اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نشست چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3844068
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری نشست چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ «برگزاری نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن» یکی از اخبار مهم معارفی امروز رسانه‌ها است.

به گزارش ایکنا، از جمله مهم‌ترین اخباری که طی امروز یکشنبه، 31 شهریورماه در صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف منتشر شد، می‌توان به خبر برگزاری نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن که صبح امروز در محل سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اشاره کرد.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، 31 شهریورماه و تا ساعت 15:30 تعداد هشت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منعکس شده‌اند.
«ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ‌ﻫﺰﻳﻨﻪ تحصیلی ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ابلاغ شد»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهد که شامل ابلاغ مصوبه «ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺁﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ‌ﻫﺰﻳﻨﻪ تحصیلی دانشجویی ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۸» توسط رئیس جمهور به سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «مصوبه ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺁﻳﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﻳﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ‌ﻫﺰﻳﻨﻪ تحصیلی دانشجویی ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺭﻳﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1398 برای اجرا به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد.
متن کامل این مصوبه که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شده به شرح ذیل است:
ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻭﻗﺎﻑ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺧﻴﺮﯾﻪ
ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍی ﻣﺎﺩه 4 ﺁﯾﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺍﺟﺮﺍﯾﯽ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﮐﻤﮏ‌ﻫﺰﯾﻨﻪ تحصیلی دانشجویی ﺑﻪ ﺣﺎﻓﻈﺎﻥ ﻭ ﻗﺎﺭﯾﺎﻥ ﻣﺼﻮﺏ جلسه 73 ﻣﻮﺭﺥ 6 آبان 96 ﺷﻮﺭﺍی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﻣﺒﻨﯽ ﺑﺮ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭی ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﺑﻪﺭﻭﺯﺭﺳﺎﻧﯽ ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﺑﻪ مجمع ﻣﺸﻮﺭﺗﯽ، ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎﺩ ﻣﺮﮐﺰ ﺍﻣﻮﺭ ﻗﺮﺁﻧﯽ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﺍﻭﻗﺎﻑ ﻭ ﺧﻴﺮﯾﻪ، ﺗﻐﻴﻴﺮﺍﺕ ﺯﯾﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1398 ﺩﺭ ﺁﯾﻴﻦﻧﺎﻣﻪ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪ:
1- ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ﯾﮏ ﻣﺎﺩه ﯾﮏ؛ ﺩﺭﺻﺪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺷﻬﺮﯾﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﺩﺭ ﺭﺩﯾﻒ ﺩﻭﻡ ﻭ ﺳﻮﻡ ﺟﺪﻭﻝ ﺍﺯ 90 و 80 ﺩﺭﺻﺪ ﺑﻪ 100 ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﯾﺎﻓﺖ.
2- ﺩﺭ ﺑﻨﺪ ﺷﺸﻢ ﻣﺎﺩه ﯾﮏ؛ ﺑﻪ ﺳﻘﻒ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺩﺭ ﻫﺮ ﯾﮏ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻁﻊ ﺗحصیلی ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 1398 ﭘﺎﻧﺰﺩه ﺩﺭﺻﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺳﺎﻝ 1397 ﺍﻓﺰﻭﺩه ﺷﺪ».
فارس
اخبار امروز صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری، با خبر تلاوت ترتیل قرآن کریم آغاز شده که خبر امروز این تلاوت مربوط به تلاوت ترتیل صفحه 157 قرآن کریم توسط مرحوم عبدالباسط، قاری مشهور مصری است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابقا شد»، ««تبیین بیانیه گام‌ دوم و تبلیغ مردمی» رسالت قرارگاه بقیةالله (عج) و سازمان تبلیغات»، «جذب مردم به قرآن به عوامل متعددی نیازمند است/ لزوم ایجاد جذابیت بیشتر در رقابت‌ها»، «قواعد فقهی وحدت، نیازمند تطبیق‌های متناسب با شرایط ویژه هر کشور است» بر روی خروجی این صفحه منعکس شده که در حوزه‌های مختلف معارفی ازجمله حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز و تا این ساعت خبری با عنوان «جذب مردم به قرآن به عوامل متعددی نیازمند است/ لزوم ایجاد جذابیت بیشتر در رقابت‌ها» را منتشر کرده که در رابطه با نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که امروز برگزار شد. در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «نشست خبری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن کشور در سازمان اوقاف برگزار شد.
