ناسخ و منسوخ بودن آیات دلیلی بر تحریف قرآن نیست
کد خبر: 3844824
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳

ناسخ و منسوخ بودن آیات دلیلی بر تحریف قرآن نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با بیان اینکه در قوانین بشری، به طور مثال قانونِ قاضی 50 سال پیش امروز کارایی چندانی ندارد، تصریح کرد: ناسخ و منسوخ بودن قوانین الهی دلیل بر تحریف قرآن نیست و این آیات در قرآن انگشت‌شمار هستند که تشخیص آنها کار ساده‌ای نیست و بر عهده مفسران آیات الهی است.

ناسخ و منسوخ بودن آیات دلیلی بر تحریف قرآن نیست

محمود خسروی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در رابطه با    تحریف قرآن با بیان اینکه موضوع تحریف قرآن یکی از مباحث اصلی رشته علوم قرآن است و دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی و فوق لیسانس یک واحد درسی با همین موضوع می‌گذرانند، اظهار کرد: قرآن مهم‌ترین باور هر مسلمان است که در اگر نباشد  باید گفت باور فرد دچار مشکل شده است.

وی ادامه داد: حقانیت پیامبر و دین اسلام به حقانیت قرآن برمی‌گردد چرا که قرآن معجزه پیامبر خدا و سند حقانیت ایشان است، مانند معجزات دیگر انبیاء که حضرت موسی(ع) با عصایش معجزه می‌کرد و آخرین پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) نیز باید معجزه‌ای  مهمتر و دقیق‌تر از دیگر انبیاء داشته باشد و اگر به معجزه بودن قرآن ایمان داشته باشیم جای بحث در رابطه با تحریف آن باقی نمی‌ماند.

خسروی تصریح کرد: معجزه حضرت عیسی،  موسی و .... معجزات مادی بود و با شهادت این بزرگواران معجزه آن‌ها نیز از بین رفته است اما قرآن که معجزه آخرین پیامبر و یک معجزه معنوی است، پس از 1400 سال همچنان به عنوان معجزه پیامبر در جامعه بشری مطرح و ماندگار است.

مدرس علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه قرآن صراحتاً می‌گوید «اگر من معجزه نیستم یک کتاب همچون من بیاورید»، اظهار کرد: در هر قرنی شاعران یک یا چند دیوان نظم و نثر از خود به یادگار گذاشته‌اند اما کتاب قرآن طی این چند قرن تکرار نشده است و اگر انسان‌ها و ملائکه با هم همکاری کنند نمی‌توانند مانند آن را بیاورند.

وی با اشاره به اینکه  قرآن کلام الهی است و آیات، مفهوم و معنای آن همه از طرف خود خدا آمده است، بیان کرد: یعنی مفهوم و حقیقت قرآن با لفظ مخلوط شده و بر قلب پیامبر نازل شده است، هر شیئی که ارزشمند باشد، نسخه جعلی‌اش نیز ساخته می‌شود و از آنجا که قرآن بسیار ارزشمند است، دشمنان در پی ساخت نسخه تقلبی آن برآمدند اما موفق نشدند لذا با ایجاد شبهه و شایعه خواستند اذهان مردم را به هم بریزند یعنی یهود و کفار تلاش کردند که حقانیت قرآن را زیر سؤال ببرند اما نتوانستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد در رابطه با آیات ناسخ و منسوخ قرآن، گفت: خداوند در قرآن با توجه به شرایط و مردم دستوری صادر می‌فرماید اما بعد از مدتی شرایط تغییر می‌کند و حکم خدا نیز تغییر می‌کند و این تغییر به معنای باطل بودن حکم قبلی نیست بلکه آن حکم منسوخ شده یعنی همچنان اعتبار دارد اما کارایی قبل را ندارد.

مدرس علوم قرآن و حدیث با بیان اینکه قوانین بشری نیز همین گونه هستند، به طور مثال قانون قاضی 50 سال پیش امروز کارایی چندانی ندارد، تصریح کرد: ناسخ و منسوخ بودن قوانین الهی دلیل بر تحریف قرآن نیست و این آیات در قرآن انگشت‌شمار هستند که تشخیص آنها کار ساده‌ای نیست و بر عهده مفسران آیات الهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد آیه 12 سوره مبارکه مجادله موسوم به آیه نجوا یا آیه مناجات را به عنوان یک آیه منسوخ معرفی کرد و افزود: در این آیه شریفه خداوند می‌فرماید: « یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نَاجَیتُمُ الرَّ‌سُولَ فَقَدِّمُوا بَینَ یدَی نَجْوَاکمْ صَدَقَةً ۚ ذَٰلِک خَیرٌ‌ لَّکمْ وَأَطْهَرُ‌ ۚ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ‌ رَّ‌حِیمٌ» درواقع در این آیه به مسلمانان ثروتمند خطاب می‌کند که قبل از نجوا (گفتگوی سری) با پیامبر اسلام(ص)، باید صدقه پرداخت کنند؛ ولی غیر از امام علی(ع) دیگر مسلمانان از انجام این دستور خودداری کردند، به همین دلیل در آیه بعد، خداوند ضمن توبیخ مسلمانان، وجوب پرداخت صدقه را لغو و مضمون آیه قبل را نسخ کرد.

