اهدای دومین نسخه قرآن بازآفرینی شده به آستان مقدس ائمه بقیع
کد خبر: 3843171
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱

اهدای دومین نسخه قرآن بازآفرینی شده به آستان مقدس ائمه بقیع

گروه ادب ــ دومین نسخه از قرآن‌های منسوب به حضرت علی(ع) پس از بازآفرینی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به آستان مقدس ائمه بقیع تقدیم شد.

اهدای دومین نسخه قرآن بازآفرینی شده علی (ع) به آستان مقدس ائمه بقیعبه گزارش ایکنا؛ این نسخه که با شماره یک در گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود، منتسب به حضرت علی(ع) بوده و کامل‌ترین قرآن منسوب به ائمه اطهار(ع) در این کتابخانه است که در نوع خود منحصر به فرد بوده و در ۴۰۸ صفحه بازآفرینی شده است.

نخستین نسخه از این قرآن با هدف زمینه‌سازی برای بازسازی حرم  مطهر ائمه بقیع به آستان مقدس ائمه بقیع (ع) تقدیم شده است.   

بر اساس گزارش ایکنا قرآن نفیس شماره یک موجود در گنجینۀ مخطوطات کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی قدیمی‌ترین قرآن کامل جهان به شمار می‌رود و از امتیازات ویژۀ این مصحف، انتسابِ دست‌خطِ آن به امیرالمؤمنین(ع) است. قدمتِ کتابت، امضای «کتبه علی‌بن‌ابی‌طالب» در پایان مصحف و وقف‌نامۀ شیخ بهایی در پشت برگ اول مصحف که انتساب دست‌خط این قرآن به امام‌علی(ع) را تأیید می‌کند، از دلایلی است که احتمال صحت این انتساب را تقویت می‌کند.

در تعدادی از کشورها و همچنین در گنجینۀ مخطوطات آستان قدس رضوی مصاحفی با قدمت بیشتر موجود است اما آنچه مصحفِ با شمارۀ اموالی یک آستان قدس رضوی را متمایز می‌کند، کامل بودن آن است و می‌توان ادعا کرد این قرآن، قدیمی‌ترین قرآن کامل جهان است که تنها 2 درصد کسری دارد. جنس اوراق این مصحف از پوست است و در سال 1009هجری قمری به دست شاه عباس صفوی وقف حرم مطهر امام‌رضا(ع) شده است و وقف‌نامۀ آن را شیخ بهایی کتابت کرده است. قرآن یادشده از سورۀ حمد آغاز و به سورۀ ناس ختم شده است، این قرآن، دارای ویژگی‌های متعددی است که نمایانگر قرائات، رسم الخط، شمارش آیات، اسماء سور و ترتیب مصحف است.

انتهای پیام 

captcha