اوج دلدادگی حسینیان اردبیل به سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا
کد خبر: 3841382
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹

اوج دلدادگی حسینیان اردبیل به سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا

گروه فرهنگی- دارالعشّاق حسینی اردبیل امروز، ۱۹ شهریورماه سراسر شور و شعور حسینی دلدادگانی بود که عشق و ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین(ع) به اوج خود رساندند.

اوج دلدادگی به سیدالشهدا در پایتخت حسینیّتبه گزارش ایکنا از اردبیل، دارالارشاد و دارالعشّاق حسینی اردبیل امروز، ۱۹ شهریورماه سراسر شور و شعور حسینی دلدادگانی بود که عشق و ارادت خود را به اباعبدالله‌الحسین(ع) امروز به اوج خود رساندند و تبلور عشق خود را به سید و سالار شهیدان به نمایش گذاشتند.

تجمع باشکوه حسینیان داراالارشاد امروز در میدان عالی قاپوی اردبیل با سراسر عشق و شور حسینی به نمایش گذاشته شد و سوگواران در این مراسم با نوای «لبیک یا حسین(ع)» و «هیهات من الذله» به سید و سالار شهیدان و مکتب عاشورا اعلام وفاداری کردند.

امروز همه سوگوارانه آمده بودند از مرد و زن، پیر و جوان و کودک و بزرگ تا دلدادگی و ارادت خود را به ساحت امام حسین(ع) نشان داده و با زینب(س) همنوایی کنند و رنگ عاشورایی به دارالعرفان اردبیل دهند.

پایتخت حسینیه اردبیل که از چندین روز پیش از آغاز ماه محرم سیاه‌پوش شده و با پرچم‌ها و بیرق‌های سیاه که بر در و دیوار شهر بر افراشته شده رنگ عزا به خود گرفته است، امروز در عزای حسین(ع) حال و هوایی خاص مملو از شور و شعور حسینی به خود گرفته است.

تبلور شور و شعور حسینی دلدادگان سید و سالار شهیدان در اردبیل امروز وصف‌ناپذیر بود و سوگواران در میدان عالی‌قاپوی اردبیل با بر تن کردن رخت عزا و بغضی در گلو و دلی مالامال از حزن و اندوه و چشمانی اشکبار در سوگ سرور و سالار شهیدان به سر و سینه زدند و اشک ماتم ریختند.

در کنار دلدادگان اردبیلی، از مناطق مختلف دنیا و کشور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) خود را به تجمع بزرگ عاشورای حسینی در میدان عالی قاپوی اردبیل که شهرت جهانی دارد رسانده بودند تا در این مراسم باشکوه گرد هم آمده و بگویند، نهضت حسینی را ادامه می‌دهیم و پرچم عزاداری امام حسین(ع) همیشه در خطه دارالارشاد اردبیل برافراشته خواهد ماند.

حضور پرشور مردم، دسته‌های عزاداری و هیئت‌های مذهبی در این مراسم به حدی گسترده بود که تمامی خیابان‌های منتهی به میدان عالی‌قاپوی اردبیل مملو از جمعیت بود و جایی برای سوزن انداختن نداشت.

مراسم تجمع بزرگ عاشورای حسینی دارالامان اردبیل بار‌ها از شبکه‌های ملی و بین‌المللی به صورت زنده پخش شد و مردم از تمامی نقاط دنیا نظاره‌گر شور و شعور حسینی در پایتخت حسینیت اردبیل بودند.

از صبح امروز خیابان‌ها و میادین اردبیل محل تجمع هیئت‌ها و دستجات عزاداری است که با زنجیرزنی و سینه‌زنی و مداحی در سوگ اباعبدالله الحسین(ع) به خیابان‌ها آمدند تا متحد و یکصدا زیر پرچم امام حسین(ع) عشق و ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند.

از برنامه‌های آئینی و سنتی مردم اردبیل در صبح روز عاشورا برگزاری مراسم شبیه‌خوانی بود تا گوشه‌ای از مصائب امام حسین(ع) و اهل بیت آن حضرت و یاران باوفایش را با روایتی تصویری و نمایشی نمادین از واقعه روز عاشورا به مردم نمایش دهند.

