهرکرد در رابطه با اختلافات میان هیئات مذهبی و هیئت امنای مساجد اظهار کرد: معمولاً برگزار کننده هیئات جوان هستند و هیئت امنای مساجد مسن سال هستند که جوانان دوست دارند مجلس شور داشته باشند و فضا سازی شود اما با مخالفت هیئت امنای مسجد روبرو می‌شوند که البته برخی مواقع نیز حق با مسجدی‌ها است زیراکه آسیب زدن به مسجد بخاطر فضا سازی جایز نیست لذا فضا سازی باید متناسب شود تا اموال مسجد تخریب نشود.

مکانی ثابت برای هیئت‌ها در نظر بگیریم

وی ادامه داد: برخی از مساجد کوچک هستند و گاهی هیئات در مناسبت‌های مهم مانند دهه اول محرم به دنبال ایجاد فضای بزرگ‌تری هستند که مجبورند از مکان‌هایی مانند مدارس و ورزش‌گاه‌ها استفاده کنند اما اگر این امکان فراهم شود که این مکان‌ها برای هیئت ثابت شود ایده خوبی است که می‌توان به رشد هیئات کم کرد.

حجت‌الاسلام احمدی اظهار کرد: البته باید به گونه‌ای برنامه ریزی شود که در طول سال مسجد محل عبادت و نماز باشد و مجالس عزاداری شهادت ائمه در آن برگزار شود و مناسبت‌های بزرگ‌تر مانند دهه اول محرم  که جمعیت چند هزار نفری در هیئات هستند از فضاهای بزرگ‌تری استفاده کنند.

رعایت نکردن اصول دینی مهمترین آسیب عزاداری

 مدرس حوزه علمیه شهرکرد در رابطه با ساعت نامناسب آغاز و پایان برخی جلسات عزاداری، گفت: یکی دیگر از آسیب‌های عزاداری رعایت نکردن اصول است که متآسفانه در برخی از هیئات نماز را فرع و عزاداری را اصل دین تلقی کرده‌اند. زمانی که مجلسی ساعت 22 آغاز شود حداقل تا ساعت یک بامداد ادامه خواهد داشت که اگر صد در صد نباشد اما غریب الاتفاق نماز صبح افراد قضا خواهد شد و این هیئت و مجلسی که سبب قضا شدن نمازها شود چه ثوابی دارد؟ آیا مورد تأیید امام حسین(ع) که برای به پا داشتن نماز و دین قیام کرد است؟ لذا مهمترین شرط عزاداری صحیح رعایت اصول دینی است.

انتهای پیام

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۱:۴۵
0
0
سلام جناب اقای احمدی کی گفته نماز صبح قضا بشود عزاداری ثواب ندارد ؟
captcha