در این ،نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به رشد مسابقات سراسری قرآن کریم طی ۴۲ دوره برگزاری گفت: این رقابت‌ها بزرگترین رویداد تبلیغ ترویجی قرآن است که در سطوح مختلف از مرحله شهرستانی تا مرحله بین‌المللی برگزار می‌شود.
وی به برگزاری مسابقات کتابت قرآن برای اولین‌بار اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین‌بار مسابقات کتابت قرآن در کنار مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار می‌شود و مرحله مقدماتی آن طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد و برگزیدگان در اصفهان با هم رقابت می‌کنند، همچنین بخش معارفی مسابقات در رشته‌های نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برگزار شد و این بخش یکی از بخش‌های جذاب و پرطرفدار رقابت‌ها تبدیل شده است.
حسینی درخصوص دیگر تحولات مسابقات قرآن کریم گفت: سال گذشته آیین نامه رقابت‌ها تغییراتی داشت و امسال این آیین‌نامه به تثبیت رسید. همچنین مسابقات امسال در دو بخش مجزا شامل مراحل مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود و این شیوه باعث شده فرصت بهره‌مندی از بُعد آموزشی رقابت‌ها نیز فراهم شود و داوران فرصت دارند تا نسبت به اجرای هر شرکت‌کننده تحلیل خود را ارائه دهند».
مهر
«مستند«قرآن در دفاع مقدس» تولید شد» و «فینال رقابت تنگاتنگ قرآنیان از ششم مهرماه»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که هر دو خبر نیز قرآنی بوده و در حوزه تخصصی قرآن کریم انتشار یافته‌اند.
خبری با عنوان «مستند«قرآن در دفاع مقدس» تولید شد»، عنوان یکی از دو خبر قرآنی امروز این صفحه را شامل می‌شود که در مورد مجموعه مستند پنج قسمتی تولید شده توسط سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمدرسول الله(ص) بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «در آستانه هفته دفاع مقدس ، مجموعه مستند پنج قسمتی « قرآن در دفاع مقدس» توسط سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمدرسول الله(ص) تولید و آماده پخش گردید.
این مجموعه در راستای تبیین نقش و جایگاه قرآن در دوران دفاع مقدس ونیز نقش جامعه قرآنی در آن دوران تولید شده است.
در این مستند با اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشور وفعال در زمان دفاع مقدس از جمله محمد حسین سعیدیان،احمد ابوالقاسمی، حسن ربیعیان، ملکشاهی، عباسی، موسوی بلده، قره شیخلو ، توپچی، لیایی ، نجفی قدسی و.... گفتگو شده است».
ایرنا
صفحه قرآن و معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این لحظه سه خبر با عناوین «رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابقا شد»، «شهرداری تهران ۱۰ میلیارد تومان در مراسم اربعین هزینه می‌کند» و «۳۴۶ نفر در چهل و دومین مسابقات سراسری قرآن کریم شرکت می‌کنند» را بر روی خروجی خود منعکس کرده که یکی از این اخبار که مربوط به برگزاری نشست امروز چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است، در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
ایسنا
تعداد چهار خبر با عناوین «رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابقا شد»، «پیام رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸»، «رونمایی از آلبوم آذری‌زبان «لبیک» با حضور پیرغلامان» و «جزئیات چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منعکس شده که تنها یکی از این اخبار در حوزه قرآنی جای دارد و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی منتشر شده‌اند.
