مدیران فراری از کار منتظر سلب توفیق باشند
کد خبر: 3840810
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
هر روز محرم با یک حدیث/ 6

مدیران فراری از کار منتظر سلب توفیق باشند

کانون خبرنگاران نبأ ــ از امام حسین(ع) روایت شده: «اِنَّ حَوائِجَ الناسِ اِلیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلیکُم فَلا تَمَلّوا النِّعَم فَتَجوزُوا النِّعَم» یعنی همانا نیازهای مردم که به شما عرضه می‌شود از نعمت‌های خدا بر شماست. پس از آن‌ها ملول نشوید، مبادا که از آن‌ها محروم شوید.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، به مناسبت ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان، اباعبدالله الحسین(ع) و یاران وفادارش، حدیثی از امام کربلا دیده مرور می‌شود.

در کتاب «الدرة الباهرة من الاصداف الطاهرة» اثر محمد بن مکی مشهور به شهید اول از امام حسین(ع) روایت شده: «اِنَّ حَوائِجَ الناسِ اِلیکُم مِن نِعَمِ اللهِ عَلیکُم فَلا تَمَلّوا النِّعَم فَتَجوزُوا النِّعَم» یعنی همانا نیازهای مردم که به شما عرضه می‌شود از نعمت‌های خدا بر شماست. پس از آنها ملول نشوید، مبادا که از آن‌ها محروم شوید.

یکی از توفیقات بزرگ در زندگی انسان این است که بتواند به مردم در جامعه و نظام اسلامی خدمت کند. مسئولین کشور در هر رده چه در سطح وزیران و چه زیرمجموعه‌های کوچک‌تر باید قدر این نعمت بزرگ را بدانند.

در این روایت شریف به صراحت بیان شده که اگر مسئولین از برآورده‌ساختن نیاز مردم به نحوی که شایسته است برنیایند و در این راه خسته شوند، احتمال گرفتن این نعمت و سپردن آن به دیگری از سوی خداوند سبحان وجود دارد. پس خوب است همه ما در هر مقام و مسئولیتی که هستیم اول قدر این نعمت را بدانیم و دوم در رفع حوائج و خواست‌های نیازمندان و مراجعین بکوشیم.

یک مدیر یا رئیس باید با روی گشاده با مردم و مراجعین خود برخورد کند و این یکی از الزامات قدردانستن این نعمت بزرگ است. خدای سبحان نیز اجر این عَمل را در نامه اَعمال انسان ثبت می‌فرماید، چنانچه حتی در مورد فرعون در روایات آمده که 400 سال به رغم کفر و ظلمی که داشت به او فرصت داده شد و بعد به عذاب الهی مبتلا شد.

علت این فرصت، یکی این بود که او در اتاق خود را باز می‌گذاشت و به اصطلاح امروزی در دسترس مردم بود. با این حال خدای نکرده اگر امروز برای دیدن یک مقام مسئول و طرح درخواست ساعت‌ها و روزها پشت درهای بسته بمانیم، آن مدیر یا رئیس چه پاسخی در روز قیامت خواهد داشت؟

به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی

انتهای پیام

captcha