کمک رسانه‌ها در شفافیت مالی دستگاه‌ها؛ خواسته شورای توسعه فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3843357
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

کمک رسانه‌ها در شفافیت مالی دستگاه‌ها؛ خواسته شورای توسعه فرهنگ قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در چهل‌وششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که این بار هم بدون حضور وزرای عضو برپا شد، کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید و رئیس این شورا بر نقش رسانه‌ها در کمک به شفافیت‌ مالی تأکید کرد.

جمعه///معرفی داوران مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن و تجلیل از خانواده قرآنی «بختیاری»به گزارش ایکنا؛ در آخرین هفته از شهریورماه عرصه فعالیت‌های قرآنی کشور شاهد انتشار اخبار رویدادهای مختلفی همچون معرفی مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیما، برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»، آغاز دومین مرحله آزمون هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان، برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی باز هم بدون حضور وزرای عضو، معرفی مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی، راهیابی ۱۷ حافظ کل به فینال مسابقات سراسری قرآن، برگزاری اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع)، تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام اسامی داوران مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن، اعلام برنامه زمانی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن به میزبانی اصفهان، برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های آجا، تعویق یک‌ماهه مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور، اعلام برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی، برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و نماز کارکنان اورژانس کشور و ... بود.

معرفی مدیر گروه علوم قرآنی شبکه قرآن سیما
با حکم شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، سیدمحمدرضا قاسم‌تبار به سمت مدیر گروه علوم قرآنی این شبکه منصوب شد.

برگزاری نشست «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی»
نشست علمی «چیستی بازاریابی دین با هدف جذب مخاطبان مؤسسات قرآنی» روز ۲۴ شهریورماه در دانشگاه جامع امام حسین(ع) و با حضور برخی از صاحب‌نظران این عرصه برگزار شد.

محمد قاسمی‌شوب، مدیر نشست، با اشاره به اهمیت جایگاه و ظرفیت جامعه قرآنی کشور در عرصه جبهه جهاد فرهنگی انقلاب اسلامی، گفت: دانشکده و پژوهشکده فرهنگی و تولید قدرت نرم دانشگاه جامع امام حسین(ع) با تشکیل کمیته مدیریت مؤسسات فرهنگی و مراکز دینی با محوریت تمرکز بر مؤسسات قرآنی درصدد است تا به منظور ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی مؤسسات قرآنی، پشتیبانی علمی لازم را مهیا کند. لذا براساس وضعیت‌سنجی و احصای مسائل مرتبط با این حوزه، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید به آن عنایت ویژه داشت، موضوع بازاریابی و مسائل مرتبط با آن در زمینه‌های جذب و نگه‌داشت مخاطب و استخراج الگوی سنجش کیفیت خدمات مؤسسات قرآنی است.

آغاز دومین مرحله آزمون هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان
دومین مرحله آزمون هشتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، از سه‌شنبه، ۲۶ شهریورماه با حضور شرکت‌کنندگان و داوران در محل شورا آغاز شده است.
شورای عالی قرآن در روز نخست این مرحله، میزبان قاریان درجه سه بود. آزمون در چهار بخش ترتیل، تحقیق، مصاحبه حفظ و تفسیر انجام می‌شود. شیوه برگزاری آزمون در بخش ترتیل، قرائت سه صفحه از قرآن به قید قرعه، در بخش تلاوت تحقیق، قرائت ۱۵ سطر به قید قرعه و در بخش حفظ، قرائت سه بخش مورد نظر داوران از قرآن است.
ارزیابی قاریان درجه سه و چهار تا پایان امروز، جمعه ۲۹ شهریور ادامه می‌یابد و قاریان درجه دو نیز روز پنجشنبه، ۲۸ شهریور، مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین ارزیابی قاریان درجه چهار در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۸ و ۲۹ شهریور انجام می‌شود. داوری بخش مصاحبه این مرحله بر عهده آقایان عباس امام‌جمعه، مصطفی زرنگار، کریم دولتی و علی فربین خواهد بود.

