مشاوره ازدواج در پیشگاه امام باقر(ع)
کد خبر: 3844452
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
هر روز محرم با یک حدیث/ 16

مشاوره ازدواج در پیشگاه امام باقر(ع)

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام باقر(ع) در پاسخ به سؤالی درباره ازدواج فرمود: «مَن خَطبَ اِلیکُم فَرضیتُم دینَهُ وَ امانَتهُ فَزَوِّجوهُ اِلاّ تَفعَلوهُ تَکُن فِتنَةٌ فِی الاَرضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ» یعنی هرگاه کسی از دختر شما خواستگاری کرد و دینداری و امانتداری او را پسندیدید به او همسر دهید که اگر چنین نکنید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پدید آید.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا؛ نبأ، به مناسبت ایام سوگواری شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش، حدیثی از امام کربلا دیده، محمدباقر(ع)، مرور می‌شود.

امام باقر(ع) به نقل کتاب شریف کافی در پاسخ به سؤالی درباره ازدواج فرمود: «مَن خَطبَ اِلیکُم فَرضیتُم دینَهُ وَ امانَتهُ فَزَوِّجوهُ اِلاّ تَفعَلوهُ تَکُن فِتنَةٌ فِی الاَرضِ وَ فَسادٌ کَبیرٌ» یعنی هرگاه کسی از دختر شما خواستگاری کرد و دینداری و امانتداری او را پسندیدید به او همسر دهید که اگر چنین نکنید در روی زمین فتنه و فساد بزرگی پدید آید.

این روایت شریف بهترین مشاوره‌ ازدواج محسوب می‌شود. صرف نظر از تعصّب دینی هم امروز در جامعه اثر عمل نکردن به این بیان نورانی را به وضوح می‌توان دید.

اینکه جامعه متدّین گرفتار چشم و هم‌چشمی و یا تعیین مهریه‌های سنگین شود و با سنگ‌اندازی برای ازدواج مانع ایجاد کند چه نسبتی با دین‌داری دارد؟!

در ازدواج سه ملاک عمده وجود دارد که عبارت‌اند از: اعتقادات، اخلاق و فرهنگ که اگر این سه در ابتدا به‌ درستی بررسی نشوند و مورد تحقیق قرار نگیرند، زندگی تضمین مناسبی برای تداوم نخواهد داشت. حال اگر ملاک‌های اصلی را به مسائل فرعی مانند میزان مهریه، قیافه طرفین و غیره عوض کنیم و یا وزن هر یک از این ملاک‌ها را در بررسی و تحقیق در نظر نگیریم، همانی می‌شود که امروز متأسفانه در جامعه با آن روبه‌رو هستیم.

این بیان نورانی امام معصوم به این نکته اشاره دارد که فرد دین‌دار و امانت‌دار به سبب دین‌داری حداکثر تلاش خود را به‌ کار می‌گیرد و از آزاررساندن پرهیز می‌کند و خدای سبحان نیز بن‌بست‌ها را از مقابل او برمی‌دارد «مَن یَتَّقِ الله یَجعَل لَهُ مَخرجا؛ اگر کسی تقوا پیشه کند، خداوند برای او راه خروج از مشکلات قرار می‌دهد»(آیه 2، سوره مبارکه طلاق) و اهل خیانت هم نخواهد بود.

به قلم محمد لطفی‌زاده، محصل علوم حوزوی 

انتهای پیام

captcha