«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد
کد خبر: 3843104
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

گروه جامعه ــ رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه در جلسه شورای عالی قضایی بر لزوم تقویت طرح «هر مسجد یک حقوقدان» تأکید کرد؛ طرحی که از چندسال پیش به طور نامتمرکز و آزمایشی در بعضی استان‌های کشور اجرا شده و حالا در آستانه فراگیر شدن قرار دارد اما آیا مرکز رسیدگی به امور مساجد برنامه‌ریزی و عزم لازم را برای پیگیری این طرح ملی دارد؟

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجدبه گزارش ایکنا؛ رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه، 25 شهریورماه، در جلسه شورای عالی قضایی با تأکید بر لزوم تسهیل دسترسی آزاد جامعه به اطلاعات و دانش حقوقی اظهار کرد: می‌توان با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضائیه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور، طرحی با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» را به مرحله اجرا درآورد.

رئیسی درباره اهداف «هر مسجد یک حقوقدان» گفت: این طرح می‌کوشد با به‌کارگیری ظرفیت نخبگانی حقوقدانان که در مساجد مختلف کشور وجود دارد، در جهت ارتقای سطح آگاهی حقوقی مردم گامی بردارد و به این ترتیب شاهد افزایش نظم در روابط مردم با یکدیگر و در نتیجه، کاهش دعاوی و پرونده‌های قضایی باشیم.

موضع رئیس قوه قضائیه درباره کاهش پرونده‌های قضایی با استفاده از آگاهی‌بخشی عمومی و حقوقی به جامعه، راهبردی مترقی است و تقویت شوراهای حل اختلاف در چندماه گذشته به این منظور انجام شده؛ رئیسی این بار ظرفیت مسجد، مهم‌ترین قرارگاه فرهنگی و اجتماعی جامعه مذهبی را مورد توجه قرار داد و درباره طرح «هر مسجد یک حقوقدان» سخن گفت. این طرح چند سالی است به طور نامتمرکز و آزمایشی در بعضی استان‌های کشور اجرا شده است.

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

سابقه طرح در استان‌های کشور

برای مثال چندی پیش رضا ندایی، مسئول سازمان بسیج حقوقدانان استان اردبیل، در گفت‌وگو با میزان گفته بود: یکی از برنامه‌های تأثیرگذار سازمان بسیج حقوقدانان استان اردبیل اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» است که در راستای تحقق آموزش همگانی حقوق در مساجد و مشاوره رایگان حقوقی برای آحاد مردم به ویژه برای نمازگزاران و بسیجیان پایگاه‌های مقاومت محلات است.

وی با اشاره به کلیات طرح «هر مسجد یک حقوقدان»، افزود: فرد منتخب یک بسیجی به عنوان مربی و یا استاد که احاطه و آشنایی کافی و وافی به مسائل حقوقی و قضایی داشته و دارای تجارب زیادی در زمینه وکالت و مشاوره حقوقی می‌باشد. برنامه‌ریزی‌های ما براین منوال است که این اساتید حقوقی، در نزدیکی مسجد و ساکن همان محله بوده و از نمازگزاران آن محله باشد که به فعالیت و مأموریت‌های محوله می‌پردازند.

دو سال قبل نیز محمدرضا عرشیان، معاون فرهنگی دادگستری استان یزد به ایکنا گفته بود: با همکاری بسیج حقوقدانان طرح «هر مسجد، یک حقوقدان» در استان یزد در حال اجرا است که در این طرح، وکلای مجرب با حضور در مساجد محل برگزاری نمازجمعه، مساجد پرتردد و کانون‌های فرهنگی، به سوالات حقوقی و قضایی مردم پاسخ می‌دهند. خوشبختانه معاونت فرهنگی دادگستری استان یزد با فعالیت‌های درون‌سازمانی و برون‌سازمانی خود در سال ۹۶ موفق به کسب جایزه سه ستاره از رئیس قوه قضاییه شد که جا دارد از همین جا به تمامی همکاران خود در این خصوص خسته نباشید بگویم.

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

چه کسانی باید به میدان بیایند؟

رئیسی در سخنان خود اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» را منوط به همکاری سه ضلع با یکدیگر معرفی کرده است: مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضائیه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور؛ شب گذشته، علی بهادری جهرمی به نمایندگی از ضلع سوم به میدان آمد.

علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه شامگاه سه‌شنبه در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: حمایت رئیس محترم قوه قضاییه از طرح هر مسجد یک حقوقدان که سال‌ها پیش با محوریت سازمان بسیج حقوقدانان و همکاری مرکز وکلای قوه قضائیه و کانون های وکلا آغاز شده و آیت‌الله رئیسی نیز در قامت رئیس هیئت نظارت مرکز از حامیان آن بودند، نشان از آگاهی کامل او به مزایای آموزشی، تبیینی و ترویجی این طرح ملی دارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: جامعه حقوقی و وکلای کشور باید به این امر به عنوان یک مسئولیت اجتماعی در جهت ایجاد نهضت دانش افزایی حقوقی، توأم با ظرفیتی عظیم به منظور بازسازی و تقویت چهره وکلا در کشور بنگرد. بدون شک مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه پیشگامی در اجرای این طرح را وظیفه و تکلیف اجتماعی، صنفی و مدنی خود دانسته و با بهره گیری از ظرفیت عظیم موجود در سطح ملی، نقش‌ محوری خود در آگاهی بخشی عمومی، آموزش حقوق شهروندی و معاضدت و مشاوره حقوقی، فنی و خانوادگی به عموم مردم کشور را ایفا خواهد کرد.

