ورودی جذابی که مخاطب را آماده شنیدن کلام وحی می‌کند
کد خبر: 3846527
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۵
گزارش ایکنا از مثبت و منفی مسابقات سراسری قرآن

ورودی جذابی که مخاطب را آماده شنیدن کلام وحی می‌کند

گروه مسابقات ــ چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در یکی از معدود دفعات در محیطی دانشگاهی برگزار می‌شود؛ فضایی که با وجود تمام محسناتی که برای میزبانی مسابقات دارد، دارای برخی معایب نیز هست.

ورودی جذابی که مخاطب را آماده شنیدن کلام وحی می‌کند

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ به اصفهان چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی از روز ششم مهرماه آغاز شده است که بخش زیادی از رشته‌های این مسابقات برگزیدگان خود را شناخته و رفته رفته در بخش آقایان به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود.
این دوره از مسابقات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود. اختصاص این‌ مکان برای میزبانی مسابقات ویژگی‌ها، مزایا، محاسن و البته معایبی نیز به همراه داشته است که در ادامه به گوشه‌هایی از آن اشاره می‌شود.
از جمله ویژگی‌های برگزاری مسابقات سراسری قرآن در این مکان را باید در تمرکز داشتن محل اسکان و سالن مسابقات در یک مکان دانست. در سال‌های گذشته فاصله هرچند کوتاه سالن مسابقات با محل اسکان متسابقان مشکلات عدیده‌ای را برای برگزارکنندگان مسابقات ایجاد می‌کرد و همین موضوع توان بسیار زیادی از مسئولان برگزاری مسابقات را به خود اختصاص می‌داد. این مشکل در چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم تا حدود بسیار زیادی برطرف شده و محل اسکان و سالن مسابقات در یک‌ مجموعه مشترک در نظر گرفته شده است. همین ویژگی باعث شده تا شرکت‌کنندگان در مدت‌زمان نسبتاً کوتاهی از سالن به محل اسکان یا بالعکس جابه‌جا شوند.
در گفت‌وگو با تعدادی از شرکت‌کنندگان، میزان رضایت آنها از تمرکز داشتن محل اسکان و سالن مسابقات در یک مکان بالا بود و تقریباً همه بر این موضوع تأکید داشتند که این تمرکز باعث شده تا آنها با آرامش بیشتری به سالن مسابقات تردد داشته باشند و زمان کمتری از آنها هدر برود. هرچند برخی مشکلات جزئی و ناهماهنگی در تردد بین سالن و محل اسکان وجود دارد، با این وجود ویژگی متمرکز بودن سالن و محل اسکان باعث شده تا این جزئیات عمدتاً نادیده گرفته شود.
اما هر چقدر تمرکز یافتن سالن مسابقات و محل اسکان در یک مکان باعث رضایت خاطر بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان شده است، به همان میزان پذیرایی و جزئیات نحوه اسکان نتوانسته است رضایت متسابقان را جلب کند. تعدادی از شرکت‌کنندگان طی روزهای گذشته نسبت به اسکان بیش از ظرفیت در یک اتاق معترض بودند و نحوه پذیرایی را هم در شأن نمی‌دانستند. در کنار این موضوع، برخی خدمات‌رسانی‌های جانبی نیز به نظر می‌رسد در حد انتظار نیست. با اینکه مسابقات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود، اما مشاهدات خبرنگار ایکنا نشان می‌دهد تمهیدات اورژانسی چندانی در فضای سالن مسابقات و محل اسکان و محیط پیرامون آن در نظر گرفته نشده است. برای نمونه شب گذشته یکی از شرکت‌کنندگان ساعت‌ها به دنبال داروخانه بود و پس از جستجوی فراوان در نهایت به مکانی خارج از مجموعه محل برگزاری مسابقات راهنمایی شد.
در سال‌های گذشته و با توجه به برگزاری مسابقات در اماکن خاص، ورود و خروج به محل برگزاری مسابقات قرآن معمولاً با مشکلات و محدودیت‌هایی مواجه بوده است. اما در این دوره تاکنون و به فاصله دو روز تا پایان بخش آقایان چنین مشکلی وجود نداشته و بدون هیچ محدودیتی ورود و خروج به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در شرایط عادی محدودیت‌های خاصی دارد، ادامه داشته است.
سالن ابن سینا که محل برگزاری مسابقات است، دارای حدود 400 صندلی است و معمولاً نیمی از صندلی‌ها در اغلب ساعات برگزاری مسابقات خالی از جمعیت است. هرچند تلاش شده است تا با دعوت از اقشار مختلف اعم از دانش آموزان، نیروهای مسلح، خانواده‌ها و موسسات قرآنی سالن پر شود، اما این حضور تنها برای لحظاتی پررنگ است و بعد از مدتی سالن مجدداً خالی می‌شود. با اینکه برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن پیش از آغاز این رقابت‌ها اعلام کرده بودند که مسابقات به تنهایی نمی‌تواند بار تبلیغی و ترویجی قرآن کریم را به دوش بکشد و عموم مردم را به سالن مسابقات بکشاند، اما بدون شک تلاوت قرآن یکی از زیباترین هنرهای قرآنی است که با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، در صورت سیاستگذاری صحیح‌تر می‌تواند به تنهایی بسیاری را نه جلب فعالیت‌های قرآنی که جذب محافل انس با قرآن کرده و آنها را به جلسات استماع قرآن بکشاند.
فارغ از بحث دکور و مواردی از این دست که نیاز به بررسی کارشناسی و زیبایی‌شناسی بیشتری دارد، سالن مسابقات این دوره (نه به لحاظ جمعیت) یک گام رو به جلو است. طراحی ورود به سالن مسابقات به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که مخاطب قبل از ورود به سالن اصلی و قرار گرفتن در معرض صدای تلاوت‌ها، از راهرویی عبور می‌کند که در آن بهشت، جهنم، آسمان و رستاخیر تداعی می‌شود، این راهرو بخشی از نمایشگاه جنبی مسابقات است که با هوشمندی عوامل اجرایی، بخشی از آن از محل ورود به سالن عبور داده شده است. به نظر می‌رسد تلاش شده است تا مخاطب با عبور از این راهرو به لحاظ روحی آماده استماع آیات الهی شود. ایده‌ای جذاب که تا‌کنون در کمتر دوره‌ای شاهد آن بوده‌ایم.
یادآور می‌شود، چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان تا روز چهارشنبه دهم مهرماه به کار خود پایان می‌دهد و مراسم اختتامیه نیز صبح روز یکشنبه یازدهم این ماه برگزار می‌شود. بخش بانوان این مسابقات نیز از روز دوازدهم آغاز می‌شود و تا نوزدهم ادامه دارد.

انتهای پیام 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha