شناسایی ۵۰۰ کودک کار در لرستان/کمک‌هزینه مستمری برای ۲۶۲ کودک برقرار شد
کد خبر: 3844885
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸

شناسایی ۵۰۰ کودک کار در لرستان/کمک‌هزینه مستمری برای ۲۶۲ کودک برقرار شد

گروه اجتماعی ـ مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به شناسایی ۵۰۰ کودک کار در لرستان، گفت: کمک هزینه مستمری ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۲۶۲ کودک کار برقرار شده است

شناسایی 500 کودک کار در لرستان/برقراری کمک‌هزینه مستمری برای ۲۶۲ کودکسیده فاطمه توکلی، مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، با اشاره به شناسایی هزار کودک کار شامل بدسرپرست و بی‌سرپرست در لرستان، گفت: سال ۹۷ بیش‌از ۵۰۰ کودک کار با کمک تشکل‌های غیردولتی توانمند در استان شناسایی شده که این افراد در کارگاه‌ها و چهارراه‌ها مشغول به‌کار بوده‌اند.
وی افزود: اولین مرکز توانمندسازی کودکان کار و خانواده آن‌ها سال ۹۶ در خرم‌آباد و دو مرکز نیز سال گذشته با هدف ارائه خدمات به این قشر و حذف بخشی از عوامل حضور کودکان در خیابان‌ها راه‌اندازی شد.
توکلی ادامه داد: با عقد تفاهم‌نامه با آموزش‌وپرورش، دانشگاه علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای و نهضت سوادآموزی کودکان از خدمات آموزشی و تحصیلی، درمانی (دندانپزشکی و غربالگری سلامت) و فنی و حرفه‌ای به‌صورت رایگان استفاده کرده‌اند.
برقراری کمک هزینه مستمری برای ۲۶۲ کودک کار در لرستان
وی افزود: از آن‌جا که کودکان کار بیشتر وقت خود را در خیابان می‌گذرانند در برابر آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، افت تحصیلی، سوءاستفاده، فروش مواد مخدر، مشروبات الکلی و تنش‌های محیطی آسیب‌پذیرتر هستند.
مدیرکل سازمان بهزیستی لرستان با بیان این‌که فقر مالی و فرهنگی خانواده‌ها موجب بروز پدیده کودکان کار شده ادامه داد: این کودکان در معرض آسیب های اجتماعی قرار دارند و به همین دلیل تلاش می شوند آموزش های لازم در مراکز توانمندسازی به آن‌ها ارائه شود.
توکلی با اشاره به این‌که کمک هزینه مستمری ۱۰۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۲۶۲ کودک کار برقرار شده است، ادامه داد: این به‌معنای حذف این کودکان از چرخه کار و آموزش خانواده آنان است اما متاسفانه در مواردی دیده می‌شود کودک و خانواده وی دوباره به جایگاه اول خود باز می گردند.
وی در خصوص راهکار درمان پدیده کودک کار گفت: بدون شک با هرگونه برخورد قهری با آسیب‌های اجتماعی موافق نیستیم چراکه این دو با هم سازگار نمی‌شوند.
وی ادامه داد: اگر دلیل کودکان کار فقر خانواده است پس باید خانواده را توانمند کرد که به همین منظور پارسال ۵۰ نفر از مادران را از طریق آموزش‌های رایگان فنی و حرفه‌ای توانمند کرده‌ایم اما برخی از آن‌ها در نهایت حاضر نیستند فعالیت اشتغالزا داشته باشند و ترجیح می‌دهند در خانه باشند و کودک را راهی چهارراه کنند.
مدیرکل بهزیستی لرستان تصریح کرد: علاوه‌بر مستمری ماهانه، خدماتی همچون درمان رایگان، خدمات ورزشی و فرهنگی برای کودکان نیز لحاظ می شود اما باید توجه داشت ۱۱ دستگاه متولی ساماندهی این قشر هستند.
توکلی اضافه کرد: کمک مردم به کودکان کار در پایداری این معضل مؤثر است چراکه مردم باید متقاعد شوند کمک به افراد کم‌توان و بی‌بضاعت باید سازمان‌یافته و یا از طریق مؤسسات خیریه باشد.
وی با بیان این‌که ریشه‌کنی یک آسیب اجتماعی به سادگی تولید آن نیست، ادامه داد: باید با ایجاد تعامل میان مردم و دستگاه‌ها یک فرهنگ عمومی شکل بگیرد و شهروندان به‌صورت ناخواسته در تشدید این آسیب سهیم نشوند.
توکلی با بیان این‌که فقر دوران کودکی و انتخاب شغل در آینده توسط کودکان کار یک رابطه مستقیم دارد، افزود: کارهایی که کودکان زمان خود را صرف انجام آن می‌کنند ارتباط نزدیکی با رفاه زندگی داشته و بر روی تحصیل آن‌ها نیز تأثیرگذار است.
وی گفت: تحقیقات نشان داده چگونه موقعیت‌های کاری می‌تواند کودکان را به لحاظ فیزیکی، روانی و اجتماعی آسیب‌پذیرکرده و مانع رشد کامل آن‌ها شود.

انتهای پیام

captcha