خسروی در رابطه با تفاسیر گوناگون از آیات قرآن ادامه داد: فهم از کلمات و آیات متفاوت است و این امری طبیعی در همه علوم است، به طور مثال در معنا و ترجمه یک بیت شعر هم ممکن است این اتفاق بیفتد و البته آن معنا و تفسیر را نباید خود قرآن دانست بلکه تفسیر خود انسان است.

وی در ادامه اظهار کرد: در دنیا دو موزه قدیمی در مشهد و مصر وجود دارد که قرآن‌های بسیار قدیمی از قرن‌های مختلف در آن‌ها نگهداری می‌شود و اگر متن آن نسخه‌ها با قرآن امروز مقایسه شود قابل تشخیص است که قرآنی که در دست ما است همان قرآن 1400 سال پیش است و تحریفی در آن ایجاد نشده است.

مدرس دانشگاه گفت: اگر به معجزه بودن قرآن ایمان بیاوریم و به خداوند و دستوراتش همچون مواجهه با یک پزشک فوق تخصص در خصوص بیماری‌هایمان اعتماد کنیم و هر نسخه‌ای که می‌پیچد را بدون اعتراض استفاده کنیم قطعاً به زندگی سعادت‌مندانه که آرزوی همه ما است دست پیدا خواهیم کرد.

حجاب؛ حکم الهی و واجب

وی در رابطه با شبهاتی که در احکام الهی وجود دارد، افزود: احکام الهی که در قرآن آمده است را باید بدون شک و شبهه پذیرفت اما برخی از احکام به علت کارایی و ملموس بودنشان در جامعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند به طور مثال حجاب یکی از احکامی است که در چند جای قرآن ذکر شده و حتی جزئیات آن هم بیان شده است پس یک حکم الهی و اجرای آن واجب است، همچنین یک عبادت است و رعایت آن ثواب نیز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد ادامه داد: همچنین چندین آیه در رابطه با نماز خواندن بیان شده که حتی زمان دقیق خواندن هر پنج وعده نماز را نیز مشخص کرده است که فرم و نحوه خواندن نماز را پیامبر(ص) تبیین کرده است که قطعاً از جبرائیل که فرستاده خداوند است یاد گرفته است و این نماز نسل به نسل به ما رسیده است.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه نماز کلید بهشت است ادامه داد: طبق آیه 7 و 8 سوره زلزله خداوند در قرآن می‌فرماید: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ ، وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً يَرَهُ» یعنی: هرکس در این دنیا کار نیکی انجام دهد پاداش و هرکسی کار بدی انجام دهد جزایش را خواهد دید و این بدان معنا نیست که انجام کارهای نیک برای بهشتی شدنِ فردی که نماز نمی‌خواند کافی است چرا که ممکن است پاداش کار خیر را در دنیا و یا در عالم برزخ ببیند اما این کار فرد را به بهشت نمی‌رساند.

وی در خصوص نحوه تشخیص حدیث صحیح و جعلی گفت: صدها حدیث راجع به نحوه اجرای احکام الهی همچون نماز، روزه، حج و ... از هزاران سال قبل از ائمه و امامان به یادگار مانده است و به دنبال آن، علمی به نام علم حدیث و علم رجال ایجاد شد که عالمان این علم احادیث صحیح را از احادیث جعلی تشخیص داده‌اند.

مدرس علوم قرآن و حدیث کتبی از احادیث صحیح معرفی و اظهار کرد: کتاب «اربعه شیعه به نام الکافی» و کتاب « بحارالانوار» کتبی هستند که احدیث صحیح را در آن‌ها می‌توان یافت، البته در میان احکام نیز ناسخ و منسوخ وجود دارد مانند بازی شطرنج که در زمان پیامبر وسیله قمار بود و حرام اعلام شد اما امروز یک ورزش است و مسابقات کشوری برای آن برگزار می‌شود و حکم حرام برای آن تغییر کرد.

انتهای پیام

captcha