برگزاری جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بدون حضور وزرای عضو
چهل و ششمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر روز ۲۶ شهریورماه به منظور بررسی سه دستور و چندین پیش از دستور بدون حضور هیچ کدام از وزرای عضو این شورا و با حضور برخی دیگر از اعضا برگزار شد.

از جمله اعضایی که در این جلسه حضور داشتند، می‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدعلی خواجه‌پیری، لاله افتخاری، حمیدرضا مستفید، سه عضو صاحب‌نظر قرآنی که اخیراً به عضویت شورای توسعه در‌آمده‌اند، اشاره کرد. از میان دیگر اعضای این جلسه که شامل وزرا، معاونان رئیس جمهور و روسای سازمان‌ها بودند، تنها معاونان و کارشناسان حاضر شدند.
اکثر جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و از جمله جلسه اخیر در حالی برگزار می‌شود که خبرنگاران اجازه حضور در صحن را ندارند و مصوبات و مباحثی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، گاهی با دو روز تأخیر اطلاع‌رسانی می‌شود.

معرفی مشاور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در امور قرآنی
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، با صدور حکمی حسین اسدی را به ‌عنوان مشاور خود در امور قرآنی معرفی کرد. در بخشی از این حکم آمده است: «نظر به خط سیر تحولی سازمان تبلیغات اسلامی، هم‌قدم با گام دوم انقلاب و نیز متناسب با مأموریت‌های محوله از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نیز اهمیت ترویج آموزه‌های زندگی‌بخش قرآن کریم، جنابعالی را که دارای روحیه انقلابی‌ و سوابق ارزنده در حوزه امور قرآنی می‌باشید، به‌‌ عنوان «مشاور رئیس در امور قرآنی» منصوب می‌کنم».

راهیابی ۱۷ حافظ کل به فینال مسابقات سراسری قرآن
پخش تلویزیونی رشته حفظ کل قرآن کریم چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم عصر روز ۲۷ شهریورماه پایان یافت تا نفرات راه‌یافته به مرحله نهایی این مسابقات معین شوند.
بر همین اساس، در رشته حفظ کل قرآن کریم و از بین حدود ۶۰ شرکت‌کننده در مرحله مقدماتی، ۱۷ نفر موفق به راه‌یابی به مرحله نهایی شده‌اند که به این شرح است: رضا گلشاهی، محمد خاکپور، حسین خانی، سعید شاهرخی، ابوذر کرمی، علیرضا سامری، احمد معتمدی، رسول تکبیری، نوید رزمجو، محمدحسین عربیان، سعید علی‌اکبری، امیدرضا رحیمی، سینا طباخی، مجتبی علیرضالو، پیمان ایازی، محمود بابایی و امیرعلی ابوالفضلی.
یادآور می‌شود، مرحله نهایی این مسابقات از ششم تا ۱۹ مهرماه در استان اصفهان برگزار می‌شود.

برگزاری اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم‌(ع)
هشتاد و سومین مراسم اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن کریم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم‌الحسنی(ع) عصر روز چهارشنبه، ۲۷ شهریورماه در محل مصلای ری واقع در این آستان مقدس برگزار شد.
در ادامه این مراسم قرآنی و معنوی، محمدحسن موحدی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، آیات نورانی کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و سپس خادم‌القرآن عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) به سخنرانی پرداخت.
سلیمی اظهار کرد: اهمیت و ضرورت فراگیری قرآن کریم نزد امامان بزرگوار ما به حدی است که امام صادق(ع) در بیان نورانی خویش می‌فرمایند: «ینبغی للمؤمن أن لایموت حتّی یتعلّم القرآن، أو یکون فی تعلیمه: شایسته است که یک انسان با ایمان نمیرد و عمر او به پایان نرسد، مگر اینکه قرآن را فرا گرفته باشد یا در حالی که در راه آموزش آن باشد، مرگ او در رسد». همین بیان امام صادق(ع) به تنهایی کفایت می‌کند که فراگیری و آموزش قرآن کریم امری ضروری، واجب و مفید است که هر انسان مؤمنی باید آن را فرا گیرد.