بساط نذری و احسان با طعم عشق به حسین(ع) نیز در جای جای اردبیل برپا بود و مردم سیاه‌پوشی که بیش از ۱۰ روز است رخت عزا بر تن کرده‌اند، با دلی اندوهگین عزاداران و سوگواران حسینی را از این احسان بهره‌مند می‌کنند و کسبه مختلف نیز خدمات رایگان به عزاداران ارائه کردند.

عزاداری مردم اردبیل فراملی شده است
حجت‌الاسلام والمسلمین رضا باوقار، امام جمعه مشگین‌شهر با اشاره به اتحاد و انسجام و هماهنگی خاص عزاداران حسینی در سراسر استان اردبیل اظهار کرد: سوگواران حسینی امروز با و نظم و انضباط عرض ادب به ساحت مقدس امام حسین کردند.

وی افزود: عزاداری مردم استان اردبیل فراملی شده و هر چقدر این برنامه با نظم و انسجام و وحدت باشد به همان میزان تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

امام جمعه مشگین‌شهر با اشاره به اهداف قیام امام حسین(ع) بیان کرد: جریان نهضت خونین امام حسین(ع) چندین رسالت و اهداف مهم داشت که از جمله آن‌ها بر پا داشتن دین مبین اسلام است چرا که در زمان اباعبدالله الحسین(ع) اغلب فقط نام دینداری را یدک کشیدند در حالی که ایمان سراسر عمل است.

باوقار تصریح کرد: سیدالشهدا(ع) اعلام کرد که به معنی واقعی کلمه تمامی باید‌ها و نباید‌های دین باید عملی شود که شواهد کربلا و قیام عاشورا بیانگر مجاهدت اباعبدالله‌الحسین(ع) برای زنده نگه داشتن دین و دینداری است که باید به آن توجه شود و زندگی و رفتار و کردار ما بوی دین دهد.

وی رسالت دیگر سیدالشهدا(ع) را شناخت امام و شناساندن امام معصوم دانست و گفت: ولایت و امامت اساس دین است و تکامل دین با امر ولایت است که رسالت شناساندن امام از رسالت‌های سیدالشهدا(ع) است.

امام جمعه مشگین‌شهر اظهار کرد: امام امین و خلیفه پروردگار بر روز زمین است که از حریم الهی پاسداری می‌کند واسطه فیض بین خدا و مردم است.

باوقار بیان کرد: امام حسین(ع) پرچم رسالت معرفتی و شناساندن امام به امت را به دست گرفته و به دنبال تبیین شناخت امام، اطاعت از امام و اظهار عشق و محبت به اهل بیت(ع) است.

وی با بیان اینکه رسالت سوم و عملی و اجرایی امام حسین(ع) که در بیان آن حضرت نیز دیده می‌شود امر به معروف و نهی از منکر است، افزود: سیدالشهدا(ع) برای امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرده و عنصری‌ترین عامل قیام امام حسین(ع) احیای این فریضه مهم است.

امام جمعه مشگین‌شهر با اشاره به افول غیرت دینی و کمرنگ شدن معنویت در زمان اباعبدالله‌الحسین(ع) گفت: در زمان سیدالشهدا(ع) حساسیت نسبت به احکام دینی کمرنگ شده و حیات جامعه به خطر می‌افتد و آن حضرت برای احیای احکام دین و امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کند.

یادآور می‌شود؛ امروز فریاد «لبیک یا حسین(ع)» مردم دارالعشّاق حسینی اردبیل با در دست داشتن بیرق‌های یا حسین(ع) و یا اباالفضل(ع) در پاسخ به «هل من ناصر ینصرنی» سرور و سالار شهیدان در جای جای استان اردبیل طنین‌انداز شده و مناطق مختلف شهری و روستایی اردبیل مملوّ از جمعیت عزاداران حسینی بوده است.

انتهای پیام

captcha