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

وی که به سرعت آستین‌ها را برای اجرای این طرح بالا زده است، در ادامه متن خود نوشته است: در اولین گام‌ از اجرایی کردن این طرح ملی، از کلیه وکلا و کارشناسان رسمی مرتبط دعوت می‌کنم با مراجعه به سایت http://judiciarybar.ir/masjed و ‌تکمیل فرم مربوطه، ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در این طرح ملی، مسجد پیشنهادی خود را جهت ارائه خدمات حقوقی به مردم انتخاب کنند. آموزش، تعیین موضوعات محوری، شبکه‌سازی تخصصی وکلای عضو طرح و فعالسازی ظرفیت‌های طرح جهت پیگیری حقوقی مطالبات اجتماعی مردم از مراحل آتی اجرای طرح است و کمیسیون آموزش همگانی این مرکز این مأموریت را با جدیت پیش می‌برد.

انتظار از مرکز رسیدگی به امور مساجد

با نگاهی به تجربه چند سال اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان در برخی استان‌های کشور و نیز با توجه به راهبرد جدید قوه قضائیه برای استفاده از ظرفیت مسجد برای آگاهی‌بخشی حقوقی به مردم و عزم مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران برای تحقق این طرح ملی، انتظار می‌رود مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌ریزی مقتضی و مناسب برای اجرای شایسته این طرح در خانه‌های خدا فراهم آورد.

این مرکز می‌تواند دست‌کم سه اقدام عملی برای ترویج و تثبیت این طرح در مساجد برنامه‌ریزی کند:

1-راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام از مساجدی که برای اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» آمادگی دارند؛ این سامانه می‌تواند مکمل سامانهhttp://judiciarybar.ir/masjed که از سوی مرکز وکلا راه‌اندازی شد، باشد
2- پوشش رسانه‌ای و تهیه آرشیو صوتی و تصویری از اجرای این طرح در مساجد و بازنمایی شایسته آن در صداوسیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی.
3- تدارک سلسله‌نشست‌هایی برای تبیین اهداف و ضرورت این طرح و ایجاد سامانه‌ای برای نظرخواهی از مردم و ارزیابی کارایی طرح در بازه‌های زمانی مختلف.

در کنار این برنامه‌ریزی‌ها که حداقل انتظارها از متولی رسمی مساجد محسوب می‌شود، لازم است مرکز رسیدگی به امور مساجد، توجه بیشتری به مشکلات و گرفتاری‌های حقوقی مساجد و ائمه جماعت داشته باشد.

حمایت حقوقی امور مساجد از ائمه جماعت بیشتر شود

حجت‌الاسلام مزدجو، امام جماعت مسجد صادق آل محمد(ص)، در نشستی که 30 مرداد 98 به مناسب روز جهانی مسجد در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، به عدم رسیدگی حقوقی به امور مساجد انتقاد کرد و گفت: معاونت حقوقی امور مساجد باید به عنوان یک مشاور و پشتیبان حقوقی پشت مساجد را بگیرد، اما غالباً این اتفاق نمی‌افتد. در مساجد عموماً شاهدیم که امام جماعت خودش وکیل می‌گیرد و یک‌تنه مشکلات حقوقی مسجد را پیگیری می‌کند.

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

وی همچنین تصریح کرد: مرکز رسیدگی به امور مساجد در بحث حقوقی دو اتفاق را باید رقم بزند: یکی در بحث‌های حقوقی پشت امام جماعت بایستد و دوم اینکه قبل از ورود مسجد به چالش‌های حقوقی، توصیه‌ها و آموزش‌های لازم را به امنا و امام جماعت داشته باشد. البته برخی آموزش‌های حقوقی سال گذشته انجام شد که باید ادامه یابد.(مشروح این نشست را اینجا بخوانید)

حجت‌الاسلام علی سعیدیان، معاون حقوقی مرکز رسیدگی به امور مساجد است که گاه‌گاهی خبرنگاری به شکل اتفاقی موفق می‌شود با او مصاحبه‌ای کند و چند کلامی درباره وضعیت حقوقی مساجد بپرسد. اما به علت فقدان فضای گفت‌وگو و پاسخ‌گویی، پرسش‌هایی همچون سازوکار حمایت مرکز از ائمه جماعت گرفتار در مشکلات حقوقی، سازوکار مدون و منظم مرکز برای آموزش حقوقی به ائمه جماعت، سازوکار بیمه شدن مساجد، شیوه نظارت بر وضعیت آب و برق مساجد در شرایط کم‌آبی، سوء استفاده برخی افراد از برق مسجد برای استخراج بیت کوین و ... بی‌پاسخ مانده است.

انتهای پیام

captcha