تصویب کلیات شاخص‌های توسعه فرهنگ قرآنی
رضا سلامت‌پناه، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد جلسه اخیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: جلسه چهل و ششم شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز سه‌شنبه، ۲۶ شهریورماه، با حضور اکثریت اعضا تشکیل شد و در آن دو پیش از دستور و چهار دستور مطرح شد.
وی افزود: اولین پیش از دستور در مورد نماینده پیشنهادی سازمان تبلیغات اسلامی برای عضویت در هیئت هماهنگی صدور مجوز موسسات قرآنی مردمی بود که بر اساس آن حجت‌الاسلام والمسلمین «باباخانی» به تأیید شورا رسید. پیش از دستور دوم نیز بررسی و تصویب عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره) در کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم بود که این عضویت نیز مورد تأیید قرار گرفت و شورا نظر کمیسیون مربوطه را تأیید کرد.

سلامت‌پناه همچنین به بحث شفاف‌سازی و تأکید رئیس شورای توسعه بر این روند اشاره و اظهار کرد: آنچه افق ما را رقم می‌زند بحث شفاف‌سازی و حتی برخط بودن نحوه تخصیص اعتبارات و نیز نظارت بر اجراسازی فعالیت‌ها از طریق این اعتبارات خواهد بود.

وی با تأکید بر اینکه مقدمات این روند را آماده کرده‌ایم تا اعتبارات بیشتر شفاف شود، به نقش رسانه‌ها در این زمینه اشاره کرد و افزود: رسانه‌ها با داشتن اطلاعات و دانش تخصصی این حوزه و ساختار شبکه‌های موجود در سیاستگذاری و اجرا در امور قرآنی می‌توانند ما را در تحقق این شفافیت یاری کنند.

اعلام اسامی داوران مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن
اسامی داوران مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم اعلام شد که براساس آن داوران در پنج گروه «حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق»، «قرائت ترتیل، حفظ ۱۰ و ۲۰ جزء»، «اذان»،‌ «دعاخوانی» و «هم‌خوانی قرآن و همسرایی» رقابت‌های این دوره را قضاوت می‌کنند.

اعلام برنامه زمانی مرحله پایانی مسابقات سراسری قرآن به میزبانی اصفهان
برنامه زمانی مرحله چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن از سوی بنیاد مسابقات قرآن اعلام شد که بر اساس آن، این رقابت‌ها در دو بخش زمانی از ششم تا یازدهم ویژه آقایان و از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه ویژه بانوان برگزار می‌شود.
بر همین اساس این مسابقات در بخش آقایان از روز شنبه، ششم مهرماه و با برگزاری رقابت در رشته هم‌سرایی و همخوانی قرآن آغاز می‌شود و با برپایی مراسم اختتامیه در نوبت صبح روز ۱۱ مهرماه به پایان می‌رسد.
رقابت‌های دو رشته حفظ کل قرآن و قرائت تحقیق، که برگزیدگان آن به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، طی روزهای نهم و دهم مهرماه برگزار خواهد شد. در این دوره از مسابقات بعد از پایان رقابت‌ها در هر رشته مراسم اختتامیه و تجلیل از نفرات برتر همان رشته نیز برپا می‌شود.
در بخش بانوان که متفاوت از بخش آقایان برپا می‌شود نیز رقابت‌ها از عصر روز ۱۱ مهرماه با برگزاری مسابقات در رشته‌ حفظ ۱۰ جزء قرآن کریم آغاز می‌شود و با برگزاری مراسم اختتامیه در شامگاه روز ۱۹ مهرماه به پایان می‌رسد.

