اخراج بولتون تأثیری بر سیاست‌های آمریکا علیه ایران ندارد
کد خبر: 3841490
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۸
علی بیگدلی:

اخراج بولتون تأثیری بر سیاست‌های آمریکا علیه ایران ندارد

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به بی‌تأثیر بودن اخراج بولتون از سوی ترامپ در تغییر سیاست‌های آمریکا علیه ایران، گفت: سیاست مشاوران ترامپ این است که فشارهای حداکثری به ایران را هر روز افزایش دهند و وزیر خزانه‌د‌اری آمریکا نیز روز گذشته بر پایبندی دولت ترامپ به فشار حداکثری علیه ایران تأکید کرد.

علی بیگدلی، استاد پیشین دانشگاه شهید بهشتی و تحلیلگر مسائل بین‌المللی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره دلایل اخراج جان بولتون از سوی دونالد ترامپ گفت: آقای بولتون وابسته به جریان نومحافظه‌کار افراطی بود که شاخه‌ای از مسیحیت صهیونیستی است که این جریان دیدگاه‌‌های تندی به کشورهای اسلامی دارند و در این میان بولتون بیش از همه خصومت عمیقی به جمهوری اسلامی داشت، هر چند که با کره شمالی و روسیه نیز این خصومت را داشت.

بولتون هیچ اعتقادی به دموکراسی در سیاست خارجی نداشت

وی ادامه داد: در واقع بولتون حتی تندروتر از ترامپ بود که وابسته به شاخه «تی پارتی» از تندروترین شاخه‌های جمهوری‌خواه است. دیدگاه جان بولتون به گفته خودش این بود که شأن جهانی آمریکایی ایجاب نمی‌کند با کشورهایی که ارزش گفت‌وگو مصالحه ندارند وارد مذاکره شود. در واقع او برای آمریکا یک شأن جهانی قائل بود و هیچ وقت راضی نبود این شأن شکسته شود و بر مبنای همین دیدگاه هیچ اعتقادی به دموکراسی در سایست خارجی آمریکا نداشت.

بیگدلی اظهار کرد: شکست مذاکرات با طالبان، شکست مذاکره با ایران و ناکامی در ونزوئلا از جمله شکست‌های بزرگ او بود. به ویژه در ونزوئلا این بولتون بود که رهبری و مدیریت مخالفان حکومت را برعهده داشت که ناکام ماند. لذا تندرو بودن بولتون منجر به برخی ناسازگاری‌ها با ترامپ شده بود و ترامپ هم مانند بسیاری از سیاستمداران حاضر نبود که ببیند کسی کنارش رشد کند و صدایش از او رساتر شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌‌المللی بیان کرد: بولتون مانند ترامپ از نزدیکان بسیار صمیمی اسرائیل و لابی‌های صهیونیستی بود، اما این تندروی‌های او تا حدی قدرت و تصمیم‌گیری‌های ترامپ را تحت‌الشعاع قرار داده بود و این امر در نهایت باعث شد که ترامپ بولتون را از کاخ سفید اخراج کند. البته این مسئله‌ها از مدت‌ها قبل مطرح بود و حتی ترامپ در چندی قبل در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که اگر خودمان را در اختیار بولتون قرار داده بودیم الان باید چندین بار با ایران می‌جنگیدیم. اما مشاوران نزدیک ترامپ به این نتیجه رسیده بودند جنگ با ایران غلط است و این به خاطر تجربه شکست در جنگ با طالبان و حضور در عراق و سوریه بود. در واقع استراتژی ورود آمریکا پیروزمندانه بود اما استراتژی خروجش با شکست همراه شده بود و همه اینها تراوش فکری جریان نومحافظه‌کار افراطی بود.

تأثیر اخراج بولتون بر سیاست‌های آمریکا علیه ایران

بیگدلی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان اخراج بولتون را نشانه تغییر در برخی سیاست‌های آمریکا در برابر ایران از جمله در موضوع تحریم‌ها، فشارها و بازگشت آمریکا به برجام ارزیابی کرد، گفت: به هیچ وجه این چنین نیست و این یک برداشت نادرست است. سیاست مشاوران ترامپ این است که فشارهای حداکثری به ایران را هر روز افزایش دهند و امکان بازگشت ترامپ به برجام به هیچ وجه فراهم نیست.

وی تأکید کرد: اصلی‌ترین دلیلی که ترامپ جان بولتون را کنار گذاشت به واسطه برخی نافرمانی‌های او نسبت به ترامپ و سیاست‌های عمومی دولت او بود. بنابراین این اخراج تغییر اساسی در سیاست‌های کاخ سفید در مقابل ایران ایجاد نمی‌کند. منوچین، وزیر خزانه‌د‌اری آمریکا، نیز روز گذشته بر پایبندی دولت ترامپ به فشار حداکثری علیه ایران تأکید کرد.

ترامپ نگران سود بردن رقبا از تندروی‌های بولتون بود

بیگدلی درباره رابطه این اخراج با انتخابات سال آینده ریاست جمهوری آمریکا گفت: آقای ترامپ در مصاحبه‌ای گفته بود که تندروی‌های بولتون به نفع رقبای من است و ترامپ موافق اقدامات بولتون نبود که به ناکامی مذاکرات با سایر کشورها می‌انجامید.

این استاد سابق دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: بنابراین تحریکات بولتون و وابستگی‌ها و روابط نزدیک او با سازمان مجاهدین، اسرائیل و عربستان باعث شده بود که تا حدی اختیار عمل ترامپ را در این حوزه‌ها بگیرد و لذا این تغییر و تحول براساس اختلاف درون‌سازمانی بود که قطعاً انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا و وجهه منفی بولتون در آرای ترامپ نقش مؤثری در این اتفاق داشت.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۲:۵۶
0
0
امریکا دنبال این هست که مشکلات اقتصادی را به خانه تک تک شهروندان ایرانی ببرد و با ایجاد فشار مردمی بر روی جمهوری اسلامی از پایین از بالا با رژیم ایران مذاکره کند.
متاسفانه اینستاگرام هم که تحت کنترل صهیونیست هایی مانند زاکربرگ است عملا تبدیل شده است به پایگاه اصلی ایجاد تحرکات مردمی علیه نظام.
دولت روحانی هم بی دلیل و کاملا فرسایشی به صورت گام به گام از برجام خارج شد (و نه به صورت یکباره) و ثابت کرد که دولت روحانی عملا همسو با امریکا عمل می کند و هدف مشترکی را با امریکا دنبال می کنند و آن چیزی نیست جز برجام دو.
captcha