افزایش سواد رسانه‌ای به منظور ارتقای نقش عمومی جامعه در حکمرانی
کد خبر: 3842097
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
بهمنی تبیین کرد؛

افزایش سواد رسانه‌ای به منظور ارتقای نقش عمومی جامعه در حکمرانی

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه قرار است فضای ترویجی پرقدرتی در حوزه آموزش سواد رسانه‌ای کشور داشته باشیم، گفت: شناخت و فهم مسائل در فضای مجازی نیاز به افزایش سواد رسانه‌ای دارد. در این صورت ‌می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتقای نقش عمومی جامعه در حکمرانی استفاده کرد.

محمدرضا بهمنی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقدامات این مرکز در حوزه ارتقای افزایش سواد رسانه‌ای جامعه، گفت: وقتی امروز صحبت از فضای مجازی می‌شود، به چیزی اشاره می‌کنیم که تقریباً در همه سطوح زندگی فردی و اجتماعی مردم نفوذ کرده و در آینده نزدیک نفوذ خود را گسترده‌تر خواهد کرد. حال این فضا در حال ایجاد یک تمدن جدید بشری است که نه فقط از تمدن‌های قبلی به مراتب پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است، بلکه فراگیری بیشتری نیز دارد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در چنین شرایطی آموزش مواجهه مردم با این فضا ضروری است، گفت: سواد رسانه‌ای در جامعه امروز ما به رشد تفکر انتقادی و مشارکت فعال در فرهنگ رسانه‌ای کمک می‌کند، چرا که هدف سواد رسانه‌ای، دادن آزادی بیشتر به افراد با قدرت دادن به آن‌ها برای دسترسی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و ایجاد رسانه است.

وی افزود: سواد رسانه‌ای یکی از مهارت‌های مهم زندگی کردن است، چرا که در زندگی عمومی سواد رسانه‌ای به درک چگونگی ایجاد فرهنگ از سوی رسانه‌ها و انحصار رسانه‌ای کمک می‌کند؛ لذا یکی از بخش‌های اصلی معاونت امور محتوای مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه سواد رسانه‌ای و سواد مجازی است. در این موضوع از سال‌های قبل فعالیت و اقداماتی را داشته‌ایم، اما قرار است فضای ترویجی پرقدرت‌تری را در حوزه سواد رسانه‌ای کشور داشته باشیم که به صورت جدی به آن ورود خواهیم کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در این عرصه قرار است تولید محتوای جدی داشته باشیم و با قدرت بیشتر برای آگاهی مردم به این عرصه ورد کنیم. در موضوع سواد رسانه‌ای باید از ظرفیت‌های مردمی نیز استفاده کرد تا سواد رسانه‌ای و مجازی در کشور نهادینه و شبکه‌سازی شود.

وی با تأکید بر اینکه در کشور دستگا‌ه‌های رسانه‌ای، نقش کلیدی در زمینه افزایش و آموزش سواد مجازی جامعه دارند، اظهار کرد: با تقویت ارتباط در این حوزه می‌توانیم ضمن ایجاد هماهنگی برای افزایش تولید محتوای مرتبط با این فضا، آموزش و نهادینه‌ کردن سواد رسانه‌ای در جامعه را بیش از پیش تقویت کنیم.

بهمنی با اشاره به اهمیت رویکرد تمدنی در تعریف جایگاه سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی در کشور، بیان کرد: مقوله سواد رسانه‌ای باتوجه به رویکرد تمدنی، یکی از ارکان مهم در بازطراحی الگوی حکمرانی در حوزه فرهنگ به شمار می‌رود که منجر به اعتلای مناسبات مردم و حاکمیت می‌شود. رویکرد تمدنی در سواد رسانه‌ای به ما کمک می‌کند تا در شناخت مسائل این عرصه در کشور از موضع سلبی و تهدیدنگر به‌ سوی موضع ایجابی و فرصت‌نگر حرکت کنیم.
 
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: شناخت و فهم مسائل در فضای مجازی نیاز به افزایش سواد رسانه‌ای دارد؛ در این صورت می‌توانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی برای افزایش نقش عمومی جامعه در جهت تکمیل فرایند حکمرانی استفاده کنیم.

انتهای پیام
captcha