برگزاری اختتامیه نوزدهمین دوره مسابقات قرآن بانوان شاغل و خانواده‌های آجا
آئین اختتامیه مرحله نهایی نوزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم بانوان شاغل و خانواده‌های آجا روز ۲۷ شهریور با سخنرانی حجت‌الاسلام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران و دیگر فرماندهان و مسئولان لشکری در سالن کوثر سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
این مراسم که با اجرای محمدهادی صلح‌جو، کارشناس‌مجری برنامه‌های معارفی صداوسیما همراه بود، با تلاوت محمد بهمن‌‌ضیائی، رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق آغاز شد. سپس گروه تواشیح سروش وحی، متشکل از خردسالان به همخوانی قطعاتی با موضوع علی بن موسی الرضا(ع) و در مدح امام حسین(ع) پرداختند و پخش کلیپ از روند این دوره از مسابقات بخش دیگر این مراسم بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران، در بخشی از این مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه توفیقی است که در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) این سفره و مائده قرآن در این محفل نورانی برپا شد، گفت: افتخار ما مسلمانان این است که قرآن کتابی بدون تحریف و معجزه‌ای است جاودانه، «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ...». این کتاب مشمول عنایت ویژه خداست و همراه انسان‌ها تا قیامت است. قرآن تابلو و لوح انسانیت و آئینه خدا و خلق است.

تعویق یک‌ماهه مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه پیام نور
مرحله کشوری بیست‌وسومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاه پیام نور که قرار بود اوایل مهرماه امسال و به میزبانی استان کرمان برگزار شود، به زمان دیگری موکول شده است.
بر اساس اعلام مسئولان قرآنی دانشگاه پیام نور، این مسابقات به دلیل همز‌مانی با مرحله نهایی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، که ۶ تا ۱۷ مهرماه سال جاری به میزبانی استان اصفهان برگزار می‌شود، به تعویق افتاده است. مشترک بودن تعدادی از داوران و نیز شرکت‌کنندگان در هر دو بخش بانوان و آقایان از جمله مواردی است که باعث ایجاد مشکل در همزمانی مسابقات قرآن می‌شود.

اعلام برگزاری چهاردهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی
چهاردهمین جشنواره تلاوت مجلسی با عنوان جشنواره «فجر تلاوت» با رویکرد انتخاب برترین قاری مجلسی و مردمی کشور در سال ۹۸ برگزار می‌شود.
این دوره از جشنواره تلاوت‌های مجلسی از اواسط مهرماه تا اواسط بهمن‌ماه سال جاری با حضور برترین قاریان استان‌های مختلف کشور در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برپا خواهد شد.
در این دوره از جشنواره که در سطح ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود، نمایندگان استان‌های مختلف طی پنج مرحله نیمه‌نهایی گردهم جمع می‌شوند که در نهایت نیز از بین افراد راه‌یافته به این مرحله، تعداد شش نفر به عنوان فینالیست‌ به مرحله پایانی جشنواره فجر تلاوت راه پیدا خواهند کرد.

برگزاری اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کارکنان اورژانس کشور
آیین اختتامیه دومین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و نماز کارکنان اورژانس کشور، عصر روز ۲۳ شهریورماه با حضور سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور و پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران، در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

تجلیل محمدحسین سبزعلی از خانواده قرآنی «بختیاری»
جلسه آموزش قرآن محمدحسین سبزعلی، قاری بین‌المللی و مدرس قرآن‌ کریم، که بیش‌ از بیست‌ سال قدمت دارد، شامگاه 25 شهریورماه از ساعت ۲۰ در محله نیروهوایی برگزار شد‌.
در پایان جلسه خانواده بختیاری به اجرای برنامه‌ خود پرداخت. پسر و دو دختر این خانواده حافظ کل قرآن کریم هستند. کوچکترین عضو خانواده، زهرا بختیاری، با هفت‌سال سن به تازگی حافظ کل قرآن شده است. همچنین، علی بختیاری، بزرگترین فرزند این خانواده، علاوه بر اینکه حافظ کل قرآن است، بر ترجمه قرآن به زبان انگلیسی و فاطمه بختیاری نیز بر ترجمه کل قرآن تسلط کافی دارد.
محمدحسین سبزعلی برای تحسین و تشویق این خانواده گفت: خانواده بختیاری خانواده‌ بزرگی است. بزرگ بودن همیشه به معنای ثروتمند بودن نیست و ما انسان‌ها می‌توانیم با کار‌هایی که انجام می‌دهیم بزرگ باشیم. این بزرگترین موفقیت و سربلندی است که در یک خانواده سه حافظ کل وجود داشته‌ باشد.
انتهای پیام

captcha