«جزئیات چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه است که اغلب صفحات معارفی خبرگزاری‌های مختلف کشور بدان پرداخته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
«تعبیر خواب رودخانه از منظر حضرت دانیال نبی (ع)»، «چه خواسته‌ای از نظر امام حسن عسکری (ع) برای مومن زشت است؟»، «اگر در قنوت دعا را اشتباه بخوانیم، نماز باطل است؟»، «استعدادیابی نخبگان قرآنی پیگیری می‌شود/ امیدواریم مردم بتوانند در جلسات مسابقات قرآنی شرکت کنند» و «واکنش به حذف نام شهدا از زبان مداحی که خودش فرزند شهید است»، عنوان چهار خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران را تشکیل می‌دهند که تنها یکی از این اخبار در حوزه قرآنی قرار دارد.
همچنین، تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که عنوان «استعدادیابی نخبگان قرآنی پیگیری می‌شود/ امیدواریم مردم بتوانند در جلسات مسابقات قرآنی شرکت کنند» دارد نیز مربوط به برگزاری نشست چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم است که اغلب خبرگزاری‌ها نسبت به انتشار آن اقدام کرده‌اند.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران نیز طی امروز و تا این ساعت تنها دو خبر با عناوین «نقد و بررسی کتاب در دست انتشار «ادیان در خدمت انسان»» و «محمدجواد درودگر با دوکتاب جدید در حوزه عرفان آمد» بر روی خروجی خود منعکس کرده که هیچکدام از این اخبار قرآنی نبوده و هر دو خبر نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عرفان منتشر شده‌اند.
میزان
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان نیز که زیر نظر قوه قضائیه فعالیت‌ دارد، طی امروز و تا این لحظه هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز که عنوان ««جلوه حسین (ع)»؛ عرض ارادت اهالی رسانه و فرهنگ به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا (ع)» دارد، مربوط به روز گذشته است.
کیهان
روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «روش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای دشمنان از نگاه قرآن» به قلم فرزاد علیپور در صفحه معارف خود کرده که مطلبی خواندنی و قابل تأمل بوده و در بخش‌هایی از آن نیز آمده است: «در دیپلماسی تلاش می‌شود تا دیگران را با اهداف خود همراه سازد و یا دست کم در جبهه مخالف قرار ندهد. در این میان اگر همدلی دولت‌ها نیز برانگیخته شود موفقیت تمام برای دیپلماسی به ارمغان آورده است.
اما در جهان امروز چنین دیپلماسی نمی‌تواند تأثیر شگرفی از خود بجا گذارد؛ چرا که در آن افکار عمومی ملت‌ها و توده‌ها نادیده گرفته شده است؛ این در حالی است که به سبب گسترش فن‌آوری‌های ارتباطی، افکار عمومی نقش شگفتی را در تعاملات ملی و فراملی ایفا می‌کنند. از این رو دیپلماسی عمومی به معنای همراه‌سازی بلکه همدل‌سازی ملت‌ها به جای دولت‌ها محوریت یافته است و در این میان نقش رسانه‌ها و تبلیغات نیز برجسته می‌شود؛ چرا که رسانه‌ها و تبلیغات است که می‌تواند چنین همراهی و همدلی را ایجاد کند.
تبلیغات تلاش می‌کند تا با بیان حقایق و یا حقیقت‌نمایی، بینش و نگرش مخاطب پیام را دگرگون ساخته و او را با خود همراه و همدل کند. بنابراین، تغییر یا تصحیح و یا اصلاح بینش‌ها و نگرش‌های مخاطبان در تبلیغات محوریت می‌یابد.
از آنجاییکه توده‌های مردم به عدالت و حق به‌عنوان ارزش توجه و اهتمام دارند، تبلیغات نیز می‌کوشد تا بر اساس این محور صورت گیرد. هر چند که انسان بطور فردی و شخصی برای پاسخگویی به نیازهای خود، از حق عدول می‌کند و عدالت را دور می‌زند ولی در حرکت‌های جمعی این‌گونه عمل نمی‌کند بلکه می‌کوشد تا خود را با اصول و مبانی عقلانی همراه و هماهنگ نشان دهد و بر این اساس حق محوری و عدالت طلبی را هدف خویش می‌نمایاند و در این چارچوب حرکت می‌کند».
انتهای پیام‌

captcha