راه برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری هموار شود
کد خبر: 3843243
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری تأکید کرد:

راه برای تدوین دانشنامه دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری هموار شود

گروه فرهنگی ـ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان و الحاق آن به دایرة‌المعارف کشوریِ دفاع مقدس، تأکید کرد: هرچند این حرکت با تأخیر بسیار زیاد آغاز شده اما بسیار ارزشمند است و می‌طلبد که همه متولیان به ویژه استانداری راه را برای تدوین آن هموار کنند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری، عصر روز گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، اظهار کرد: همواره تأکید می‌شود که خروجی جلسات شورای فرهنگ عمومی مهم است و مباحث زیادی در طی این جلسات مطرح، کارشناسی، اصلاح، تأیید و تصویب می‌شود اما عنایت لازم برای عملیاتی و کاربردی شدن آن‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه گفت: اگر همین مصوبات تا کنون اجرایی شده بود و کاربرد محسوسی می‌یافت، بسیاری از ناهنجاری‌ها تا کنون از جامعه رخت بربسته بود.

حجت‌الاسلام نکونام با تبریک بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی به خانواده بزرگ فرهنگیان و مجموعه آموزش و پرورش، بیان کرد: مسئله تعلیم و تربیت بسیار مهم و مورد سفارش دین است و همین میزان اهمیت، مؤید سنگینی مسئولیت نیز هست و مجموعه آموزش و پرورش به مساعدت خانواده‌ها، مسئولان، اصناف و ... در این راستا نیازمند است.

رئیس‌ شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه تأکید کرد: انتظار این شورا از اداره آموزش و پرورش برپا داشتن مدارسی دور از فرهنگ بیگانه و عجین با فرهنگ دین است.

حجت‌الاسلام نکونام تأمین کرامت و سعادت انسان را فقط در سایه دین امکان‌پذیر دانست و گفت: وحی و دین و انبیای الهی باید به صورت جدی در مدارس وارد شود و در همین راستا پیشنهاد می‌شود معلمان در آغاز هر کلاس درسی سخنی قصار از قرآن و یا بیان اهل بیت(ع) برای دانش‌آموزان بازگو کنند.

وی با اشاره به تأثیرگذاری بالای بیان سخن یا حدیث کوتاه برای دانش‌آموزان، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان ذهن آماده پذیرش دارند و با این اقدام می‌توان ذهنشان را با معالم قرآن و عترت عجین کرد.

وی در ادامه با اشاره به تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان و الحاق آن به دایرة‌المعارف کشوری دفاع مقدس، تأکید کرد: هرچند این حرکت با تأخیر بسیار زیاد آغاز شده اما بسیار ارزشمند است و می‌طلبد که همه متولیان به ویژه استانداری راه را برای تدوین آن هموار کنند.

حجت‌الاسلام نکونام هشت سال دفاعیه مقدس را یک مجموعه بالنده برای تاریخ بشریت دانست و افزود: همان گونه که ما امروز از جنگ‌های صدر اسلام درس می‌گیریم و شکست و پیروزی‌ها را تحلیل می‌کنیم، تا صدها سال بعد نیز، آیندگان به الگوپذیری از این حرکت می‌پردازند و خواهند پرداخت.

نماینده ولی‌فقیه در استان دوران دفاع مقدس را دوران طلایی خواند و تصریح کرد: نظیر این مبارزه در طول تاریخ ایران وجود ندارد چرا که ایثار و شهادت، قداست و اخلاص، نگاه ویژه به جغرافیا و حفظ تمامیت ارضی در آن موج می‌زند.

حجت‌الاسلام نکونام با تأکید بر اینکه هر چه از موضوع دفاع مقدس دورتر شویم به دفن حقایق و خاطرات آن کمک کرده‌ایم، ادامه داد: بسیاری از خاطرات و جزییات این حرکت مقدس با فوت خانواده‌ها، ایثارگران، نقش‌آفرینان و جانبازان جنگ تحمیلی از میان رفتند و جایی ثبت نشدند.

وی خاطرنشان کرد: نباید گذاشت دیر شود و اقداماتی نظیر تدوین دانشنامه و تأسیس موزه دفاع مقدس راهکارهای مثبتی هستند که در راستای حفظ دفاع مقدس انجام می‌شود و در بالندگی استان نقش مهمی دارد.

انتهای پیام

captcha