ظرف‌هایی که شایستگی مظروف را ندارند!
کد خبر: 3841269
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۸

ظرف‌هایی که شایستگی مظروف را ندارند!

گروه اجتماعی - غذای امام حسین(ع) عطر و بوی خاصی دارد و خوردن مقدار کمی از این غذا آثار و خیرات معنوی آن را شامل حال انسان می‌کند، اما ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی که غذاها و نوشیدنی‌های داغ را در آن سرو می‌کنیم شایستگی این مظروف متبرک را ندارند.

پختن غذای نذری در ماه محرم یکی از سنت‌های زیبا و پسندیده مسلمانان به ویژه مردم ایران است و همه مردم از فقیر و غنی بر سر سفره پربرکت امام حسین(ع) می‌نشینند، اما گویا استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بخش مهمی از مراسم و آیین‌های ما شده است.

نیت خیر و اعتقادات مردمی که سفره‌های نذری محرم را می‌گسترانند قابل احترام است، اما اکثر ما از مضرات و خطرات استفاده از این ظروف غافل هستیم، این در حالی است که بسیاری از کارشناسان حوزه تغذیه و بهداشت و فعالان زیست‌محیطی نسبت به خطر پلاستیک برای سلامتی انسان هشدار می‌دهند.

غذای امام حسین(ع) عطر و بوی خاصی دارد و خوردن مقدار کمی از این غذا آثار و خیرات معنوی آن را شامل حال انسان می‌کند، اما ظرف‌های یکبار مصرف پلاستیکی که غذاها و نوشیدنی‌های داغ را در آن سرو می‌کنیم شایستگی این مظروف متبرک را ندارند، زیرا از نظر بهداشتی ایجاد مشکل می‌کند.

همانگونه که «نذر» ریشه‌های قرآنی و روانی دارد، حفظ سلامت خود و محیط زیست نیز مورد تأکید قرآن است و لذا استفاده از ظروفی که سلامت انسان و سایر موجودات را به خطر می‌اندازد با اعتقادات اسلامی منافات دارد.

مهدی عاشورنیا، عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، معضل استفاده از ظروف پلاستیکی را یک مشکل جهانی دانست و اظهار کرد:‌ کاربرد بی‌رویه ظروف پلاستیکی در دهه اخیر تبدیل به یک معضل زیست‌محیطی شده است.

وی از پلاستیک به عنوان یک ماده شیمیایی تجزیه‌ناپذیر یاد کرد و افزود:‌ پلاستیک نیز مانند سایر مظاهر تکنولوژی وارد کشور ما شده و مزایا و معایبی دارد، اما طی سال‌های اخیر استفاده از پلاستیک در قالب ظروف یکبار مصرف نمود بیشتری یافته و در برخی از ایام همچون ایام محرم استفاده از آن افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی با یادآوری اینکه هم‌اکنون در ایران به ویژه گیلان با مشکل زباله دست به گریبان هستیم، یادآور شد:‌ تولید حجم بالایی از زباله به ویژه پلاستیک و عدم ارائه راهکارهای ویژه برای تجزیه و بازیافت آن موجب شده مشکلات زیست‌محیطی گیلان تشدید شود.

عاشورنیا مدیریت معضل زباله را نیازمند یک ایجاد فرهنگ مناسب دانست و تصریح کرد:‌ سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی و گاه شهروندانی که به پاکیزگی محل زندگی خود اهمیت می‌دهند نسبت به تولید زباله احساس مسئولیت می‌کنند و با مدیریت زباله‌هایشان از طریق تفکیک و بازیافت علاوه بر کمک‌رسانی به پاکبانان شهر در جمع‌آوری پسماندها، از آلودگی محیط زیست نیز جلوگیری می‌کنند.

وی لایه پنهان استفاده از ظروف پلاستیکی را فراتر از مشکل جمع‌آوری و دپو دانست و اضافه کرد:‌ زباله‌های پلاستیکی بعد از جمع‌آوری و دپو شدن وارد اکوسیستم ما می‌شوند و حیات جانوری را با خطر مواجه می‌کند. برخی از حیوانات همچون احشام زباله‌های رها شده در طبیعت را که شامل مواد پلاستیکی است می‌خورند. همچنین بخشی از زباله‌های پلاستیکی از طریق رودخانه وارد دریا می‌شوند و ماهیان و پرندگان از قطعات ریز آن تغذیه می‌کنند که موجب مرگشان می‌شود. در برخی از مواقع نیز پلاستیک در بدن جانوران تجزیه شده و مواد شیمایی موجود در این ذرات در نهایت از طریق فراورده‌های حاصل و طی کردن زنجیره غذایی در اکوسیستم خود را به بدن انسان می‌رسانند.

دکترای شیمی مواد اولیه تشکیل‌دهنده ظروف پلاستیکی را پلیمرهای شیمیایی دانست که با روش‌های صنعتی ساخته می‌شود و تصریح کرد:‌ برخی از پلیمرها در مقابل گرمای زیاد تجزیه می‌شوند. لذا اگر مایعات و مواد غذایی گرم در این ظروف سرو شود، ذرات پلاستیک بعد از تجزیه شدن وارد بدن انسان می‌شوند و بعد از گذشت چند سال به صورت بیماری‌های سخت به ویژه سرطان بروز می‌کنند.

وی استفاده از ظروف یکبار مصرف سلولزی را مورد تأکید قرار دارد و متذکر شد:‌ اگرچه همچنان با مشکل عدم بازیافت زباله مواجه هستیم، اما حداقل این ظروف زودتر تجزیه می‌شوند و مشکل ظروف پلاستیکی را ندارند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی اولین گام در کاهش معضلات زیست‌محیطی را کاهش تولید زباله اعم از تجزیه‌پذیر و تجزیه‌ناپذیر دانست و بیان کرد:‌ در گام دوم می‌توانیم از ظروفی استفاده کنیم که پایه گیاهی دارند و در طبیعت به سرعت تجزیه می‌شوند. ظروف با پایه گیاهی بعد از دپو دچار دوره تجزیه صد ساله نمی‌شوند و دوستدار طبیعت هستند.

عاشورنیا گام سوم را نهادینه کردن فرهنگ تفکیک و بازیافت زباله دانست و اظهار کرد:‌ پلاستیک‌های بازیافت شده این قابلیت را دارند که مجدداً جهت مصارف دیگر در صنایع مورد استفاده قرار گیرند.

وی استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف را مورد توجه مردم دانست و یادآور شد: امیدواریم در این ایام هیئت‌های عزاداری بعد از پایان مراسم به جمع‌آوری و تفکیک زباله اقدام کنند.

انتهای پیام

captcha